وضعیت نابسامان مصالح ساختمانی در ایرانشهر؛ آجر کمیاب شد

ایرانشهر- مدتی است که شهروندان ایرانشهری برای تامین آجر مورد نیاز خود برای ساخت و ساز با بازار نابسامان و سودجویی دلالان مواجه هستند در حالی که ماهانه ۳۰ هزار تن آجر در این منطقه تولید می‌شود.

فرشته بامری؛ بازاردر شرایطی قرار داریم که بسیاری از فعالان صنعت ساختمان معتقدند هزینه های ساخت و ساز در چند سال اخیر چندین برابر شده است و فعالیت ساختمانی دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

این روزها مردم در نقاط مختلف کشور با گرانی مصالح ساختمانی روبرو هستند که یکی از این نقاط شهرستان ایرانشهر است اما موضوع در این منطقه مقداری عجیب تر و پیچیده تر است زیرا عامل گرانی کمبود مصالح ساختمانی اعلام می شود در حالی که  ماهانه ۳۰ هزار تن آجر در این منطقه تولید می‌شود که با این حجم بالای تولید کمبود یا نابسامانی بازار عجیب به نظر می رسد.

طبق جدیدترین گزارش های منتشر شده قیمت مصالح ساختمانی در سه ماهه نخست سال‌جاری به طور میانگین و در مقایسه با زمستان سال قبل حدود ۲۸ درصد افزایش یافته است.

دلالان عامل افزایش قیمت آجر در ایرانشهر هستند
امین الله بلوچی یکی از شهروندان ایرانشهری در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: با وجود اینکه کوره های آجر پزی زیادی در شهرستان ایرانشهر وجود دارد اما قیمت آجر همچنان بالا است و گاهی هم با کمبود آن مواجه هستیم.

وی افزود: چند سال قبل کار ساخت یک ‌واحد مسکونی را آغاز کردم اما به دلایلی نتوانستم‌ به اتمام برسانم، اکنون که می خواهم این بنا را به پایان برسانم، قیمت مصالح ساختمانی بسیار بالا رفته است.

وی تصریح کرد: طی هفته  گذشته که برای خرید آجر به بازار مصالح فروشان مراجعه کردم شاهد قیمت های متفاوتی بودم و دلالان هر قیمتی که می خواستند به خریدار پیشنهاد می دادند.

این شهروند ایرانشهری گفت: یکی از فروشندگان یک ماشین ۱۰ تنی را به قیمت ۲ میلیون و ۸۰۰ تومان به من پیشنهاد داد و عنوان کرد فعلا کمبود آجر هست و اگر نخرم ضرر کرده ام.

یکی دیگر از شهروندان ایرانشهری هم در گفت و گو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: برخی فروشندگان قیمت را بدون ضابطه بالا می برند و خریدار برای اینکه کارش راه بیفتد مجبور است کالا را به هر قیمتی تهیه کند.

وی افزود: اگر هر کسی با دلالی با قیمت مورد نظر خود اقدام به فروش مصالح ساختمانی ‌کند قطعا قیمت ها روز به روز بالا و بالاتر می رود و نمی توان بر فروشندگان نظارت کرد.

متاسفانه این روزها قیمت مصالح ساختمانی در ایرانشهر بسیار بالا رفته و هر روز نیز بیشتر می‌شود

وی تصریح کرد: متاسفانه این روزها قیمت مصالح ساختمانی در ایرانشهر بسیار بالا رفته و هر روز نیز بیشتر می‌شود و این افزایش قیمت برای کسی که خواهان ساخت و ساز است بسیار کمرشکن است و باید فکری به حال مردم کرد.

وی بیان کرد: یکی از دلایل گرانی بی ضابطه دلالان هستند و نباید اجازه داد عده ای فرصت طلب در بازار مصالح فروشان جولان دهند.

 

توزیع خارج از شبکه آجر در ایرانشهر ممنوع است
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار داشت: این روزها برخی از سودجویان به عرضه خارج از شبکه توزیع می پردازند و این موضوع سبب شده تا سودجیان و دلالان در بازار مصالح ساختمانی جولان دهند.

ابوذر کوثری افزود: توزیع خارج از شبکه آجر در ایرانشهر ممنوع است و با متخلفان برخورد می شود.

وی تصریح کرد: شهروندان هم به این نکته توجه کنند که قیمت هر کامیون ۱۰ تنی ۲۴ میلیون ریال است و از خرید بالاتر از این قیمت خودداری کنند.

فرماندار ایرانشهر گفت: برای ساماندهی بازار فروش آجر یک دفتر فروش ثابت در هفته اخیر در شهرستان ایرانشهر راه اندازی شده است.

وی تصریح کرد: همچنین همه کوره‌داران موظف شده اند آجر تولیدی خود را از طریق این  دفتر فروش عرضه کنند در غیر این صورت متخلف محسوب می‌شوند.

فرماندار ایرانشهر گفت: شهروندان هم در صورت مشاهده  متخلفان مراتب را به شماره  ۱۲۴ در میان بگذارند و اجازه ندهند برخی از افراد فرصت طلب به خاطر کسب درآمد بیشتر سبب نابسامانی بازار شوند.

وی افزود: هیچ گونه مشکلی در تامین آجر مورد نیاز در منطقه وجود ندارد و ۲۹ کوره آجر پزی ماهانه بیش از  ۳۰هزار تن آجر در ایرانشهر تولید می کنند.

در مجموع نکته حائز اهمیت در این میان توجه مسئولان به مشکلات مردم قبل از بحرانی شدن آن موضوع است که امیدواریم مدنظر همه مسئولان باشد چرا که با وجود این همه ظرفیت نباید مردم با مشکلات به این کوچکی که با یک برنامه ریزی درست و هدفمند قابل حل است دست و پنجه نرم کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *