آینده بازار مسکن چه می‌شود؟

بعد از دو افت ماهانه متوالی قیمت مسکن، ثبات بازارهای موازی و سیاست‌های انبساطی دولت و بانک مسکن موجب افزایش معاملات در مهرماه 98 شده است.
بازار مسکن پایتخت

افزون بر نبود توازن میان عرضه و تقاضا، بازارهای رقیب یا موازی بازار مسکن مانند طلا و ارز در دو سال گذشته، تاثیر بسیاری بر جهش قیمت مسکن داشته‌اند. کارشناسان این حوزه بر این باور هستند که با ادامه‌دار بودن ثبات بازارهای موازی نمی‌توان از آینده بازار مسکن انتظار تحول جدی و افزایش معاملات مسکن را داشت.

به گزارش مجله دلتا با توجه به نقش مهم بازار مسکن در اقتصاد کشور، این بازار همیشه کانون توجه سیاست گذاران بـوده اسـت، اما به دلیل تغییرات انتظاری بسیار شدید، تأثیر سیاست‌ های پولی و مالی بر قیمت مسکن، تقاضـا و سـرمایه گـذاری در ایـن بخـش؛ کمرنـگ شده است. همچنین به دلیل نبود تعادل بین عرضه و تقاضا این بازار به ندرت آرامش را تجربه کرده است.

فعالان بخش مسکن می‎گویند؛ عدم شناسایی و کنترل متغیر های تاثیر گذار بر قیمت مسکن، شرایط رکودی را مستمر خواهد کرد. تحرکات نسبی و جزیی نیز مانند آنچه در مهر ماه امسال اتفاق افتاد در سطحی نیست که بتواند به ایجاد رونق در بخش مسکن کمک کند،کما اینکه این تحرکات در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته هم کاهش قابل توجهی داشته است.

افزایش نرخ ارز به کاهش ارزش پول ملی و در سطح کلان به افت بخش اقتصاد دامن زده است. با ۳.۵ برابر شدن نرخ ارز نمی‌توان انتظار زیادی در کاهش قیمت مسکن داشت، اما ‌ اگر همین ثبات در بازار های موازی از جمله بازار ارز باقی بماند می توان انتظار داشت که توان خرید متقاضیان مسکن به تدریج در بازه سه تا چهار ساله افزایش یابد.

به عبارت دیگر با ثبات قیمت مسکن و نرخ تورم و ثبات قیمت اسمی و کاهش قیمت واقعی مسکن می‌توان امیدوار بود که با افزایش سطح درآمد عمومی، در سال‌ های آینده بازار مسکن شاهد افزایش معاملات و تحرک تدریجی باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *