بذرپاش: ذخیره سنگ آهن کشور تا ۱۴۱۸ به پایان می‌رسد

رئیس دیوان محاسبات کل کشور گفت: با روند بهره برداری و اکتشاف فعلی، ظرفیت ذخیره سنگ آهن کشور تا سال ۱۴۱۸ به پایان می‌رسد.

بذرپاش: ذخیره سنگ آهن کشور تا ۱۴۱۸ به پایان می‌رسدبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دفتر روابط عمومی و امور بین الملل دیوان محاسبات کشور، سومین جلسه از سلسله نشست‌های تخصصی دیوان محاسبات و وزرای دولت سیزدهم با حضور رئیس کل، دادستان و سایر مقامات این سازمان، نمایندگان دیگر دستگاه‌های نظارتی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و معاونین وی برگزار شد.
مهرداد بذرپاش رئیس کل دیوان محاسبات کشور در این نشست، گفت: در حال حاضر در بخش صنعت، معدن و تجارت با روند نزولی تشکیل سرمایه، عدم حمایت از رشد تولید داخلی، کوچک شدن اندازه بازار داخلی تولیدات صنعتی و احتمال اتمام ظرفیت ذخیره سنگ آهن تا سال ۱۴۱۸ با روند فعلی تولید و اکتشاف روبرو هستیم.
وی تاکید کرد: ضروری است که انحرافات عملکردی از قبیل عدم اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد، عدم واریز و مشخص نبودن تکلیف سود سهام شرکت‌های زیرمجموعه کمتر از ۵۰ درصد سهم، عدم اجرای مصوبات هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌ها و اصلاح نشدن سیستم خنک کنندگی و شستشوی مواد خام شرکت‌های فولادی، آلیاژی و معدنی توسط متولیان رفع شود و تکمیل سامانه کاداستر معادن مورد پیگیری قرار گیرد.
رئیس کل دیوان محاسبات کشور اظهار داشت: باید برای رفع موانع و مشکلاتی از جمله بروز خشکسالی و محدودیت‌های ارزی جهت تامین حدود ۱۳ قلم کالای حساس و ضروری، وقوع کسری میزان موجودی ذخایر راهبردی کالا‌های اساسی نسبت به میزان مصوب، نامناسب بودن مکانیزم قیمت گذاری در زنجیره تولید محصولات صنعتی و تحمیل اثرات هزینه‌ای آن بر بخش صنعت، مشکل درتامین، تجهیز و نوسازی ماشین‌آلات معادن و عدم تامین پایدار نهاده‌های تولید، چاره اندیشی شود.
بذرپاش در پایان، اهتمام در اجرای پروژه‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی را یادآور شد و توصیه‌های زیر را خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح کرد:
– تولید رونق یابد و واحد‌های تولیدی مشکل دار با هدف فعال نمودن آن‌ها تعیین تکلیف شوند
– طرح‌های مهم و ملی تکمیل و راه اندازی شوند
– طرح‌های صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالا تکمیل گردد
– در زنجیره مواد اولیه مورد نیاز و توسعه صنعت فولاد و مس کشور برای تولید پایدار توازن ایجاد شود
– صادرات کالا و خدمات غیر نفتی افزایش یابد
– در راستای حفظ تراز مثبت تجاری، واردات به صورت هدفمند مدیریت شود
– رقابت پذیری واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط با هدف صادرات افزایش یابد.
در این نشست، نمایندگان سایر دستگاه‌های نظارتی نیز به تخلفات، انحرافات، ترک فعل ها، چالش‌های مستمر و نقاط ضعف و قوت وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره کردند.
در بخش دیگری از این نشست، سیدرضا فاطمی امین از اقدامات دیوان محاسبات کشور در تهیه و ارائه پیشنهاد‌های کاربردی حوزه صنعت، معدن و تجارت تقدیر و تشکر کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *