دندان تیز دلالان املاک پشت در مسکن ملی مازندران

ساری – ایرنا – واحدهای مسکونی طرح “اقدام ملی تولید مسکن” مازندران که هنوز پی‌ریزی آنها هم صورت نگرفته، در محافل دلالان مسکن در حال قیمت‌گذاری برای خرید و فروش است.

طرح اقدام ملی مسکن یک از برنامه‌های دولت دوازدهم برای تامین مسکن است تا خانواده هایی که از نعمت مسکن بی بهره هستند بتوانند صاحب خانه شوند.

به گفته مسوولان ، این طرح با الگوبرداری از تجربیات قبلی و اصلاح نواقص پیشین مطرح و به صورت جدی توسط دولت و وزارت راه و شهر سازی در حال پیگیری است.

در  طرح اقدام ملی مسکن قرار است ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر و ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده از سوی بنیاد مسکن احداث شود.

سهم مازندران در فاز نخست طرح اقدام ملی مسکن ۲ هزار و ۳۰۹ واحد مسکونی در ۲۳ ناحیه شهری استان خواهد بود که اکنون مرحله تملک و استعلام ها را در پیش دارد و در برخی شهرها نیز وارد فاز اجرایی شده است.

تجربه تلخ گذشته در مسکن ملی

با وجود اینکه در طرح اقدام ملی مسکن هر واحد مسکونی فقط به خانه اولی‌ها تحویل می شود، اما زمزمه ها نشان می دهد سرنوشتی مشابه مسکن مهر در انتظار طرح اقدام ملی مسکن است.

یک از بزرگترین مشکلات طرح‌های پیش از اقدام ملی مسکن قابلیت فروش واحدهای مسکونی توسط متقاضیان در بازار آزاد و با شگرد قولنامه ای بود که اغلب نیز مشاورین املاک متقاضیان اصلی آن بودند.

به زبان ساده تر در پروژه های مشابه پیش از اقدام ملی مسکن دلالان بدون ثبت نام و به صورت پشت دست می توانستند همزمان چندین واحد مسکونی را از افرادی که ثبت نام کرده بودند بخرند.

علاوه بر این دلالان یا اقدام به خرید امتیاز واحدهای مسکونی از متقاضی کرده و او را با دریافت وکالتنامه و پرداخت مبلغ اندکی مکلف به تابعیت از خود می کردند و یا به بهانه دولتی و پرت بودن واحدهای مسکونی مذکور آنها را به زیر قیمت خریداری و با نرخی چند برابر میفروختند.

واضح ترین نمونه این مافیای مسکن‌ دولتی اتفاقاتی بود که در مسکن مهر پردیس رخ داد و در پی آن افرادی اقدام به خرید صدها واحد مسکونی به نام افراد دیگر کردند و در آن حتی سهمیه واحدهای مسکونی بدون اینکه تبدیل به خانه شود چندین میلیون خرید و فروش می‌شد.

اخیرا در میان مشاورین املاک و دلالان بازار مسکن مازندران نیز شاهد قیمت گذاری واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی هستیم، درحالیکه هنوز یک ماه نیز از زمان ثبت نام متقاضیان آن نمی گذرد.

همانند طرح‌های پیشین اکنون دلالان خود را برای متقاضیان نهایی که از سوی راه و شهرسازی تایید صلاحیت شدند آماده کرده و حتی نرخ خرید امتیاز را نیز مشخص کرده اند. برای مثال در یکی از شهرستان های مرکزی استان واگذاری هر امتیاز حدود ۱۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

نقل و انتقال امتیاز غیرممکن است

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران اظهار داشت: یکی از ویژگی های طرح اقدام ملی مسکن عدم نقل و انتقال امتیاز واحدهای مسکونی پیش از تحویل واحد مسکونی و ارائه سند به نام متقاضی است.

سید محمدنظری گفت: در پروژه اقدام ملی مسکن سعی شده است نواقص پروژه های قبلی برطرف شود و با کمترین ضریب خطا به دست نیازمندان برسد.

اما وی درباره خرید و فروش امتیازات واحدهای مسکونی توسط تایید صلاحیت شدگان گفت: نمی توان در حوزه اقدام برخوردی انجام داد زیرا به صورت وکالتنامه ای و انواع شگردهای قانونی انجام می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران افزود: برای مسائل پشت پرده نمی توان برنامه‌ریزی و آنها را مدیریت کرد و باید چشم به آگاهی و هوشیاری مردم بست.

متقاضیان فرصت سوزی نکنند

مدیرکل راه و شهرسازی مازندران با بیان اینکه فقط یکبار برای همیشه واحدهای مسکن دولتی در اختیار متقاضیان خانه اولی قرار می گیرد، تاکید کرد: باید این فرصت را غنیمت شمرد و نباید آن را از دست داد.
نظری با اشاره به اینکه به هیچ عنوان به متقاضیانی که امتیاز و فرصت مسکن دولتی با هر عنوانی را از دست بدهند خانه واگذار نمی شود، افزود: این فرصت طلایی است که برای هر خانواده یکبار اتفاق خواهد افتاد.
وی همچنین گفت: متقاضیان نباید همانند پروژه های قبلی به اقدام ملی مسکن نگاه کنند ، زیرا این پروژه از ویژگی های شاخصی برخوردار است.
مدیرکل راه و شهرسازی مازندران قرارگیری واحدهای مسکونی پروژه اقدام ملی مسکن در بافت داخلی شهرها را از مزیت این پروژه نسبت به تجربه گذشته آن توصیف کرد و گفت: تمامی واحدهای مسکونی در داخل مناطق شهری احداث خواهد شد.
نظری همچنین ارتقاء کیفیت پروژه اقدام ملی مسکن را از دیگر ویژگی های این پروژه عنوان کرد و گفت: دولت سعی دارد واحدهای مسکونی را بر اساس استانداردها و کیفیت تعریف شده روز ساخته و تحویل دهد.
وی همچنین تحویل زودهنگام و بدون وقفه پروژه اقدام ملی مسکن را نیز ویژگی برجسته ان نسبت موارد مشابه توصیف کرد و گفت: برخلاف طرح هایی همچون مسکن مهر ، پروژه اقدام ملی مسکن همه جوانب و زیرساختها را سنجیده و قرار است تمامی خانه ها تا قبل از سال ۱۴۰۰ تحویل شود.
در پایان باید گفت که سایه سنگین دلالان بازار مسکن مازندران اکنون خود را آماده آغاز تجارت از این فرصت اجتماعی کرده اند.
اینکه چه سرنوشتی در انتظار پروژه اقدام ملی مسکن خواهد بود ،گویا باید منتظر بود تا این طرح نتیجه خود را پس دهد و هیچ برنامه ریزی برای قطع دست دلالان وجود ندارد.
در مجموع در استان مازندران حدود ۱۸ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن ساخته خواهد شد و به طور میانگین قیمت ساخت هر مترمربع مسکن در قالب طرح ملی در استان حدود ۲۵ میلیون ریال بوده و به هر یک از متقاضیان حدود یک میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت پرداخت خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *