ساخت و ساز مسکن در کشور متوقف می‌شود؟

براساس تازه‌ترین اطلاعات درج شده در گزارش شامخ (گزارش طرح شاخص مدیران خرید ساختمان) شامخ کل نسبت به ماه قبل کاهش قابل توجهی داشته است و پیش می شود رکود تورمی در انتظار این بخش باشد.

شاخص بخش ساختمان در تیرماه نشان می‌دهد از ۱۳ شاخص مورد بررسی ۹ شاخص نسبت به پایان بهار نتیجه ضعیف تری کسب کرده است و شتاب در فعالیت مربوط به این بخش با افت روبه‌رو شده به طوریکه در تیرماه “میزان سفارشات جدید”، “سرعت انجام و تحویل سفارش”، “مواد اولیه خریداری شده”، ” میزان استخدام” و “میزان فروش کالا” نسبت به ماه قبل کاهش داشته است.

در بین شاخص هایی که نسبت به ماه قبل رشد داشته‌اند جز بخش صادرات، افزایش دو شاخص دیگر نمره منفی برای بخش ساختمان به حساب می‌آید. افزایش موجودی انبار علامت رکود است و انتظار برای افزایش قیمت مواد اولیه ناقوس تورم. جمع این دو می‌تواند احتمال رکود تورمی را مطرح کند.

بر اساس گزارش اتاق تعاون، شاخص قابل توجه این ماه “میزان قیمت مواد اولیه” است این شاخص در تیرماه عدد ۸۹.۶۳ را ثبت کرده که نشان از تورم ناشی از افزایش قیمت مواد اولیه خریداری شده دارد. در گزارش ارائه شده از سوی اتاق تعاون پیش‌بینی شده تداوم غیر قابل پیش‌بینی بودن قیمت‌ها در مصالح پایه این صنعت را با رکود تورمی روبه‌رو خواهد کرد. این در حالیست که شاخص “قیمت محصول تولید شده” نسبت به ماه قبل هنوز تغییری نیافته است.
شامخ بخش ساختمان چه می‌گوید؟

از میان شاخص‌های گوناگون اقتصادی که توسط کشورها و سازمان‌های بین‌المللی انتشار می‌یابد شاخص شامخ از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصادی است. درحال‌حاضر شاخص شامخ برای حدود ۲۹ هزار بنگاه بخش خصوصی در بیش از ۴۰ کشور دنیا محاسبه و منتشر می‌شود.

در ایران نیز اجرای این طرح توسط اتاق بازرگانی در بخش صنعت از مهرماه ۹۷ آغاز شده، شاخص مدیران خرید که بر اساس پایش پرسشنامه‌ای به‌دست می‌آید بینش آنی و تصویر سریع از شرایط اقتصادی کلان به ویژه وضعیت رونق و رکود در بخش ساختمان صنعت و خدمات ارائه می‌دهد.

در طرح شامخ از پاسخ دهندگان خواسته می‌شود به ۱۲ پرسش مطرح شده در قالب سه معیار وضعیت نسبت به ماه پیش( بهتر شده، بدتر شده و یا تغییر نکرده است) پاسخ دهند، در صورت انتخاب گزینه بیشتر از ماه قبل عدد ۱، گزینه بدون تغییر عدد۰.۵ گزینه کمتر از ماه قبل عدد صفر برای آن پرسش ثبت می‌شود.

مجموعه حاصل ضرب درصد پاسخگویان به هر یک از گزینه‌ها در عدد به همان گزینه مبین عدد شامل در آن پرسش است در نهایت معیار سنجش این شاخص عددی بین صفر تا صد است که به ترتیب به معنی آن است که ۱۰۰ درصد پاسخگویان گزینه‌ای بدتر شده است و بهتر شده است را انتخاب نمودند عدد ۵۰ نشان دهنده عدم تغییر وضعیت نسبت به ماه قبل بالای ۵۰ نشانه بهبود به وضعیت نسبت به ماه قبل وزیر ۵۰ به معنای بدتر شدن وضعیت نسبت به ماه قبل است.

اتاق تعاون ایران مهر ۹۸ نسبت به اجرای طرح شامخ ساختمان اقدام کرده که نتیجه آن به صورت ماهانه منتشر می‌شود. نتایج نظرسنجی از مدیران عامل یا نمایندگان آنها در شرکت‌های فعال ساختمانی منتخب در تیرماه نشان از کاهش میزان فعالیت‌های کسب و کار ساختمانی در تیرماه نسبت به خرداد دارد.

عدد شامخ کل در ماه ابتدایی تابستان ۵۴.۸۷ است؛ این شاخص در ماه پایانی فصل بهار معادل ۱۰.۵۵ بوده که نشان دهنده کاهش میزان فعالیت‌های کسب و کار ساختمان در تیر ماه نسبت به خرداد است. سایر مولفه‌های اصلی شاخص شامل میزان سفارش جدید، سرعت انجام سفارشات، موجودی مواد اولیه خریداری شده و میزان بکارگیری نیروی انسانی نیز نسبت به ماه قبل کاهش قابل توجهی را تجربه کرده‌اند.

شاخص انتظارات تولید در ماه آینده با رقم۵۳.۶۵ نسبت به ماه قبل که ۶۰.۱۱ بوده کاهش داشته این شاخص انتظار کاهش فعالیت‌های ساختمانی در مرداد نسبت به تیرماه را نشان می‌دهد.

هر گاه عدد شاخص بالای ۵۰ باشد نشان دهنده رونق است در تیر ماه هر چند عدد شاخص کماکان در وضعیت رونق قرار دارد اما نتایج مقایسه‌ای نشان دهنده ی کاهش قابل توجه در عدد شاخص فعالیت‌ها نسبت به خرداد است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *