افزایش قیمت مصالح علت تاخیر در بازسازی مناطق زلزله‌زده آذربایجان‌شرقی است

تبریز – ایرنا – مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی گفت: افزایش قیمت تمام شده مصالح ساختمانی و تداخل عملیات ساخت و ساز با فصل کاری کشاورزان از دلایل اصلی تاخیر در بازسازی مناطق زلزله‌زده استان است.

 

حافظ باباپور  امروز دوشنبه در بازدید از مناطق زلزله زده شهرستان سراب در جمع خبرنگاران افزود: ۱۴ مهرماه روز روستاست که همه ساله تورهای رسانه‌ای برگزار می‌شد، ولی امسال ترجیح دادیم تا به مناطق زلزله‌زده آمده و از نزدیک گزارش آخرین وضعیت را ارائه کنیم.

وی با بیان اینکه شیوه کار بنیاد مسکن مورد تائید اکثر کارگزارها است، گفت: کارهای بنیاد مسکن منجر به بسیج همگانی می‌شود و ستادهای جهادی را ایجاد می‌کند.

باباپور با اشاره بر اینکه در زلزله سراب و میانه همکاران زیادی تلاش کردند تا مشکلات را درون استانی حل کنیم، افزود: ستادهای درون استانی تشکیل شد، زیرا ما نیروهای زیادی داریم که تجربه فعالیت در ستادهای زلزله بم را داشتند.

وی اظهار کرد: در اوج شیوع کرونا هیچ ستادی تعطیل نشد و همه پاسخگوی مراجعه‌کنندگان بودند، به طوری که با پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد و عدم ایجاد حاشیه تا به امروز در بازسازی مناطق زلزله زدن موفق عمل شده است.

وی با تاکید بر اینکه بازسازی مناطق زلزله زده در میانه و سراب به شیوه نوین انجام شد، تشریح کرد: مدیریت سریع و صحیح و اعطای وام‌های بلاعوض بعد از چند روز از وقوع زلزله منجر شد تا همه موضوعات به خوبی پیش رود.

باباپور متذکر شد: بازسازی در میانه و سراب چیزی برای گفتن دارد و جزو بازسازی‌های بی‌نظیر بود.

وی با بیان اینکه مجموع واحدهای مسکونی نیازمند تعمیر در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی سه هزار و ۵۰۰ واحد بود که پرونده آن در بهمن ماه سال گذشته بسته شد، افزود: سه هزار واحد مسکونی نیز تاکنون بازسازی شده و عملیات بازسازی ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

باباپور ادامه داد: از این تعداد یک هزار و ۲۰۷ واحد مسکونی به زلزله زدگان استان تحویل داده شده است و مردم در آنها ساکن شده‌اند.

پرداخت ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض به زلزله زدگان آذربایجان شرقی

مدیرکل امور روستایی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این بازدید اظهار کرد: زلزله میانه و سراب از جمله اتفاقات بزرگی بود که از تجربه اعطای کانکس در آن خودداری شد، زیرا ما تجربه تلخ زلزله ورزقان را داریم که عین دمل چرکین هنوز باقی مانده‌ است.

تقی کرمی با بیان اینکه در زلزله میانه و سراب اگر کانکسی اعطا می‌شد، دیگر تسهیلات ۱۰ میلیون تومانی پرداخت نمی‌شد، گفت: زلزله سراب و میانه از جمله اتفاقات کم حاشیه بود.

وی اضافه کرد: برای زلزله زدگان شهرستان های میانه و سراب ۹۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت شد.

به گزارش ایرنا، زلزله ۵.۹ ریشتری ۱۷ آبان سال ۱۳۹۸ آذربایجان شرقی با کانون ترک میانه موجب جان باختن ۵ تن و خسارت ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی به حدود ۵ هزار واحد مسکونی در شهرستان های سراب و میانه شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *