برنامه‌ریزی برای مهاجرت معکوس به ۱۵۰ روستای استان گلستان/ اجرای طرح هادی در ۶۷۰ روستا شروع شد

گروه استان‌ها- مدیرکل بنیاد مسکن گلستان گفت: ۱۵۰ روستا در اولویت اجرای طرح‌های بنیاد مسکن برای مهاجرت معکوس قرار دارند که اغلب این روستاها در حاشیه شهرهای بزرگ واقع شده‌اند.

سیدمحمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در گرگان اظهار داشت: طبق اساسنامه بنیاد مسکن، تهیه، بازنگری و اجرای طرح هادی در روستاها به این بنیاد واگذار شده است و در این سال‌ها عمران و آبادانی در بسیاری از روستاهای استان اتفاق افتاد.

وی افزود: تعیین محدوده روستاها در طرح‌های هادی اتفاق می‌افتد و هرگونه ساخت و ساز با کاربری‌های مختلف باید در چارچوب این طرح‌ها باشد. برای همه 933 روستای بالای 20 خانوار در استان مطالعه و نقشه برداری و طرح هادی مصوب شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان گفت: این طرح‌ها برای افق 10 ساله و برای کاربری‌های مختلف طراحی شده است که در 402 روستا افق طرح به پایان رسیده و طرح هادی 400 روستا هم نیازمند بازنگری است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دلایل ساخت و سازهای غیرمجاز و مهاجرت به شهرها، طولانی شدن روند بازنگری طرح‌های هادی است چون اعتبار زیادی نیاز دارد. امسال هم 150 روستا که در حریم شهرها هستند را اولویت مهاجرت معکوس قرار دادیم.

حسینی اضافه کرد: با اجرای طرح‌های عمرانی در این 150 روستا علاوه بر آبادانی و خدمات رسانی بیشتر به روستاییان به دنبال کاهش حاشیه نشینی هم هستیم. دومین استان پرجمعیت روستایی را داریم و حدود نیمی از جمعیت استان تولیدکننده هستند و باید این جمعیت را حفظ کنیم.

وی بیان داشت: اجرای طرح هادی در 670 روستا شروع شده و میانگین شروع عمیات اجرایی طرح هادی روستایی در کشور 52 درصد و در استان 70 درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان درباره نوسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی هم گفت: طبق سرشماری سال 95  در گلستان 228 هزار واحد مسکونی در سکونتگاه‌های روستایی داریم که 128 هزار واحد غیرمقاوم بود و در این 5 سال اخیر 30 هزار خانه مقاوم سازی شد.

وی افزود: در سال‌های 98 و 99 حدود 22 هزار واحدمسکونی روستایی در استان احداث شد و فقط در سال گذشته 3 هزار واحد مسکن روستایی برای محرومان در استان ساخته شده است. امسال هم بنا داریم بیش از 7 هزار خانه غیرمقاوم را در روستاها نوسازی کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *