امضای تفاهمنامه‌های همکاری میان وزارتخانه‌های میراث فرهنگی و راه و شهرسازی

با حضور وزرای راه و شهرسازی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تفاهم نامه‌هایی میان بخش‌های مختلف این دو وزارتخانه امضا شد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مراسم امضای تفاهمنامه میان بخش‌های مختلف وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۶ مهرماه با حضور رستم قاسمی و عزت‌الله ضرغامی و معاونین و مدیران ارشد دو وزارتخانه در محل وزارت میراث فرهنگی برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی در این مراسم زمینه فعالیت در وزارت میراث فرهنگی را از حیث توریسم مهم توصیف کرد و با اشاره به ویژگی‌های اقلیمی کشورمان از حیث جذب گردشگر، گفت: به جهت وجود کریدورهای ریلی و آزادراهی شمال – جنوب و نیز شرق – غرب، ایران می‌تواند محور ترانزیت کالا در منطقه و حتی جهان باشد.

به گفته قاسمی، ظرفیت جابه‌جایی بار در منطقه قفقاز و آسیای میانه تا حدود ۲۰۰ میلیون تن برآورد می‌شود که در صورت جذب تنها ۲۰ درصد از این میزان توسط کشورمان، درآمد سرشاری (به اندازه درآمد نفتی کشور) نصیب ایران خواهد شد.

وی از اخذ مجوزی در ۱۰ روز گذشته و پس از تلاش یکساله خود و همکارانش در هیئت دولت در راستای برطرف کردن موانع حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی خبر داد و ابراز امیدواری کرد با کمک وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زمینه حضور تعداد زیادی توریست و گردشگر خارجی در ایام برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در بنادر جنوبی کشورمان به ویژه کیش فراهم شود.

عزت‌الله ضرغامی هم در این مراسم ضمن تاکید بر ضرورت همکاری بیشتر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فرابخشی از عقد ۷ تفاهمنامه همکاری ظرف مدت یک سال گذشته خبر داد و در ادامه وزارت راه و شهرسای را از جمله دستگاه‌های مهمی که وزارتخانه متبوعش نیاز به همکاری تنگاتنگ با آن دارد، برشمرد.

وزیر میراث فرهنگی گفت: بیشترین تقاطع کاری ما با وزارتخانه‌ها در حوزه گردشگری، با وزارت راه و شهرسازی صورت می‌گیرد و امروز هم در سه حوزه تفاهمنامه‌هایی میان ما امضا می‌شود و انشاءالله اقدامات لازم برای اجرای آنها آغاز می‌شود و امیدواریم در این دوره جدید همکاری، خیلی از گره‌هایی که در این حوزه وجود دارد، برطرف شود.

وی نیز تصویب آئین‌نامه‌ای را در هیئت دولت یادآور شد که به موجب آن گشتی‌های تفریحی و شناورهای مسافری می‌توانند از سوخت یارانه‌ای بهره‌مند شوند و تاکید کرد: خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی در حوزه این کشتی‌ها و شناورها وجود دارد و امیدواریم بتوانیم برای ایام برگزاری رقابت‌های جام جهانی فوتبال در قطر از این ظرفیت‌ها برای کشورمان استفاده کنیم.

به گفته ضرغامی، سه اسکله گردشگری در جنوب کشور آماده جذب سرمایه‌های سرمایه‌گذاران است و احداث این اسکله‌ها می‌تواند به الگویی برای بنادر حوزه سواحل شمالی کشور تبدیل شود.

در ادامه سه تفاهمنامه یکی در حوزه توسعه گردشگری سواحل استان هرمزگان (با سازمان بنادر و دریانوردی)، دیگری در زمینه استفاده از ظرفیت گردشگری فرودگاه‌ها (با شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی) و سومی نیز در راستای ساخت هتل‌ها و اقامتگاه‌های تفریحی در اراضی شهری (با سازمان ملی زمین و مسکن) میان معاونین مربوطه در دو وزارتخانه رد و بدل شد.

در این مراسم دوستی استاندار هرمزگان با اشاره به وجود ۱۵ جزیره در این استان و اینکه در حال حاضر تنها ۵ جزیره در حوزه دریایی و بندری زیر کاربری رفته است، ابراز امیدواری کرد برای سایر بنادر استان هم به ویژه جزیره استراتژیک ابو موسی اسکله‌های تفریحی و تجاری ساخته شود.

اسلامی معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی هم با اشاره به خدمت رسانی به ۲۲ میلیون گردشگر دریایی تا پیش از شیوع کرونا، استان هرمزگان را هاب گردشگری دریایی کشور خواند و ابراز امیدواری کرد با توجه دوباره به این حوزه مهم، بندر عباس، نخل خدا و جزیره هرمز به زودی به پایگاه اصلی توسعه گردشگری دریایی تبدیل شوند.

سیدی مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نیز در این مراسم با اشاره به اینکه این شرکت مسئولیت ۵۳ فرودگاه اصلی کشور و نیز کنترل ترافیک هوایی کشور را بر عهده دارد، از ظرفیت بالای شرکت متبوعش برای جابه‌جایی مسافران و گردشگران داخلی و خارجی سخن گفت.

وی همچنین از اتمام پروژه تکمیل باند فرودگاه مهرآباد به همراه ترمینال مسافربری ۱۰۰ هزار مترمربعی آن خبر داد و گفت: این پروژه در آینده نزدیک با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به همپا بودن دو صنعت هوایی و توریسم آمادگی این شرکت را برای ساخت ۱۰ هتل فرودگاهی در ۱۰ فرودگاه کشور از جمله بندر عباس، بوشهر، اهواز و شیراز با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد.

رضایی معاون سازمان ملی زمین و مسکن هم در سخنانی آمادگی این سازمان را برای همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جهت ساخت هتل‌ها و اقامتگاه‌های تفریحی در اراضی شهری اعلام کرد.

بر اساس همین گزارش، در مراسم امروز آئین بهره‌برداری از ۱۸۳ پروژه گردشگری با حجم سرمایه‌گذاری ۳۱۷۷ میلیارد تومان در زیربنایی به مساحت ۳۸۹ هزار و ۷۵۱ مترمربع با ایجاد ۲۲۸۱ فرصت شغلی به صورت ویدئو کنفرانس و در استان‌های اصفهان، تهران، یزد، البرز، گلستان و فارس برگزار شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *