نقش ساخت مسکن در تحقق شعار سال/ رشد نهضت ملی قابل دفاع نیست

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نقش نهضت ملی مسکن در تحقق شعار سال، مهار تورم و رشد تولید گفت: یکی از از پیشران‌هایی که قطعاً می‌تواند جزو نقاط اثر گذار روی رشد طولانی مدت در کشور ما باشد بخش مسکن است. به دلیل اینکه بحث ارتباطات پسینی و پیشینی که در اقتصاد به وسیله مسکن ایجاد می‌شود خیلی زیاد است، می‌تواند تولیدات خیلی زیادی را به حرکت در آورد.

طغیانی بیان کرد: بخشی از آن توسط اعطای زمین‌های رایگان ملی که در اختیار دولت است و تأمین بخش دیگر در قانون جهش تولید مسکن آمده است که باید مشوق‌های برای رشد تولید مسکن در نظر گرفته شود و این مشوق‌ها به طور مداوم رصد شود و بر آنها نظارت صورت بگیرد تا مردم خودشان هم در زمینه رشد و اجرایی سازی نهضت ملی مسکن ورود کنند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحقق بخشی از نهضت ملی مسکن با مشارکت مردم ممکن است، گفت: اگر این دو اتفاق بیفتد یعنی هم دولت در این زمینه ورود کند و هم مردم تشویق شوند و به این عرصه وارد شوند در مجموع خیلی به رشد تولید و رشد نهضت ملی مسکن کمک می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: میزان رشد و پیشرفت نهضت ملی مسکن در یک ساله اول خیلی قابل دفاع نبود و آمار آن هم ارائه شده است. امیدواریم در زمان باقی مانده این قانون و وعده رئیس‌جمهور محقق شود.

این نماینده مجلس یازدهم در ادامه افزود: بخشی از دلیل کند بودن و عدم تحقق این شعار عدم تأمین زمین بوده است که در یک سال اخیر اقداماتی برای آن انجام شده است اما نگرانی فعلی ما بحث فراهم شدن خدمات مورد نیاز برای این طرح یعنی سلامت، آموزش، حمل و نقل و… است که در صورت عدم تحقق مشکلات زیادی را برای مردم ایجاد خواهد کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه بحث تأمین مسکن فقط ساخت و ساز نیست بلکه خدمات پیرامونی آن مثل آب و گاز و سایر امکانات زیرساختی نیز در این مسئله دارای اهمیت است تاکید کرد: ما نباید یک طرحی را که قبلاً در آن تجربه داشته‌ایم مثل مسکن مهر را دوباره تکرار کنیم ولی در زمینه ساخت و ساز امیدواریم که دولت با سرعت بیشتری در این زمینه حرکت کند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه درباره دلیل کند بودن روند الحاق زمین‌ها به طرح نهضت ملی مسکن گفت: بالاخره زمانی که ما می‌خواهیم زمین دولتی و اراضی ملی را برای این طرح استفاده کنیم محدودیت‌های زیادی به وجود می‌آید اراضی ملی ممکن است در محدوده شهر و حریم شهر واقع نشده باشند و یا برای استفاده جهت اراضی مسکونی قابل استفاده نباشند به همین دلیل روند الحاق کند بوده است.

طغیانی در پایان تأکید کرد: دولت می‌تواند با نقش آفرینی یا جابجایی و یا ایجاد امکانات برای افراد صاحب زمین و یا تغییر کاربری زمین‌های مناسب‌تری را برای اجرای این طرح فراهم کند. در حال حاضر مهمترین مسئله این است که زمین مناسب در حریم شهر از اراضی ملی در خیلی از جاها در اختیار نیست و اراضی موجود هم مشکلاتی دارد که باعث می‌شود در ارائه خدمات به آنها به بن بست بخوریم اما دولت در حال تلاش است تا این مشکلات را یکی پس از دیگری حل کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *