ساخت ۶ هزار واحد مسکن ملی در کردستان در حال اجرا است

سنندج- ایرنا- استاندار کردستان گفت: طبق گزارش‌های دریافتی، تاکنون هشت هزار نفر در استان برای مسکن ملی پول واریز کرده‌اند و کار ساخت ۶ هزار واحد در دست اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل زارعی کوشا عصر چهارشنبه در نهمین جلسه شورای مسکن کردستان اظهار داشت: بر خلاف ماه‌های اول که عملیات اجرای مسکن ملی و تامین زمین به کندی پیش می‌رفت اکنون روند کار مثبت و سرعت خوبی گرفته است و باید این رویه ادامه یابد.

وی اضافه کرد: راه و شهرسازی و دستگاه‌های مسوول سعی کنند تا پایان آذرماه تعداد واحدهای در دست اجرای مسکن ملی در استان به ۱۲ هزار و ۳۰۰ واحد و این رقم تا اول دی ماه به بیش از ۱۸ هزار واحد برسد.

استاندار کردستان با بیان اینکه مسوولیت دستگاه‌ها تسریع در تصمیم گیری برای اجرای مسکن ملی است، افزود: هر قدر در کار اجرای این طرح، موجه و غیرموجه تاخیر ایجاد شود، باعث می‌شود متقاضیان هزینه بیشتری متحمل شوند، پس نباید بخاطر کم کاری ما فشار به خانوارها بیاید.

زارعی کوشا بر لزوم دقت، سرعت و جدیت در اجرای طرح ملی مسکن تاکید کرد و گفت: مسئله اصلی استان بحث تامین زمین بود که در برخی شهرستان‌ها رفع شده و در بعضی نقاط دیگر هم راه و شهرسازی و معاونت عمرانی، بلافاصله باید مشکل را برطرف کنند.

وی به مطرح شدن واگذاری زمین های مازاد دانشگاها در جلسه اشاره داشت و گفت: همه نسبت به توسعه آموزش عالی مسوولیت داریم و اکنون دانشگاه‌های کردستان و علوم پزشکی جزو دانشگاه‌های برتر کشور و حتی جهان هستند اما بخشی از زمین‌های این دانشگاه‌ها چندین سال است بدون استفاده مانده و روسای دانشگاه‌ها ضمن ارائه برنامه‌های خود برای توسعه دانشگاه، زمین های مازاد را با توافق در اختیار طرح مسکن ملی قرار دهند.

استاندار کردستان یادآور شد: در زمینه انبوه سازی یا ساخت واحدهای مسکن ملی توسط گروه‌های چند نفره، اصل بر این باشد که همه شرکت‌ها و سازندگان در آن مشارکت داشته باشند.

زارعی کوشا همچنین بر لزوم مشخص شدن سهم بانکهای عامل برای پرداخت تسهیلات مسکن ملی، تامین منابع مالی بانک مسکن و حل و فصل تعاونی‌های مسکن مهر تا پایان سال جاری تاکید کرد.

مدیرکل بازرسی کردستان هم سیاست سازمان بازرسی را کمک به مسوولان اجرایی در راستای تصمیم گیری در حوزه های کلان عنوان کرد و گفت: در بحث مسکن ملی آمار بالای متقاضیان نسبت به ظرفیت اعلامی در استان، نشان از نیازمندی مردم در این حوزه دارد.

عیسی هواسی بر لزوم استفاده از ظرفیت موجود برای ساخت مسکن ملی در شهرستان‌ها تاکید و اضافه کرد: دستگاه‌ها باید زمین مازاد خود را در اختیار طرح مسکن ملی قرار دهند و بخشی‌نگر نباشند.

بالا بودن آمار ثبت‌نامی متقاضیان مسکن ملی در کردستان نسبت به سهمیه اعلامی

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان هم به روند نهضت ملی مسکن در استان پرداخت و گفت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته، طی چهار سال ۳۶ هزار و ۷۸۱ واحد در استان ساخته می‌شود که ۱۶ هزار واحد آن روستایی، پنج هزار و ۷۶۰ واحد استیجاری، ۱۶ هزار و ۳۷۰ واحد خود مالکی و بافت فرسوده نیز ۱۲ هزار و ۲۲۷ واحد است.

جهانگیر الیاسی سهمیه شهرستان سنندج را ۱۲ هزار و ۸۹۱ واحد و ثبت‌نامی های انجام شده را بیش از ۴۹ هزار نفر اعلام کرد و افزود: در این شهرستان آمار ثبت‌نام متقاضیان بسیار بیشتر (۳۰۰ درصد) از ظرفیت و سهمیه اعلامی است اما در شهرستان‌هایی مانند بانه و مریوان، به اندازه سهمیه، ثبت نام صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه متوسط ثبت نام متقاضیان برای دریافت مسکن ملی در استان ۳۰۹ درصد است، ادامه داد: در مجموع ارزش سهمیه مسکن ملی استان ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است، ضمن اینکه تاکنون ثبت نام ۵۱ هزار و ۳ نفر از متقاضیان تایید شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی کردستان تامین زمین برای ساخت مسکن ملی را در سال جاری و سال آینده ضروری دانست و یادآور شد: سیاست ما واگذاری زمین به گروه‌های چهار نفره است که متقاضیان به تناسب توان مالی خود ساختمان را تکمیل می‌کنند.

لزوم همکاری دستگاه های دولتی برای انتقال سریع زمین‌ها به نام سازمان ملی زمین و مسکن به نمایندگی راه و شهرسازی، همکاری سایر بانک‌های عامل به جز بانک مسکن در موضوع تسهیلات و تشویق مردم به ۲ گروه متقاضی وام قبل از سفتکاری و بعد از سفتکاری، از جمله مواردی بود که الیاسی بر آنها تاکید کرد.

استان کردستان با یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر جمعیت، ۱۰ شهرستان، ۳۲ شهر، ۳۱ بخش، ۸۶ دهستان و یک هزار و ۶۷۷ روستای دارای سکنه دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *