اجرای طرح ملی مسکن در استان گلستان به کجا رسید؟

روه استان‌ها- دولت در تأمین مسکن از مردم و کارشناسان نمره ردی گرفت و قصد دارد با اجرای طرح ملی مسکن بخشی از تورم افسارگسیخته بخش مسکن را مهار کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، دولت یازدهم برای خانه‌دار شدن اقشار مختلف آجر روی آجر نگذاشت؛ حتی طرح مسکن مهر که رویای خانه‌دار شدن خیلی‌ها را محقق کرده بود هم در دولت یازدهم راه به جایی نبرد و وزیر سابق راه و شهرسازی یکی از افتخاراتش را نساختن حتی یک واحد مسکن مهر در کشور عنوان کرده بود! افزایش افسارگسیخته قیمت زمین و مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم نتیجه سیاست‌های اشتباهی است که دولت در این زمینه اتخاذ کرده است و حالا می‌خواهد با طرح ملی مسکن این تورم لجام گسیخته را مهار کند.

در دولت دوازدهم، طرح ملی مسکن مطرح شد، طرحی که با سود بانکی 18 درصدی و قیمت تمام شده مسکن چندان هم مورد استقبال مردم قرار نگرفت. حدود یک میلیون نفر از مردم استان ساکن شهرها و 850 هزار نفر در روستاها سکونت دارند. درصد جمعیت روستایی استان حدود 47 درصد بوده که 21 درصد بیشتر از متوسط کشوری است.

گلستان بعد از استان سیستان و بلوچستان، در رتبه دوم از نظر جمعیت روستایی است که باید با آبادانی روستاها و اجرای اقدامات عمرانی جمعیت در روستاها حفظ شود.

از طرفی حدود 300 هزار خانوار در شهرهای زیر 100 هزار نفر استان سکونت دارند و طبق نتایج سرشماری 183 هزار خانوار در شهرها مالکیت دارند و 89 هزار خانواده مستأجر هستند. وضعیت حدود 26 هزار خانوار هم احراز نشده است. برهمین اساس حدود 35 هزار خانوار مستأجر در شهرهای استان در دهک‌های یک تا هفت هستند که باید برای تأمین مسکن آنها کاری کرد و طرح ملی مسکن راهی برای ساخت مسکن برای این اقشار است اما اینکه دهک‌های پایین جامعه آیا توان پرداخت سود بانکی بالا و مبالغ اقساط این وام و همچنین آورده لازم را دارند یا نه؟ موضوعی است طراحان این طرح باید درباره آن پاسخ دهند.

اما طرح ملی مسکن در حالی از سوی دولت پیگیری می‌شود که فقط چندماهی از عمر دولت باقی مانده و هنوز کلنگ این واحدها به زمین زده نشده است.

در شهرهای زیر 100 هزار تولی‌گری برای ساخت مسکن ملی به بنیاد مسکن واگذار شده بود و در شهرهای بالای 100 هزار نفر که در گلستان، شهرهای گرگان و گنبدکاووس را شامل می‌شود راه و شهرسازی این وظیفه را برعهده داشت تا اینکه در قالب تفاهم بین دستگاهی، این کار هم به بنیاد مسکن سپرده شد.

سید محمد حسینی، مدیرکل بنیادمسکن استان گلستان درباره آخرین وضعیت اجرای طرح ملی مسکن به خبرنگار تسنیم در گرگان گفت: این طرح از سال گذشته به صورت میدانی آغاز شد و در شهرهای زیر 100 هزار نفر تأمین زمین با راه و شهرسازی و ساخت واحدهای مسکونی به بنیاد مسکن سپرده شد.

وی گفت: در کل کشور ساخت 400 هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در دستور کار قرار گرفت که 138 هزار واحد آن برعهده بنیاد مسکن قرار دارد.

مدیرکل بنیاد مسکن استان افزود: سهم استان گلستان از این واحدها 2 هزار و 294 واحد است. پرداخت 100 میلیون تومان تسهیلات با سود 18 درصد، واگذاری زمین به صورت اجاره 99 ساله و تخفیف 50 درصدی برای پرداخت عوارض شهرداری و نظام مهندسی برای آن در نظر گرفته شده است.

حسینی گفت: در شهرهای زیر 100 هزار نفر استان حدود 3 هزار متقاضی ثبت نام کردند که از این تعداد 350 متقاضی تأیید نهایی شدند و در حال تکمیل مدارک خود هستند.

وی ادامه داد: در این شهرها به صورت خودمالکی و انبوه سازی واحدهای مسکونی در قالب طرح ملی مسکن ساخته و تحویل آن دو ساله خواهد بود.

مدیرکل بنیاد مسکن استان درباره اجرای این طرح در شهرهای بالای 100 هزار نفر هم گفت: شهرهای گرگان و گنبدکاووس تنها شهرهای بالای 100 هزار نفر استان هستند که قرار شد کار ساخت مسکن ملی در این شهرها نیز توسط بنیاد مسمن انجام شود.

وی افزود: در این شهرها نیز حدود 5 هزار متقاضی در طرح ملی مسکن ثبت نام کردند که نزدیک به 800 نفر تأیید شدند و از این تعداد هم حدود 450 نفر واریز وجه را انجام دادند.

حسینی به یکی از دلایل عدم استقبال متقاضیان طرح ملی مسکن از ادامه روند ثبت نام و ساخت منازل مسکونی اشاره کرد و گفت: در گنبدکاووس شهرک بهارستان برای ساخت این واحدها پیش بینی شده که از نظر موقعیت مکانی مناسب است اما در گرگان سایت زیتون ( سعدآباد) پیش بینی شد که خیلی از متقاضیان به همین خاطر انصراف دادند.

وی درباره تأمین زمین موردنیاز برای اجرای طرح ملی مسکن در این دو شهر اظهار داشت: تا کنون 7 هزار مترمربع برای ساخت 96 واحد در گنبدکاووس و همچنین 9 هزار  و 600 مترمربع در سایت زیتون برای ساخت 160 واحد و یک قطعه سه هکتاری در شهرک آرامش گرگان با ظرفیت ساخت 400 واحد پیش بینی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان ابراز امیدواری کرده که در صورت نهایی شدن ثبت نام متقاضیان، کلنگ ساخت نخستین واحدهای مسکونی طرح ملی مسکن تا پایان سال در استان به زمین زده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *