نقطه عطف سازندگان و خریداران مسکن با جذب نقدینگی کجاست؟

مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم، در گروه کالاهای اساسی جای می‌گیرد و تامین آن برای تمام افراد جامعه امری ضروری است

مسکن به عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم، در گروه کالاهای اساسی جای می‌گیرد و تامین آن برای تمام افراد جامعه امری ضروری است. از طرفی این بخش به عنوان یکی از امن‌ترین مقاصد سرمایه‌گذاری مردم بوده و بازدهی بالای سرمایه‌گذاری در آن طی سالهای اخیر، یکی از بخش‌های رقیب برای بازارهای موازی همچون ارز، طلا و بورس بوده و هست. اما با افزایش عمق رکود و مشکلات اقتصادی کشور، تامین مالی در این بخش برای دوسمت عرضه و تقاضا که سازندگان و مردم باشند بسیار سخت شده است. در ادامه به راهکارهایی که میتواند کارساز باشد میپردازیم:
روش های نوین تامین مالی، کیلید خانه‌دار شدن مردم؛

با کاهش درآمدهای مردم و رکود بازارمسکن در چند سال اخیر، فعالان این بخش و متقاضیان خرید مسکن با مشکل نقدینگی مواجه شدند و همین امر به عمیق‌تر شدن رکود دامن زد. تا جایی که متولیان تصمیم‌گیری این بخش به روش‌های نوین تامین مالی روی آورده و سعی در رفع مشکل نقدینگی سازندگان و مردم کردند. روشهایی که اکثر آنها از مسیر بورس می‌گذرد و می‌تواند به توسعه ابزارهای مختلف دامن بزند.

یکی از کاربردی‌ترین مسیرهای تامین مالی در بازار مسکن، انتشار اوراق مشارکت در ساخت و خرید مسکن است که همچون سایر بخش‌های کلان اقتصادی می‌تواند در شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تامین سرمایه صورت بگیرد. بخش هایی همچون پتروشیمی که سالهاست با استفاده از انتشار اوراق مشارکت، ‌پروژه‌های بسیاری در آن ساخته شده و به بهره‌برداری می‌رسد. در بخش مسکن نیز به همین صورت می‌توان پروژه‌های بسیاری را آغاز و با انتشار اوراق مشارکت،‌ هم سازندگان را به نقدینگی ارزان تجهیز کرده،‌ هم مردم را در ساخت و ساز انبوه مسکن شریک کرد.

در این بخش نیاز است تا استفاده از ابزارهای نوین تامین مالی که سالهاست فعالان بازار مسکن کشورما از وجود آنها محروم‌اند، دردستور کار قرار بگیرد. ابزارهایی همچون لیزینگ بلندمدت و کم‌بهره که توسط بانک‌ها و شرکت‌های خصوصی قابل انجام باشد، انتشار اوراق مشارکت در ساخت و عرضه آن در بورس، پیش فروش مطمئن که دولت بتواند آن را تضمین کند و ابزارهای دیگر که با آزادسازی و تسهیل در قوانین ایجاد شده و استفاده می‌شوند.

برای تحقق این امر تکنولوژی می‌تواند نقش بسزایی ایفا کند. به طوری که با استفاده از ابزارهای هوشمند، سرمایه مورد نیاز متقاضیان شناسایی شده، میزان رشد و سود حاصل از ساخت و ساز به صورت دقیق محاسبه و در بستری هوشمند و یکپارچه، تمام اطلاعات مربوط به روند ارائه تسهیلات یا مشوق‌های دیگر ثبت ‌شود. به این صورت نظارت دقیقی بر فعالیت تمام فعالان بازار املاک تهران و کشور روی می‌دهد. شایان ذکر است این امر به معنای دخالت همه جانبه دولت در فعالیت بخش خصوصی نیست و می‌توان به عنوان ناظر بازار به آن نگاه کرد. از سوی دیگر این بستر می‌تواند بخش‌هایی که متولی ارائه تسهیلات یا پشتوانه انتشار اوراق مشارکت هستند را هم از شرایط بازار و پیمانکاران مطلع کرده و یک راه ارتباطی شفاف بین آنها ایجاد کند.
سیاستگذاری محله ای، محرک‌ها را تقویت می‌کند؛

در این بین نباید از شناسایی نیاز بازار و ساخت و ساز هدفمند بر مبنای تقاضا مغفول ماند. به زبان ساده در بخش ارائه تسهیلات، نیاز متقاضی خرید آپارتمان در امیرآباد با شخصی که قصد خرید یک ملک در جنوب شهر را دارد متفاوت است و باید بنا بر نیاز هر شخص مبلغی برای پرداخت به آن در نظر گرفته شود. این مهم با توجه به اختلاف بسیار زیاد قیمت املاک تهران، بسیار محسوس تر است و باید برای اجرای سیاستها از دیتاهای واقعی معاملات در مناطق مختلف بهره برد و اصطلاحا به سیاستگذاری محله ای در بازار مسکن پرداخت و برمبنای واقعیات برنامه‌ریزی کرد.

اما باید مدنظر داشته باشیم این برنامه‌ریزی به اطلاعاتی همچون قیمت تمام شده املاک ساخته شده و برآورد هزینه‌های جانبی آنها نیاز دارد. اما احتساب دقیق این نرخ‌ها با شرایط تورمی اقتصاد کشور بسیار دشوار است؛ یا بهتر است بگوییم دشوار بود. چرا که تکنولوژی هوش‌مصنوعی می‌تواند تمام مولفه‌هایی که به افزایش قیمت‌ها منجر می‌شود را در نظر گرفته و در صورت پیش نیامدن اتفاق‌های غیر منتظره، قیمت مسکن در مناطق مختلف را محاسبه کرده و روند رشد آنها را نیز تخمین بزند.

گفتنی است این تکنولوژی سالهاست توسط مجموعه‌ای دانش‌بنیان به نام کیلید مورد استفاده قرار گرفته و بسیاری از مردم از آن استفاده می‌کنند. ابزار تخمین قیمت مسکن کیلید که به صورت لحظه‌ای، با دریافت کدپستی ملک مورد نظر تخمینی از ارزش آن ارائه می‌دهد، می‌تواند الگویی برای تحقق این امر باشد. به طور مثال متقاضی خرید یا اجاره آپارتمان در دزاشیب،‌کافی است کدپستی ملک مورد نظر خودش را داشته باشد تا به تمام اطلاعات قیمتی آن ملک در 8 سال گذشته دسترسی پیدا کند.

از سوی دیگر کیلید به واسطه تعدد ابزارهایش، از ابتدا تا انتهای فرآیند جستجو و انجام معامله ملکی را با کاربران خود همراه است. به این صورت علاوه بر اینکه خریداران یا مشاوران املاک، فروشندگان و حتی مالکانی که قصد فروش ندارند را نیز از ابزاردارایی ملکی شان مطلع میکند. این امر از طریق بخش اطلاعات بازار مسکن و کیلیدمگ روی می‌دهد. بخشی که اطلاعات قیمت و نوسانات آن را به صورت نمودار نشان می‌دهد و کاربر می‌تواند بازه زمانی و منطقه دلخواه خود را انتخاب کرده و از فراز و نشیب قیمت مسکن در آن محله‌ها باخبر شود.

در نتیجه ابزارهای مختلف سامانه کیلید را می‌توان راهنمای تخصصی سیاستگذاران، مشاورین املاک و مردم دانست و به عنوان شتاب دهنده افزایش سرعت و کیفیت معاملات ملکی از آنها استفاده کرد. همچنین افزایش آگاهی ملکی و توسعه بخش‌های مختلف بازار مسکن که به دیتاهای بروز و شفاف نیاز دارد نیز بخش دیگری از دستاوردهای دیگر سامانه هوشمند کیلید به شمار می‌رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *