لزوم توجه به کیفیت اجرای سازه ها تبدیل به مطالبه عمومی شود

اردبیل – مدیر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل گفت: مردم توجه به کیفیت اجرای سازه ها را با فرهنگ سازی و نهادینه کردن، تبدیل به یک مطالبه عمومی کنند.

رحمت الله نجفی به مناسبت ۱۸ آبان که به عنوان «روز ملی کیفیت» نام گذاری شده است در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در حوزه فعالیت‌ها و پروژه‌های عمرانی، رعایت اصل کیفیت در اجرای کارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است اظهار کرد: دیگر دوران آزمون و خطا سپری شده و باید ضمن بهره گیری از همه امکانات موجود پروژه‌هایی مقاوم، با کیفیت و به لحاظ ایمنی برخوردار از درجه ایمنی بالا تحویل مردم دهیم.

وی موضوع کیفیت، را یک مطالبه عمومی است عنوان کرد و گفت: مردم باید کیفیت سازه‌ها را با فرهنگ سازی و نهادینه کردن، تبدیل به یک مطالبه عمومی کنند و افرادی که در این بخش‌ها مشغول به کار هستند نیز خود را در برابر انتظارات مردم پاسخگو بدانند.

نجفی با بیان اینکه در بخش راه و مسکن حدود ۶۰ میلیارد ریال در هر ساعت در کشور هزینه می‌شود افزود: سرمایه گذاری در بخش‌های راه و مسکن پس از صنعت نفت، عظیم‌ترین سرمایه گذاری ملی در کشور محسوب می‌شود و استفاده هرچه بهتر از این منابع برای حصول نتایج منطقی و مناسب در سایه رعایت کیفیت کار، از برنامه‌های دولت است.

مدیر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل از تدوین و تصویب نوع ارتباط مراکز علمی، تحقیقاتی و دانشگاه‌ها با صنعت ساختمان از سوی دولت خبر داد و گفت: مفهوم کیفیت، محور اصلی بسیاری از نظرات ارائه شده در خصوص مدیریت و رهبری اثر بخش است چرا که کیفیت و هزینه ضد هم یا جایگزین هم نیستند که بهبود یکی به بهای از دست رفتن دیگری باشد.

 

نجفی با بیان اینکه بهبود کیفیت باعث پایین آمدن هزینه‌ها می‌شود و بر اساس تحقیقات انجام شده ارتباط معنی داری بین مدیریت بهینه و بهبود کیفیت وجود دارد که در واقع به جرأت می‌توان گفت که کیفیت خوب، نوعی ارزانی است.

زلزله ویرانگر نیست، اگر با کیفیت بسازیم

مدیر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل با اشاره به اطلاعات و حساسیت‌های مردم نسبت به وقوع زلزله افزود: مردم برای کاهش خسارات باید در حین ساخت تمام بناهای ساختمانی، اصول و استاندارد ساخت و ساز رعایت کنند.

وی با بیان اینکه بایستی مطالعات اولیه بر روی زمین محل پروژه و بررسی رفتار خاک در مقابل تغییر شرایط فعلی و نیز وقوع زلزله انجام شود گفت: طراحی پروژه‌ها باید به کنترل شده و سرانجام در مرحله اجرا بر تمامی اصول و نکات طراحی رعایت و نظارت کنیم و در حین ساخت و تمام مراحل آن، با انجام آزمایش‌های مرتبط از انجام درست و استاندارد کار مطمئن شویم.

ساخت بنای مستحکم و زیبا با مصالح غیر استاندارد غیر ممکن است

نجفی تصریح کرد: چه بسا ساختمانی حتی با رعایت کلیه موارد استاندارد با یک نقطه ضعف و جوشکاری ناصحیح موجب خرابی و خسارت جانی یا مالی شده است پس اهمال کاری در اجرا، موجب خسران است و بایستی کوچک‌ترین موردی بی اهمیت گرفته نشود.

مدیر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل با بیان اینکه ساخت بنای مستحکم و زیبا با مصالح غیر استاندارد غیر ممکن است افزود: قطعاً مصالح ساختمانی بایستی تحت کنترل بوده و استانداردهای مربوطه را اخذ کند.

مدیر شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان اردبیل رمز موفقیت سازمان‌ها در قرن ۲۱ را آینده نگری، خلاقیت و کیفیت عنوان کرد و گفت: توجه به کیفیت در اجرای پروژه‌های عمرانی نیاز به فرهنگ سازی از طریق سازمان‌ها به ویژه رسانه ملی، اصحاب قلم و مطبوعات دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *