قیمت مسکن با توافق برجام گران می‌شود یا ارزان؟

 قیمت‌ها در ایران منتظر نتایج اصلی مذاکرات هستند و کارشناسان بازار معتقدند که اگر مذاکرات به نتیجه برسد قیمت مسکن نیز تغییر خواهد کرد.

سرحدی گفت: اگر واقعاً گشایشی حاصل شود، بر سر مسائل اساسی در یک بازه بلندمدت، آن زمان می‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن نسبت به افزایشی که طی این چهار سال اخیر رخ داده حداقل با کاهش ۱۰۰ درصدی روبه‌رو شود، اما اگر قرار باشد یک توافق موقت یا محدود حاصل شود، این موضوع تاثیر چندانی بر روی بازار مسکن نخواهد داشت.

تاثیر قیمت دلار بر بازار مسکن

کارشناسان بازار مسکن معتقدند، اگر مذاکرات هسته‌ای در وین به نتیجه برسد و تحریم‌ها برداشته شود، دلار نیز می‌تواند کاهش قیمت را تجربه کند، از سویی با توجه به اینکه دلار به عنوان یک دماسنج مسیر تمامی بازار‌ها را مشخص می‌کند، بازار مسکن نیز می‌تواند در صورت احیای برجام، کاهش قیمت قابل توجه‌ای را تجربه کند، بنابراین نتیجه مذاکرات برای تمامی بازار‌های سرمایه‌ای از جمله مسکن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.

مهدی سلطان‌محمدی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه مسکن همواره برای سرمایه‌گذاران یک بازار امن به حساب آمده است، به فرارو گفت: با توجه به تجربه تاریخی که مردم نسبت به بازار مسکن دارند، این موضوع را می‌دانند که در هر شرایط اقتصادی این بازار می‌تواند یکی از گزینه‌های کم ریسک به منظور سرمایه‌گذاری میان مدت و بلند مدت باشد.

وی افزود: همچنین طی چهار سال گذشته با وجود تورم افسار گسیخته‌ای که در کشور وجود داشته مسکن نیز به صورت متوسط رشد ۷ برابری را تجربه کرده است، بنابراین این موضوع نیز مزید بر علت شد تا درحال‌حاضر مسکن به عنوان نخستین مقصد سرمایه مردم قلمداد شود.

این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: از سویی بسیاری از افراد جامعه، به این موضوع اعتقاد دارند که مسکن ارزش سرمایه‌های خرد و کلان را در برابر تورم حفظ می‌کنند و این یک تجربه تاریخی است که در طی چندین دهه تکرار شده و هر بار درستی آن به اثبات رسیده، در حالی که سایر بازار‌ها ممکن است در یک مقطعی رشد بسیار زیادی را انجام دهند، اما بعد از آن با یک اصلاح عمیق روبه‌رو می‌شوند اصلاحی که بورس نیز تجربه کرد.

وی افزود: البته باید این موضوع را در نظر داشت که عوامل اقتصادی این افزایش روند را قم نزده، بلکه افزایش انتظارات تورمی قیمت‌ها را بالا برده، این درحالی است که دلالان با خرید و فروش‌های صوری که بین خود انجام می‌دهند قیمت‌ها را افزایش داده‌اند، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود و به نوعی می‌توان گفت درحال‌حاضر بازار مسکن قفل شده است.

تاثیر توافقات هسته‌ای بر روی قیمت مسکن

سرحدی اظهارکرد: بسیاری از خریداران درحال‌حاضر منتظر توافق هسته‌ای و اجرای آن هستند تا قیمت مسکن با کاهش روبه‌رو شود، این در حالی است که فروشندگان علی‌رغم اینکه فایل‌های خود را در بازار عرضه کرده‌اند، به دلیل نبود مشتری در بازار واحد آنها به فروش نرفته است.

این کارشناس بازار مسکن اضافه کرد: بنده با توجه به اتفاقاتی که طی دو، سه روز اخیر در رابطه با توافق ایران و آژانس و همچنین خروجی مذاکرات وین، می‌توان امیدوار بود که دو طرف به توافق دست پیدا کنند که در چنین صورتی می‌توان امیدوار بود که قیمت‌ها در بازار مسکن با کاهش روبه‌رو شود.

وی ادامه دارد: اگر واقعاً گشایشی حاصل شود، بر سر مسائل اساسی در یک بازه بلندمدت، آن زمان می‌توان انتظار داشت که قیمت مسکن نسبت به افزایشی که طی این چهار سال اخیر رخ داده حداقل با کاهش ۱۰۰ درصدی روبه‌رو شود، اما اگر قرار باشد یک توافق موقت یا محدود حاصل شود، این موضوع تاثیر چندانی بر روی بازار مسکن نخواهد داشت.

سرحدی خاطر نشان کرد: آن چیزی که برای بازار مهم قلمداد می‌شود، این است که یک اطمینان خاطری داده شود که شرایط قرار نیست وضع از این بدتر شود، به بیان دیگر باید یک اعتماد حاصل شود تا متغیر‌های کلان اقتصادی ثبات داشته باشد، اگر چنین اتفاقی رخ دهد به مانند قطعنامه ۵۹۸ در زمان پایان جنگ، بازار مسکن می‌تواند با یک ریزش قیمت سنگینی روبه‌رو شود.

وی اذعان داشت: اما اگر قرار باشد مذاکرات به نتیجه نرسد با افزایش انتظارات تورمی قیمت‌ها نیز اصطلاحا پرواز خواهد کرد و کسی نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، این قضیه تنها مختص به بازار مسکن نیست، بلکه تمام بازار‌های سرمایه و سایر کالا‌ها با چنین وضعیتی مواجه خواهند شد، بنابراین نتیجه مذاکرات تاثیر بسیار مستقیم بر روی آینده اقتصاد کشور در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت خواهد داشت.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در نهایت باید امیدوار بود که دو طرف بتوانند به یک مفاهمه و فهم مشترک دست پیدا کنند، زیرا امروز شرایط اقتصاد ایران طوری نیست که بخواهیم به مانند زمان خروج ترامپ از برجام مقاومت کنیم، درحال‌حاضر اقتصاد ایران بسیار شکننده شده و با هرگونه تلنگری با نوسان مواجه خواهد شد، بنابراین باید دو طرف تلاش کنند تا به یک توافق حاصل شود تا بازار‌های ایران سرمایها ی ایران کنترل شود، در غیراین صورت آنها غیر قابل مهار و خارج از کنترل خواهند شد، حال باید در صحنه عملیاتی و مذاکرات چه اتفاقاتی رخ خواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *