سنگ اندازی در صدور مجوز، بنای گرانی مصالح ساختمانی!

تسهیل صدور مجوز معادن دانه بندی مصالح ساختمانی، می تواند کمک بزرگی برای کاهش قیمت این کالاها باشد.

 

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  روز گذشته پیامکی مبنی بر پیگیری گرانی مصالح ساختمانی به گروه شهروند خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان رسید که این موضوع با بررسی شرایط تولید این محصولات، در گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان پیگیری شد.

محمود دست افشان جو، یک سرمایه ­گذار در حوزه معدن شست و شو و دانه بندی مصالح ساختمانی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در مورد موانع راه ­اندازی واحد تولیدی خود می­‌گوید: پس از دریافت جواز تأسیس از سازمان صمت استان خراسان رضوی و انجام مراحل ثبت معدن به مشکلات متعددی برخورد کرده است که نیاز به حمایت جدی ­تر مسئولان دارد.

 

دوباره کاری سازمان ها، راه دریافت مجوز را طولانی کرده است

این سرمایه ­گذار در ادامه افزود: متأسفانه ما سرمایه­ گذاران برای دریافت یک مجوز باید چندین استعلام از سازمان­ های متعدد دریافت کنیم. بعد از این که یک بار تمام استعلام ­ها را برای سازمان صمت بردم و جواز تأسیس گرفتم، یک بار دیگر باید همان استعلام­ ها را برای جهاد کشاورزی ببرم تا بتوانم مجوز تغییر کاربری بگیرم.

دست افشان جو در مورد دلیل این که نمی­ تواند مجوز تغییر کاربری بگیرد، گفت: همان­طور که گفتم باید تمام استعلام­ ها را دوباره بگیرم و به جهاد کشاورزی ارائه بدهم که همه سازمان ­های استان به جز سازمان راه و شهرسازی با من همکاری کردند.

وی ادامه داد: اداره­ راه و شهرسازی به طور عجیبی می­ گوید در نقشه­­ ما زمین شما جزء اراضی زراعی و باغی است در حالی این زمین دیم است؛ همین اداره یکبار در زمان دریافت جواز تأسیس موافقت کرده است و اصلا چنین موضوعی را مطرح نکرده بود.

این سرمایه گذار گفت: سازمان راه و شهرسازی اصلا مرجع تشخیص ملی بودن یک زمین نیست، بلکه این وظیفه بر عهده امور اراضی جهاد کشاورزی و سازمان ثبت اسناد است که این سازمان ها هم چنین چیزی را در مورد زمین مورد نظر طرح من اعلام نکرده اند.

وی همچنین در مورد مشکل تأمین آب مورد نیاز واحد تولیدی خود گفت: با دوندگی بسیار زیاد موفق شدم از وزارت نیرو مجوز حفرچاه آب دریافت کنم که اعتبار آن شش ماهه است و اگر نتوانم در این بازه زمانی مجوز تغییرکاربری را دریافت کنم، این مجوز باطل می­ شود و باید تمام مراحل را از دوباره ابتدا طی کنم.

این فعال اقتصادی همچنین از مسئولان سازمان راه و شهرسازی استان خراسان رضوی درخواست کرد، سنگ های مسیر تولید را از پیش رویش بردارند.

انحصار، قیمت ها را بالا می برد

سنگ اندازی در روند صدور مجوز زمانی تاثیر خود را نشان می دهد که سبب ایجاد یک بازار انحصاری برای افراد و شرکت هایی می شود که در گذشته موفق به دریافت مجوز شده اند و چون رقیبی در بازار ندارند، قیمت ها بازار را به دلخواه خود تغییر می دهند.

به استان خراسان رضوی برگردیم، جایی که محمود دست افشان جو نمی تواند برای شروع به کار از ادارات آن مجوز بگیرد؛ گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از این استان گزارش داده است که از تیرماه امسال تاکنون قیمت شن در خراسان رضوی روند افزایشی داشته است.

عباس اخوان، کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به افزایش ۳۱.۶ درصدی قیمت شن در یک ماه گذشته گفت: انجمن صنف شن شویی‌های خراسان رضوی راسا اقدام به تغییر نرخ شن کرده است که این تغییر نرخ، پذیرفتنی نیست!

از این صحبت کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صمت خراسان رضوی به وضوح می توان تاثیر انحصار را بر قیمت مصالح ساختمانی درک کرد این در حالی است که مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت ‌و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه هم اکنون قیمت ارز، سکه و طلا روند کاهشی به خود گرفته است، گفت : در صورتی که این روند کاهشی قیمت در بازارهای موازی ادامه داشته باشد قیمت مسکن و مصالح ساختمانی هم روند نزولی به خود می‌گیرند.

این موضوع نشان می دهد مسئولان کشورمان بر خلاف تمام شعارهایی که برای حمایت از تولید سر می دهند، برای کنترل قیمت مصالح ساختمانی، به جای حمایت از سرمایه گذار داخلی، دست روی دست گذاشته اند و چشم انتظار کاهش نرخ ارز هستند؛ بنابراین، نمی توان توقع داشت که قیمت مصالح ساختمانی کنترل شود حتی اگر متاثر از هیجانات این روزهای بازار ارز، مدت کوتاهی قیمت این کالاها کاهش یابد!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *