دلیل خروج خریداران از بازار مسکن

کاهش شدید مستاجران در بازار به دلیل تمدید قرارداد ها برای پرهیز از انعقاد قرارداد با نرخ بالاتر ، فضا را برای سرمایه‎گذاران در بازار مسکن تنگ تر کرده و سبب شده است خرید خانه به قصد سرمایه‎گذاری با کندی بیشتری روبرو شود.
خروج

دلیل خروج خریداران از بازار مسکن که این روز ها بسیار محسوس است چیست؟

سال گذشته در چنین روزهایی با افزایش شتابان نرخ ارز، سکه و خودرو، بازار مسکن نیز با افزایش چشمگیر قیمت‌ها مواجه شد. این مهم آن قدر ادامه یافت تا براساس آمارهای اعلام شده، قیمت خانه در سال ۹۷ در سراسر کشور بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافت .

این افزایش قیمت مانند بازارهای دیگر پس از آن‌که شرایط را به گونه‌ای تغییر داد که با توان خرید مصرف کنندگان فاصله معناداری پیدا کرد، به همان ترتیب که در سال گذشته افزایش یافت، به سمت تعدیل رفت. به عبارت ساده‌تر تعدیل قیمت‌ها، مانند افزایش آن، ابتدا در بازار ارز آغاز شد و سپس بازارهای دیگر را نیز متاثر کرد؛ گرچه کاهش قیمت هیچگاه سبب نشد شرایط به پیش از سال ۹۷ باز گردد.

به گزارش مجله دلتا، نایب رییس اتحادیه املاک تهران، در باره تحولات بازار مسکن در کشور گفت: اعلام خبر بیشترین و کمترین کاهش قیمت خانه می‌تواند به هیجانی شدن بازار مناطقی منجر شود، به همین دلیل از بیان دقیق هر منطقه خودداری می‌کنم .

حسام عقبایی افزود: به طور کلی می‌توان گفت واحدهای با متراژ بیش از ۱۵۰ متر بیشترین کاهش را در سراسر کشور داشته و چنین واحدهایی به طور میانگین با حدود ۳۰ درصد کاهش قیمت روبه رو شده اند. در مقابل واحدهای کوچک تر بسته به منطقه‌ای که در آن ساخته شده اند نیز کاهش قیمت بین پنج تا ۲۵ درصد داشه اند.

نایب رییس اتحادیه املاک تهران درباره پیش بینی ادامه کاهش قیمت خانه در روزهای باقی مانده از سال تاکید کرد: به نظر من در نیمه دوم سال روند روبه کاهش قیمت ها ادامه خواهد یافت. شتاب افزایش قیمت در یک سال گذشته به نحوی بوده که دیگر تناسبی میان قیمت‌ها و توان خرید مردم وجود ندارد که این نیز به رکودی عمیق در کشور منجر شده است. وی افزود: با توجه به اینکه در فصل پاییز و زمستان نیز رکود ادامه خواهد یافت، کاهش قیمت خانه در کشور محتمل به نظر می‌رسد.

خروج

او در پاسخ به سوالی مبنی بر میزان کاهش قیمت واحدهای لوکس نیز تصریح کرد: به طور کلی واحدهای لوکس و متراژ بالا که اغلب در شمال تهران هستند،بیشترین کاهش قیمت را در شهرهای بزرگ داشته اند. در مقابل واحدهایی که کوچکتر هستند یا در مناطقی واقع شده اند که مورد اقبال طبقه متوسط و پایین جامعه است، با کاهش قیمت کمتری روبه رو شده اند.

عقبایی در خصوص اوضاع قیمت ها در شهرهای حاشیه گفت: در شهر پرند و ظرف دو هفته گذشته، قیمت واحدها بین ۶۰ تا ۹۰ میلیون تومان کاهش یافته اند. این روند به اشکال دیگر در مناطق حاشیه‌ای دیگر تهران نیز ادامه دارد.

در برخی از مناطق حاشیه شهر نیز که با رشد عجیب قیمت مواجه شده اند ، میزان کاهش قیمت حتی تا ۲۰۰ میلیون تومان در هر واحد اعلام رسیده است.

این فعال بازار مسکن با اشاره به موجب گسترده مهاجرت به حاشیه شهرها افزود: سطح افزایش قیمت مسکن در سال‌ گذشته به گونه‌ای بود که بسیاری از خانواده‌ها دیگر امکان تهیه مسکن در شهرهای بزرگ را نداشتند و به همین دلیل مهاجرت به حاشیه شهرها آغاز شد. این اتفاق به تهران محدود نبود و در دیگر شهرهای بزرگ چون تبریز، مشهد، شیراز و اصفهان نیز مشاهده شده است. این موج مهاجرت ابتدا افزایش قیمت شدیدی را در این مناطق به وجود آورد اما در دو هفته گذشته نه فقط از تب و تاب قیمت‌ها کاسته شد، بلکه قیمت در این بخش‌ها نیز کاهش یافته است.
بازار راکد است

بررسی اوضاع بازار مسکن نشان می‎دهد بیشترین کاهش قیمت در مناطق یک تا شش و البته شهرک های اقماری اطراف تهران رویداده است . در این میان کاهش قیمت در مناطق میانی و پایین شهر به دلیل میزان قیمت‌ها ، کمتر از سایر مناطق بوده است. بازار مسکن ایران از نیمه دوم سال گذشته وارد فاز رکود شد و عمق رکود در ماه های پس از ان افزایش یافت .

هم اکنون بازار مسکن در رکود جدی به سر میبرد و فعالان بازار می گویند کاهش شدید خریداران و فروشندگان، معاملات بازار خرید و فروش خانه را قفل کرده است .

تحلیل‌های ارائه شده بر این نکته استوار است که کاهش بیشتر قیمت‌ها در بازار می تواند زمینه را برای خروج از رکود و خرید و فروش عادی در بازار مسکن فراهم کند .در سال گذشته خروج سرمایه گذاران از بازار مسکن اتفاق افتاد و در شرایط کنونی ، به دلیل رشد بالای قیمت ها خریداران واقعی نیز حضوری ندارند اما تعدیل بیشتر قیمت ها می تواند زمینه را برای حضور خریاران واقعی در بازار فراهم کند.
خروج سرمایه‎گذاران از بازار مسکن

فروکش کردن موج تورم از یک سو و آرامش نسبی بازار ارز از سوی دیگر مهمترین دلیل خروج سرمایه‎گذاران نه از بازار مسکن که از سایر بازارهای مهم سرمایه‎گذاری در ایران ارزیابی می‎شود . بسیاری از خریداران بالقوه مسکن معتقدند قیمت ها هنوز بسیار بالاست و خرید ملک در این محدوده قیمتی غالبا صرفه و صلاح اقتصادی ندارد. از سوی دیگر چشم انداز رو به کاهش حاکم بر بازار سبب شده است خریداران زمان خرید را به تعویق بیندازند چرا که احتمال می‎دهند در آینده بتوانند با قیمت هایی پایین تر خانه مورد نیاز خود را خریداری کنند .

در عین حال کاهش شدید مستاجران در بازار به دلیل تمدید قراردادها برای پرهیز از انعقاد قرارداد با نرخ بالاتر ، فضا را برای سرمایه‎گذاران در بازار مسکن تنگ تر کرده و سبب شده است خرید خانه به قصد سرمایه‎گذاری با کندی بیشتری روبرو شود.

منبع : خبرآنلاین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *