ساماندهی بازار اجاره مسکن با اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی

به گزارش منیبان، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه دریافت مالیات از خانه‌های خالی، بازار اجاره‌بهای مسکن را ساماندهی می‌کند، گفت: مالیات بر خانه‌های خالی باید با سازوکار‌های اجرایی و قانونی، قدرت بازدارندگی ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، «علی ملک‌زاده» اظهار داشت: به طور قطع شناسایی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی باعث ساماندهی به بازار اجاره مسکن می‌دهد و نیاز عرضه و تقاضای بازار را تامین می‌کند.

وی افزود: مالیات بر خانه‌های خالی بر اساس ماده ۵۴ مکرر اصلاحی قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، سازوکار اصلی این قانون سامانه املاک است که بستر و پیش نیاز قانون مالیات بر خانه‌های خالی، تکمیل و راه‌اندازی این سامانه است که اگر سامانه به درستی کار نکند این قانون به درستی اجرا نمی‌شود.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اطلاعات باید از طریق خوداظهاری و دستگاه‌های متولی کشور در این سامانه قرار گیرد تا مالکیت و سکونت همه افراد مشخص شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان کشور گفت: این سامانه برنامه‌نویسی شده و اکنون راه‌اندازی شده است باید مردم وضعیت خانه‌ها را خوداظهاری می‌کردند که این امر مورد استقبال قرار نگرفت و افراد اطلاعات خانه‌ها را وارد نکردند.

ملک‌زاده عنوان کرد: دولت هم می‌تواند اطلاعات را از دستگاه‌های مختلف بگیرند و یا سازوکار‌ها انگیزه‌بخش قرار دهد تا افراد اطلاعات را وارد کنند مانند اینکه وقتی کسی می‌خواهد وام ودیعه مسکن بگیرد یا در نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کند ملزم به ثبت‌نام در سامانه املاک می‌شد.

وی به چالش‌های دریافت مالیات از خانه‌های خالی اشاره کرد و گفت: یکی از شرایط شناسایی واحد‌های خالی این است که واحد مسکونی در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد و واحد مسکونی توسط سامانه املاک و اسکان کشور به عنوان خانه خالی شناسایی شده باشد.

کارشناس اقتصادی گفت: شناسایی این خانه‌ها چطور صورت خواهد گرفت ضمن اینکه حضور گشت‌ها در شناسایی خانه‌های خالی متضاد با قانون است طبق قانون باید واحد مسکونی خالی توسط سامانه املاک، برگه تشخیص داشته باشد که این امر نیز مشکلاتی را به وجود آورده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *