کوچ تهرانی‌ها از صندوق پس انداز مسکن یکم آغاز شد

تهران- ایرنا- تسهیلات صندوق پس انداز یکم دیگر پاسخگوی نیاز مردم کلانشهرها برای خانه‌دار شدن نیست تاجایی که به اذعان مدیرعامل بانک مسکن ثبت‌نام خانه اولی‌ها در تهران و دیگر کلانشهرها در این صندوق کاهش یافته است.

بانک مسکن در حالی از رشد ١٠ درصدی تقاضای استفاده از تسهیلات صندوق پس‌انداز مسکن یکم در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ خبر می‌دهد که گرانی مبلغ اجاره بها در پایتخت و تاثیر آن در عدم بازپرداخت اقساط صندوق یکم، همزمان فاصله شدید وام مسکن با قیمت خانه و نا امید شدن زوج‌های تهرانی از صندوق پس‌انداز یکم منجر به کوچ اجباری تهرانی‌ها از این صندوق شده است.

بر اساس گزارش‌های ماهیانه دفتر اقتصاد و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن در ماه‌های تابستان رو به کاهش است اما این کاهش قیمت هنوز به رسیدن قیمت مسکن به قیمت‌های واقعی منجر نشده است.

برنامه توانمندسازی متقاضیان خرید خانه در تهران و کلانشهرها با توجه به افزایش ناگهانی قیمت مسکن محقق نشده و عملا وام ۱۶۰ میلیون تومانی صندوق پس انداز یکم برای تهرانی‌ها دیگر کارایی خود را از دست داده است.

در حالی که میانگین قیمت مسکن در تهران در مردادماه به رقم ۱۳ میلیون و۱۸۷ هزارتومان در هر متربع رسیده است، تسهیلات بانکی صندوق پس انداز یکم بانک مسکن برای زوج‌ها – با رقم ۱۶۰میلیون تومان – فقط به خرید ۱۱ متر خانه در شهر تهران کمک می‌کند.

اکنون تسهیلات ۸۰ میلیون تومانی مسکن به صورت انفرادی و تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی بانک مسکن برای زوج‌ها در شهر تهران با منابع صندوق یکم برنامه بانک مسکن برای خانه‌دار کردن متقاضیان است و افرادی که واجد دریافت این وام هستند باید حتماً خانه اولی باشند و سند هیچ واحد ملکی به نام آنها نخورده باشد.

وام مسکن یکم با نرخ سود هشت درصدی محاسبه می‌شود و متقضایان با دریافت ۸۰ میلیون تومان وام برای خرید خانه باید ماهانه ۹۳۰ هزار تومان قسط پرداخت کنند. به این معنا که زوج‌های تهرانی برای دریافت ۱۶۰ میلیون تومان وام مجبور هستند ماهیانه دو میلیون تومان قسط پرداخت کنند که این مبلغ منهای اجاره ماهیانه‌ای است که تا زمان خرید خانه مجبور به پرداخت آن هستند.

در همین راستا «فرشید پورحاجت» دبیرکانون انبوه‌سازان کشور روز شنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت:پرداخت تسهیلات در حوزه خرید به عنوان یک ابزار سیاستی سالیان درازی نقش خود را داشته است و دولت‌ها در جهت افزایش قدرت نقدینگی خریداران مسکن بخشی از کاهش نقدینگی متقاضیان خانه را از این طریق جبران می‌کردند.

وی ادامه داد:روش‌های مختلفی برای توانمندن‌کردن خریداران مسکن وجود دارد؛ نخست ثبات اقتصادی کشور و دیگری افزایش قدرت نقدینگی از طریق افزایش حقوق که کار سختی برای دولت‌ها نیست؛ با این حال بیشتر دولت‌ها در سال‌های گذشته از محل پرداخت تسهیلات اقدام به افزایش قدرت خرید خانه اولی‌ها کرده‌اند.

پورحاجت با بیان اینکه بررسی‌ها حاکی از این است که چالش اساسی در حوزه مسکن و خانه‌دار شدن جوانان بیشتر در کلانشهرها و شهرهای بزرگ است، ادامه داد: عملا در یکی دو سال گذشته با کاهش ارزش پول ملی و افزایش شدید قیمت مسکن صندوق پس انداز یکم کارایی خود را از دست داده است و در این شرایط افزایش قدرت نقدینگی کوتاه‌ترین مسیر در حوزه تقویت قدرت خریدار و تقویت بازار مسکن است. بر این اساس باید میزان تسهیلات‌دهی از محل صندوق یکم تغییر کند.

بین انبوه‌سازان و صندوق مسکن یکم ارتباط ایجاد شود

پورحاجت از مکاتبه بخش خصوصی با وزیر راه و شهرسازی و تقاضای افزایش تسهیلات در حوزه ساخت و ساز شهری، بافت‌های فرسوده و هم پیشنهاد افزایش تسهلات درحوزه خرید مسکن خبر داد.

دبیر کانون انبوه سازان کشور ادامه داد: هم‌چنین بانک مسکن باید در بازپرداخت وام سیاست جدیدی را اتخاذ کند و به عبارتی دوران بازپرداخت وام را افزایش دهد و به صورت پلکانی نسبت به سال‌های اول و دوم اقساط را کمتر کند.

وی از عملکرد وزارت راه در خصوص صندوق مسکن یکم انتقاد کرد و گفت: از سال گذشته با وزیر راه و شهرسازی مذاکره داشتیم که باید سیاست ورزی مناسبی برای خریداران خانه از طریق صندوق مسکن یکم انجام شود؛ درحال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار نفر در این صندوق سرمایه‌گذاری کردند که معنای آن وجود ۴۰۰ هزار تقاضای بالقوه برای خرید مسکن است و ابزار این است که سیاست‌گذاری درستی برای خانه‌دار شدن این تعداد متقاضی وام صندوق یکم داشته باشیم.

پورحاجت ادامه‌داد: هیچ راهی برای خانه‌دار شدن متقاضیان وام از صندوق مسکن یکم بجز ارتباط بین انبوه‌سازان و این صندوق وجود ندارد. به عبارتی بخش خصوصی می‌تواند مردم را از محل تسهیلات بانکی به مسکن برساند.

وی گفت: به عنوان بخش خصوصی با صندوق یکمی‌ها در مناطقی از کشور مذاکره کردیم؛ مردم به بخش خصوصی و جامعه انبوه سازان اعتماد دارند؛ به این ترتیب با ارتباط صندوق یکم با انبوه سازان می‌توان ساخت خانه در طرح اقدام ملی را تبدیل به ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برای صندوق یکمی‌ها کرد.

دبیر کانون انبوه ساران کشور: این مهم از طریق مشارکت بخش خصوصی و ارتباط این بخش با سپرده گذاران مسکن یکم انجام شدنی است و ما تاکید داریم برای سپرده‌گذاران این صندوق باید متناسب با قدرت نقدینگی اشخاص برنامه ریزی کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *