چرا دلار در یک هفته ۱۸۷۰ تومان گران‌تر شد؟ /افزایش ۳.۱ درصدی قیمت طلا و سکه در یک هفته/ مصرف بنزین کشور در سطح تراز طبیعی قرار گرفت/ پیش بینی قیمت مسکن تا شهریور

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و … تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون قدرت نمایی ین در برابر یورو و دلار، طلای جهانی افزایش ملایمی داشت، الغضبان: عراق به سهمیه اوپک پایبند خواهد ماند، سقوط یک درصدی قیمت نفت در واکنش به اولتیماتوم آمریکا، کاهش ۱۰۰ درصدی تولید ون در فروردین ماه، خروج ارز برای واردات ۱۲۱ تن موشواره به کشور و خروج بانک آمریکایی از روسیه به دلیل تحریم‌ها را در بر دارد.

چرا دلار در یک هفته 1870 تومان گران تر شد؟

روز گذشته در پایان هفته، دلار با افزایش 360 تومان فروخته شد. به گونه ای که بر اساس اطلاعات سامانه سنا بانک مرکزی، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های مجاز و بانکی کشور، به نرخ 15150 تومان خریداری شد و به قیمت 15350 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که این رقم نسبت به روز چهارشنبه، 360 تومان و نسبت به پنجشنبه هفته قبل، 1870 تومان افزایش قیمت داشته است.

همچنین بر اساس اطلاعات سنا، هر اسکناس یورو به نرخ 17100 تومان خریداری و به قیمت 17200 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد. در خصوص دلایل افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر، می توان به صحبت های رئیس کل بانک مرکزی اشاره داشت: جوی که در بازار ارز طی چند هفته اخیر به راه افتاده، حاصل تنش های سیاسی است و من فاکتور اقتصادی در آن نمی بینم. همیشه توصیه‌ام این بوده که در بازار ارز فاکتورهای اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. با همین تعبیر تنش‌های سیاسی ممکن است متغیرها مجدد تغییر کنند. همیشه گفته‌ام در بازار ارز سرمایه گذاری صورت نگیرد؛ چرا که تصمیمات اقتصادی نیست که نرخ دلار را بالا برده است. امیدواریم اتفاقاتی که با نام آثار روانی سیاسی در بازار مطرح می‌شود، به حداقل برسد. وی افزود: مردم با احتساب متغیرهای سیاسی وارد این بازار نشوند. بانک مرکزی پیش بینی‌ها را انجام داده و پیشگیری‌های لازم را خواهد داشت. این مقطع هم خواهد گذشت و خوشبین هستیم.

قدرت نمایی ین در برابر یورو و دلار

بازارهای مالی با اضطراب فراوان منتظر شروع دور جدید مذاکرات تجاری چین و آمریکا هستند که قرار است امروز (جمعه) در واشنگتن آغاز شود. در روزهای اخیر و به دنبال تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تعرفه‌های تجاری از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد، روی واردات کالاهایی به ارزش بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار از چین، بازارهای بورسی و ارزی دچار نوسانات زیادی شده اند. در معاملات روز پنجشنبه بازارهای ارزی توکیو، هر دلار به ۱۰۹.۹۰۵ ین کاهش یافت که از مارس گذشته تاکنون بی سابقه است. افزایش تنش‌های سیاسی و اقتصادی جهان باعث افزایش تقاضای معامله‌گران برای خرید ین ژاپن و تقویت ارزش آن در برابر بسیاری از همتایانش شده است. واشنگتن با متهم کردن پکن به پایبند نبودن به تعهداتش تهدید کرده که اعمال تعرفه‌ها در صورت نرسیدن به توافق حتمی است. دونالد ترامپ نیز گفته چین زیر تعهداتش زده است. سایر ارزها نیز در برابر ین عقب نشینی کردند، به گونه‌ای که هر دلار استرالیا به ازای ۷۶.۸۹ ین مبادله شد که پایین‌ترین سطح چهار ماه اخیر است. یورو نیز که این هفته یک درصد ارزش خود در برابر ین را از دست داده است به ازای ۱۲۳.۰۹ ین مبادله شد. دلار به جز ین در برابر سایر ارزها تقریباً بدون تغییر در مقایسه با روز قبل معامله شد، به گونه‌ای که هر یورو به ازای ۱.۱۱۹۰ دلار و هر پوند به ازای ۱.۳۰۰۴ دلار مبادله شدند. همچنین هر دلار به ازای ۱.۴۳۳۷ دلار استرالیا، ۱.۳۴۸۲ دلار کانادا، ۱.۰۲۰۷ فرانک سوئیس و ۶.۸۰۸۸ یوان چین مبادله شد.

طلای جهانی افزایش ملایمی داشت

بهای طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی با تشدید نگرانی‌ها نسبت به اختلاف تجاری آمریکا و چین و تأثیر احتمالی آن بر رشد اقتصاد جهانی که سرمایه‌گذاران را متقاضی خرید دارایی‌های مطمئن کرد، افزایش ملایمی داشت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز پنجشنبه بازار سنگاپور با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۲۸۱.۱۹ دلار رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا هر اونس طلا ۰.۱ درصد رشد کرد و به ۱۲۸۲.۱۰ دلار رسید. قیمت طلا روز چهارشنبه پس از این که به بالاترین حد از ۱۵ آوریل صعود کرد و به ۱۲۹۱.۳۹ دلار رسید، در نهایت در پایین‌ترین قیمت روز بسته شد.

افزایش 3.1 درصدی قیمت طلا و سکه در یک هفته

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید بدون تغییر در سطح ۵ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین هر قطعه سکه تمام طرح قدیم در بازار امروز به قیمت ۵ میلیون تومان فروخته شد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار تومان و هر ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۸۹۰ هزار تومان بود. هر سکه یک گرمی یک میلیون و ۱۵ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون تغییر به نرخ ۴۷۳،۳۰۰ تومان می‌باشد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، ۲،۰۵۰،۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل تغییری نداشت. حباب سکه نیز همانند روز‌های قبل، با توجه به کاهش داد و ستد و افت تقاضا در بازار، بدون تغییر همچنان ۵۳۰ هزار تومان می‌باشد. به گفته کشتی آرای، در هفته ای که گذشت، به طور متوسط شاهد افزایش 3.1 درصدی قیمت طلا و سکه در بازار بودیم که این افزایش، تحت تأثیر نوسانات افزایشی قیمت دلار در بازار بوده است.

الغضبان: عراق به سهمیه اوپک پایبند خواهد ماند

وزیر نفت عراق بار دیگر تأکید کرد که کشورش به توافقات اعضای اوپک پایبند است و سیاست صادرات نفت خود را تغییر نخواهد داد. ثامر الغضبان، وزیر نفت عراق و مشاور نخست وزیر در امور انرژی در اظهاراتی که در روزنامه دولتی ‘الصباح’ به چاپ رسیده است، تأکید کرد: بغداد سیاست نفتی خود را تغییر نخواهد داد و همچنان به سهمیه اوپک پایبند خواهد بود.

وی افزود: عراق توان افزایش صادرات نفت خود را دارد اما با توجه به اهمیت حفظ ثبات در بازار و جلوگیری از عرضه اضافی، به توافق اعضای اوپک و متحدان خارج از اوپک احترام می گذارد و به سهمیه خود پایبند خواهد بود. الغضبان گفت: عراق درحال حاضر قصد تغییر سیاست تولیدی و صادراتی خود در زمینه نفت را ندارد اما اگر شرایط بازار تغییر کند بعدا بر اساس شرایط جدید درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد. وزیر نفت عراق در عین حال به نشست اعضای اوپک و متحدان آن 19 ماه می جاری (29 اردیبهشت) در جده اشاره کرد و گفت: تا آن زمان هنوز فرصت زیادی وجود دارد که ببینیم وضعیت قیمت نفت به کجا می رسد و این که آیا شاهد ثبات یا افزایش خواهد بود.

در همین حال وزیر نفت عراق روز یکشنبه گذشته نیز در جریان سفر به دوحه قطر اعلام کرده بود که کشورش برای جبران کمبود احتمالی بازار، اقدام به تصمیم یکجانبه برای افزایش عرضه نفت خام نخواهد کرد. وی گفته بود: بغداد به توافقات در خصوص سطح تولید میان اعضای اوپک و اعضای غیر اوپک به رهبری روسیه در دسامبر 2018 تا هر جا که باشد احترام خواهد گذاشت. وزیر نفت عراق افزوده بود: توافق یاد شده برای حفظ تعادل در بازار جهانی نفت صورت گرفت که سال های قبل از آن شاهد افت و خیز و کاهش شدید قیمت ها بود، بنابرین ما از آن حمایت می کنیم. الغضبان گفت: توافق ماه دسامبر سبب جلوگیری از ریزش قیمت نفت و بازگشت آرامش به بازار جهانی شد و قیمت آن را که زیر 40 دلار در هر بشکه شده بود به بیش از 70 دلار رساند.

سقوط یک درصدی قیمت نفت در واکنش به اولتیماتوم آمریکا

قیمت‌های نفت روز پنجشنبه در بحبوحه تشدید تنش‌های تجاری میان آمریکا و چین با وجود افت ذخایر آمریکا، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۶ سنت یا ۰.۶ درصد کاهش، به ۶۹.۹۱ دلار در هر بشکه رسید در حالی که اوایل معاملات تا یک درصد سقوط کرده بود. بهای معاملات آتی نفت برنت با ۴۶ سنت یا ۰.۷ درصد کاهش، به ۶۹.۹۱ دلار در هر بشکه رسید. به گفته جفری هالی، تحلیلگر ارشد فلزات در شرکت OANDA، افت ذخایر نفت آمریکا از قیمت‌های نفت تا حدودی حمایت کرد اما بازار تحت تأثیر تنش در مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین قرار دارد.

مصرف بنزین کشور در سطح تراز طبیعی قرار گرفت

مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: مصرف بنزین کل کشور در سطح تراز طبیعی قرار گرفته است. علیرضا آرمان‌مقدم با اشاره به اینکه در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته (11 و 12 اردیبهشت‌) مصرف بنزین افزایش خیره‌کننده‌ای داشت، گفت: از روز جمعه و با توجه به پر بودن باک خودروها مصرف بنزین کاهش یافت. وی افزود: میانگین مصرف روزانه بنزین در هفت روز گذشته در سطح تراز طبیعی قرار گرفته است. پیش از این زیبا اسماعیلی سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرده بود: جزئیات منتشرشده در رسانه‌ها درباره نرخ بنزین و زمان سهمیه‌بندی در رسانه‌ها صحت ندارد. وی گفت: اخبار منتشره در رسانه‌ها درباره نرخ بنزین و زمان اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین صرفا گمانه‌زنی رسانه‌هاست. /شانا

کاهش ۱۰۰ درصدی تولید ون در فروردین ماه

طبق آمار اعلام شده از سوی انجمن خودروسازان ایران در فروردین ماه سال جاری هیچ تولیدی در زمینه خودروی ون صورت نگرفته است، لذا نسبت به ۷۴ دستگاه ون تولید شده در مدت مشابه سال گذشته، تولید این محصول کاهش ۱۰۰ درصدی داشته است. در فرودین ماه سال ۱۳۹۷ در شرکت سروش دیزل مبنا ۶۳ دستگاه و در گروه خودروسازی سایپا ۱۱ دستگاه ون تولید شده بود اما در فروردین ماه سال جاری تولید این محصول در هر دو شرکت به صفر رسیده است.

خروج ارز برای واردات ۱۲۱ تن موشواره به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۲۱ تن موشواره از ۶ کشور جهان وارد ایران شده است. واردات بیش از ۱۲۱ تن موشواره باعث خروج ۲ میلیون و ۳۹۱ هزار و ۹۱ دلار و به ارزش ریالی ۹ میلیارد و ۹۶۷ میلیون و ۷۵۱ هزار و ۴۰۳ تومان شده است. براساس این گزارش، واردات از کشور‌های چین، امارات متحده عربی، اسپانیا، سنگاپور، سوئیس و تایوان صورت گرفته است. بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات از کشور چین و به حجم بیش از ۸۲ تن و به ارزش یک میلیون و ۲۹۱ هزار و ۲ دلار صورت گرفته است.

واردات ۱۲۱ تن موشواره به کشور+جدول

خروج بانک آمریکایی از روسیه به دلیل تحریم‌ها

بانک مورگان استنلی در نظر دارد با ارسال یادداشتی به بانک مرکزی روسیه، از توقف فعالیت‌های این بانک در بازار روسیه تا پایان سه ماهه نخست سال آینده خبر دهد. این بانک برای نخستین بار اواخر سال گذشته اعلام کرده بود، داوطلبانه به کسب و کار خود در بازار بانکی روسیه خاتمه خواهد داد. پیشتر وزارت توسعه اقتصادی روسیه اعلام کرده بود، این کشور در سال ۲۰۱۸ به دلیل اعمال تحریم‌ها از سوی برخی کشورهای جهان متحمل ضرر ۶.۳ میلیارد دلاری شده است. این تحریم‌ها شامل محدودیت‌های ضد دام پینگ، ابطال مجوز فعالیت شرکت‌های روس، موانع فنی و تحریم‌های اقتصادی است. مقامات بانک مورگان استنلی پیشتر گفته بودند به دلیل تحریم‌های آمریکا و کشورهای اتحادیه اروپا ضد روسیه به اتهام دست داشتن این کشور در حوادث اوکراین که از سال ۲۰۱۴ به مرحله اجرا درآمد، دسترسی کسب و کارهای روسی به بازارهای سرمایه بین‌المللی دشوار شده است. بیشترین زیان روسیه از محل تحریم‌های کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است به گونه‌ای که این تحریم‌ها ۲.۴۲ میلیارد دلار در سال قبل به اقتصاد روسیه خسارت زده است. این بانک آمریکایی با اعلام این که به فعالیت‌های مشاوره‌ای بدون نیاز به مجوز خود به مشتریان روسی ادامه می‌دهد، از مؤثر بودن پیامدهای تحریم بر شرایط مالی و کسب و کارهای بانکی در روسیه خبر داده است.

پیش بینی قیمت مسکن تا شهریور

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه بازار مسکن در سال ۹۷ رکود تورمی داشت، به طوری که شاهد افزایش صددرصدی قیمت مسکن بودیم، افزود: در ماه‌های پایانی سال، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در شهر تهران به ۱۰ میلیون تومان رسید، اما به دلیل عدم توانایی قدرت خرید مردم، قیمت مسکن تا پایان شهریور ماه امسال افزایش نخواهد داشت. حسام عقبایی با اشاره به اینکه رکود تورمی بازار مسکن باعث کاهش ۷۰­ درصدی معاملات شد، گفت: از نیمه اول اردیبهشت، ​ بازار مسکن فعالیت خود را آغاز کرده است، اما به لحاظ معاملات، بازار در رکود تورمی بسر می‌برد. عقبایی با بیان اینکه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و ارز در قیمت مسکن تاثیر گذار است، گفت:​ در غیر این صورت بازار به سمت رکود می‌رود. وی ادامه داد: قیمت اجاره بها بر مبنای قیمت مسکن است، اما مالکین نباید توقع افزایش ۱۰۰ درصدی اجاره بها را داشته باشند، زیرا مستاجرین به نسبت حقوقشان، توان پرداخت اجاره بهای صددرصدی ندارند. نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: تابستان امسال اجاره بها در شهر‌های بزرگ کمتر از ۲۰ درصد و در شهر‌های کوچک بیش از ۱۰ درصد افزایش نخواهد داشت. عقبایی تأکید کرد: باید بر فعالیت سودجودیان در فضای مجازی بیشتر نظارت کرد تا منجر به افزایش کاذب قیمت مسکن نشوند. /صدا و سیما

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *