اسکلت بتنی جای اسکلت فلزی را گرفت

عراق تا سال ۱۳۹۶ یکی از جذاب‌ترین بازارهای صادراتی سیمان کشور بود اما در سال‌های اخیر به دلیل اتفاقاتی که در عراق رخ داد، این بازار پرتقاضا نیز از دست رفته؛ به گونه‌ای که صادرات سیمان به این کشور بیش از یک سال است که متوقف مانده است.

اعتمادآنلاین| عراق تا سال ۱۳۹۶ یکی از جذاب‌ترین بازارهای صادراتی سیمان کشور بود اما در سال‌های اخیر به دلیل اتفاقاتی که در عراق رخ داد، این بازار پرتقاضا نیز از دست رفته؛ به گونه‌ای که صادرات سیمان به این کشور بیش از یک سال است که متوقف مانده است. در این میان عراقی‌ها مدعی بودند که شرکت‌های صادراتی ایران در حال قیمت شکنی هستند و با این ابزار، محصول سیمان تولیدی ایران را در این کشور به فروش می‌رساندند؛ شرکت‌های صادراتی ایرانی هم اسنادی را برای رد این موضوع در دست نداشتند.

 

حمید حسینی، دبیر کل اتاق مشترک ایران و عراق چندی پیش در این باره گفته بود: صادرات سیمان ایران به عراق و اقلیم کردستان متوقف شده و عراقی‌ها برای تولید ۴۰ میلیون تن سیمان ظرفیت‌سازی کرده‌اند و حالا نیازی به واردات سیمان از ایران نمی‌بینند. عراقی‌ها ابتدا تعرفه واردات سیمان از ایران را افزایش دادند و بعد به شکل مقطعی واردات سیمان از ایران ممنوع شد. حالا تنها نیاز وارداتی عراقی‌ها از ایران در حوزه مصالح ساختمانی به کلینکر (یکی از مواد اولیه تولید سیمان) محدود شده است.

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در مورد وضعیت تجارت خارجی این محصول به «اعتماد» می‌گوید: در ۵ ماهه ابتدای سال جاری میزان صادرات سیمان با ۲۴ درصد کاهش و میزان صادرات کلینکر با ۲۵ درصد رشد همراه بوده که البته علت اصلی افت صادرات سیمان کاهش تقاضای کشورهای منطقه به ویژه کشور عراق به واسطه افزایش تولیدات خودشان بوده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در ادامه با اشاره به میزان صادرات سیمان و کلینکر در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ می‌گوید: در این مدت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن کلینکر و یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن سیمان و کلینکر به کشورهای افغانستان، آذربایجان، ازبکستان، ارمنستان، بنگلادش، پاکستان، سومالی و امارات متحده صادر شده است.

شیخان در خصوص افزایش صادرات کلینکر نسبت به سیمان توضیح می‌دهد: هزینه تولید کلینکر برای بسیاری از کشورهای منطقه بالاست و ترجیح می‌دهند این محصول را وارد کنند و خود اقدام به تولید سیمان کنند و همین موضوع هم باعث کاهش صادرات سیمان ایران به عراق شده و تنها کشوری که بیشترین واردات سیمان از ایران را دارد کشور افغانستان است زیرا واردات سیمان از پاکستان برای این کشور به صرفه نیست و برای هر تن سیمان باید حدود ۵۰ تا ۶۰ دلار هزینه کنند.

او در مورد قیمت سیمان صادراتی نیز می‌گوید: قیمت سیمان صادراتی ایران حدود ۲۵ دلار در هر تن است که با هزینه باربری و ترانسپورت و هزینه‌های گمرکی این رقم افزایش پیدا می‌کند.

 

رشد ۶۰ درصدی کرایه حمل و نقل

شیخان با انتقاد از افزایش هزینه‌های باربری از ابتدای سال می‌گوید: کرایه حمل و نقل از ابتدای سال تاکنون۶۰ درصد رشد داشته و به‌رغم تمامی مشکلاتی که سازمان حمایت برای این صنعت به وجود آورده ما تنها صنعتی بوده‌ایم که تعدیل نیرو و کارگر نداشته‌ایم. البته در کنار این موضوع باید به این نکته هم اشاره کنم که تنها برای خرید آجرنسوز که باید هر ۶ ماه برای تولید این محصول تعویض کنیم باید برای هر یک عدد ۴۰۰ هزار تومان هزینه کنیم این در حالی است که سال گذشته قیمت این نوع از آجر یک سوم این قیمت بود.

 

این عضو انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به افزایش توزیع و قیمت سیمان در داخل کشور نیز می‌گوید: نسبت به سال گذشته حدود ۱۸ درصد توزیع سیمان در داخل کشور افزایش داشته است و هر تن سیمان حدود ۲۲۰ هزار تومان و یک بسته سیمان ۵۰ کیلوگرمی ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است و این موضوع بسیار مهم است که قیمت پایین سیمان نسبت به سایر مصالح ساختمانی باعث شده در خصوص ساخت و ساز تغییراتی به وجود بیاید به گونه‌ای که در حال حاضر شاهد آن هستیم اسکلت سیمانی جایگزین اسکلت فلزی شده و یا اینکه به جای آجر که گران شده از بلوک سیمانی استفاده می‌شود و حتی سیمان جایگزین آهک در ساخت ساختمان شده است.

شیخان در مورد انتقاد به کیفیت برخی بلوک‌های سیمانی نیز ادامه می‌دهد: در صورتی که آب مصرفی و میزان ترکیب شن و ماسه برای تولید بلوک سیمانی به اندازه و بر اساس استانداردها انجام شود این بلوک‌ها مقاومت بهتری خواهند داشت ضمن آنکه اگر کارخانه تولیدی معتبر باشد آزمایش‌های مختلفی روی بلوک‌های سیمانی انجام خواهد شد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به مشکلات مختلف در حوزه حمل و نقل محصولات می‌گوید: با توجه به رسیدن فصل سرما و افزایش نرخ حمل و نقل پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات نسبت به سال قبل با افت مواجه شود.

بر اساس این گزارش مشکل در صادرات سیمان به عراق از حدود یک سال و نیم قبل آغاز شد و در این مدت واردات سیمان به عراق ممنوع شد، کشور عراق به کمک کشورهای اروپایی دست به ساخت کارخانه سیمان زد، از این ‌رو از آن زمان به بعد این کشور واردات سیمان را محدود و قوانین سختگیرانه‌ای برای واردات آن وضع کرد تا آنجایی که بر اساس مصوبه دولت عراق واردات سیمان ممنوع اعلام شد.

تولیدکنندگان سیمان در عراق و شرکت‌ فرانسوی لافارژ که برای تولید سیمان در این کشور سرمایه‌گذاری کرده، نسبت به واردات سیمان انتقاد داشتند.

این در حالی است که قیمت سیمان ایرانی حدود نصف قیمت تمام شده سیمان در عراق محسوب می‌شد و با وجود اینکه تعرفه‌های ۱۰۰ درصدی برای این بخش در نظر گرفته شده بود، صادرات سیمان به ‌طور کل ممنوع شد و پس از توقف صادرات به عراق، شرکت‌های جنوب و غرب کشور دچار رکود شده و مجبور به صادرات کلینکر به این کشور حتی پایین‌تر از نرخ مصوب شدند.

به گفته کارشناسان این بخش، در گذشته حدود ۳۰ درصد از حجم صادرات سیمان به کشور عراق انجام می‌شد و در حال حاضر کشور افغانستان جایگزین عراق شده است و در ۵ ماهه ابتدای سال ۱۳۹۹ حدود ۵۸۴ هزار تن سیمان به افغانستان صادر شده است این رشد صادرات به افغانستان به دو دلیل صورت گرفته است؛ اول اینکه میزان ساخت و سازها در این کشور بالا رفته و دومین مورد به موضوع قیمت بالای سیمان پاکستان – شریک قبلی تجارت خارجی این کشور – در حوزه سیمان برمی‌گردد به گونه‌ای که سیمان ۲۵ دلاری ایران را پاکستان بیشتر از ۵۰ دلار به افغانستان عرضه می‌کرد و این موضوع باعث شد تا افغانستان سیمان ایران را جایگزین پاکستان کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *