اختصاص ۵۰ هزار هکتار اراضی وزارت جهاد کشاورزی برای برنامه ساخت مسکن

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه چندین سال بود با فقر زمین در محدوده و حریم شهرها روبرو بودیم، گفت: حدود ۵۰ هزار هکتار اراضی شهری توسط وزارت جهاد کشاورزی در اختیار وزارت مسکن برای اجرای برنامه ساخت مسکن قرار داده شده که این گام مهمی در راستای اجرای طرح مسکن ملی است.

«محمد اسلامی» امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی که با حضور وزرای جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی برگزار شد، اظهار داشت: چندین سال بود به دلیل قرائت‌های ناثواب از امور از یکسو و تلاقی قوانینی که تزاحم ایجاد می‌کردند از سوی دیگر، با فقر زمین در محدوده و حریم شهرها روبرو بودیم.

وی تصریح کرد: با همت و اراده ویژه وزیر جهاد کشاورزی و دیگر معاونت‌های وزارت راه، به یک قرائت و برداشت واحد درباره این موضوع رسیدیم و با این کار به طورعملی توانستیم زمین را برای توسعه و عمران شهری و حق مسکن تامین کنیم.

عضو کابینه تدبیر و امید گفت: عدد قابل تخصیص به هر واحد مسکونی تا پایان سال ۹۸معادل ۱۰۰ میلیون تومان بود که با مصوبه شورای پول و اعتبار به ۲۵۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

وزیر راه با اشاره به گام تکمیلی افزایش عدد قابل تخصیص به هر واحد مسکونی تا سقف۲۵۰ میلیون تومان در شورای پول و اعتبار افزود: این اقدام با توجه به نرخ تورم نسبت وام را به قیمت تمام شده، معاملات را ارتقا داد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: اگر سال گذشته وام مسکن با توجه به نرخ تورم تهاجمی نسبت به معاملات مسکن کمتر از ۳۰ درصد برآورد می شد، امروز نسبت۵۰ تا ۶۰ درصدی توان مالی برای سازنده و خریدار ایجاد شد، تا ما شاهد حرکت پایدار و پیوسته جریان تولید مسکن در کشور باشیم.

وی گفت: امروز در ۱۰ هزار نقطه پروژه حدود ۵۳۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن در دست احداث داریم که در فازهای مختلف کلنگ زنی تا تحویل است.

اسلامی تصریح کرد: تاکنون از طرح اقدام ملی مسکن که هفته گذشته با حضور رییس‌ جمهوری آغاز شد، ۴۰ هزار واحد در قالب طرح های مشارکت، فروش، واگذاری گروهی به انبوه سازان و نوسازی بافت های فرسوده با مشوق های دولت افتتاح شده است.

اهتمام وزارت جهاد کشاورزی در تخصیص اراضی باعث توسعه مسکن در کشور شد

وزیر راه و شهرسازی گفت: از وزارت جهاد کشاورزی به دلیل اهتمام ویژه ای که داشتند تا وزارت راه و شهرسازی بتواند زمین مورد نیاز را برای پیشبرد برنامه مسکن در سراسر کشور تامین کند، تشکرمی‌کنیم.

وی ضمن قدردانی از همه استان هایی که برای اجرای این تفاهم نامه مبادرت کردند، اظهار داشت: امیدواریم دیگر استان ها هم اهتمام بورزند تا اراضی مورد نیاز را در اختیار بگیریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امروز گام بزرگ دیگری در طرح اقدام ملی مسکن به وقوع پیوسته است، گفت: مهرماه سال گذشته تفاهم نامه ۱۰۰ هزار واحد کارکنان وزارت جهاد را کلید زدیم و انجام مراحل قانونی برای تغییر کاربری ها در مدت ۱۰ ماه رخ داده است که نشان می دهد کار مثبتی در توسعه مسکن انجام می شود.

وی ادامه داد: نکته ممتاز فعالیت وزارت جهاد این است که با یک نظام کارگزاری و فراخوان پیمانکاران مطرح کشور که سابقه خوبی در انبوه سازی دارد و می تواند برای مردم اعتماد ایجاد کند، تعیین کرد و امیدوارم با پشتیبانی پیمانکاران، به سرعت این پروژه ها با کیفیت مناسب احداث شوند تا واجدین شرایط از مسکن ملی بهره مند شوند.

وزیر راه درباره تامین مالی این پروژه گفت: با مراحل گوناگونی که طی کردیم در گام نخست در آخرین روزهای سال ۹۸ از شورای پول و اعتبار مصوبه ای دریافت کردیم که براساس آن بانک ها می توانند به سازندگان طرح اقدام ملی مسکن ۸۰ درصد سرمایه مورد نیاز را تسهیلات بدهند و آورده سازنده ۲۰ درصد باشد تا با این تناسب توان مالی برای انبوه ساز و سازنده افزایش یابد. در بند دوم این مصوبه تسهیلاتی که سازنده دریافت می کند به خریدار قابل انتقال است و فروش اقساطی برای خریدار صورت می گیرد و این کمک می کند که وام مسکن را نه برای پمپاژ پول بلکه برای تولید و عرضه مسکن انجام بدهیم و ثانیا خریدار خود و همسرش طبق ضوابط و مقررات از تسهیلات استفاده و اقساطش را پرداخت کنند.

اسلامی اضافه کرد: اگر مردم آورده های خود را به هنگام به بانک واریز کنند طرح اقدام ملی مسکن در برنامه ریزی انجام می شود و ثبت کنندگان می توانند به موقع مسکن خود را دریافت کنند.

امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی احداث ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارکنان وزارت جهاد کشاورزی براساس تفاهم نامه وزارت راه و شهرسازی قرارداد استان ها بین کارگزاران و سه شرکت پیمانکاری در حضور دو وزیر به امضا رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *