گرانی میلگرد عامل تنش در بازار مسکن / مسئولان به داد آهن فروشان برسند!فلزات و معادن  

گرانی میلگرد عامل تنش در بازار مسکن / مسئولان به داد آهن فروشان برسند!

شاید یکی از اصلی‌ترین رسته‌های تاثیر گذار در بازار مسکن، آهن و میلگرد است که از ماه‌های قبل شیوع ویروس کرونا روز‌های خوشی را سپری نمی‌کنند.

مدت زیادی نیست که ویروس کرونا مهمان کشور شده و دردسرهایی را هم نه تنها برای کشور بلکه برای جهان ایجاد کرده است. یکی از بزرگترین دردسرهایش این بود که بازارهای مختلف را به شدت با رکود مواجه کرد که ضربه های اقتصادی زیادی به افراد وارد شد.

از فروشندگان تغذیه گرفته تا مصالح ساختمانی و پوشاک و … درگیر بازار رکودی هستند که به شدت از نظر اقتصادی آنها را تحت شعاع قرار داده است.

در این بین دغدغه هایی برای فروشندگان و توزیع و تولید کنندگان ایجاد شده است. یکی از دغدغه های به وجود آمده برای کاسبان پرداخت اجاره و مالیات بوده که به شدت آنها را مورد آزار قرار داده است.

محمد خداوردی یکی از فروشندگان آهن با اشاره به وضعیت فروش، گفت: هم اکنون بازار آهن با رکود بی سابقه ای همراه است و هیچ گونه خریداری در این بازار وجود ندارد. اما متاسفانه در این شرایط شاهد افزایش قیمت این کالا هستیم که انتظار می رفت در این شرایط قیمت آن روند نزولی داشته باشد.

او بیان کرد: یکی از استرس هایی که فروشندگان دارند، پرداخت مالیات و اجاره مغازه است و به دلیل اینکه هیچگونه درآمدی نداشته اند قادر به پرداخت مالیات و اجاره مغازه نیستند. اگر تا سال آینده این ویروس در کشور وجود داشته باشد و بازار اینگونه پیش رود قطعا ضربه های اقتصادی زیادی وارد خواهد شد.

مواجه بی سابقه بازار آهن با رکود
حمیدرضا رستگار رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران گفت: متاسفانه بازار آهن به دلیل عدم هماهنگی با رکود خاصی مواجه شده است. معمولا همکارانمان در این ماه انبارهایشان را پر و مصرف کنندگان نیز شروع به خرید می‌کردند و چرخه صحیحی داشت، اما متاسفانه با نوسانات قیمتی تقاضا کاهش یافت و هم اکنون به شدت این بازار راکد است.

او بیان کرد: کرونا نیز این بازار را تحت تاثیر قرار داد و بیشتر واحد‌ها به دنبال شیوع آن تعطیل شدند. در این میان بحث مالیات مطرح می‌شود که به شدت توزیع کنندگان را تحت فشار قرار داده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان آهن و فولاد تهران تشریح کرد: با توجه به رکورد بازار آهن تا ۲ ماه آینده باید تنفس مالیاتی داده شود و امکانات خاصی دهند و معافیتی را برای این روز‌ها و روز‌های تعطیل در نظر بگیرند تا از دغدقه‌ها توزیع کنندگان کاسته تا بازار رونق بگیرد.

رستگار بیان کرد: موضوع مالیات یکی از چالش‌های اساسی اصناف در این روز‌ها میباشد. از بهمن ماه تورم در این صنعت شروع شد و در اسفندماه با توجه به شیوع بیماری کرونا رکورد افزایش یافت و پیش بینی می‌شود تا ۳ ماه آینده وضعیت بازار این گونه باشد. تقریبا ۵ ماه از سال را اینگونه از دست داده ایم و نیاز داریم تا مساعدتی شود چرا که توزیع کنندگان به شدت متضرر شده اند.

او تشریح کرد: همکاران ما مجبور هستند برای جلوگیری از نوسانات کاذب و همچنین رضایت مشتریان با توجه به نیاز بازار، کالای خود را توزیع کنند، اما بازار با افزایش قیمت مواجه شده است. توزیع کنندگان منتظر بودند قیمت‌ها باز گردد، اما برنگشت و نتوانستند آن را جایگزین کنند و بازار به تعطیلی کشانده شد. هم اکنون هیچ مراوده‌ای نداشته ایم و پیش بینی می‌شود تا پایان وضعیت همینگونه باشد.

افزایش قیمت آهن با شیوع ویروس کرونا
حبیب اله بشارتی عضو انجمن آهنسازان گفت: بازار آهن از ۶ ماه گذشته با رکود زیادی مواجه شده بود اما با شیوع کرونا این بازار به صورت بی سابقه ای افت کرد که هیچ گونه خرید و فروشی در این بازار انجام نمی شود.

او بیان کرد: به دلیل اینکه بازار آهن رکود دارد، ساخت و ساز نیز با رکود بی سابقه ای مواجه شده است. انتظار می رفت که این بازار در شرایط رکود افت قیمت داشته باشد اما برعکس شاهد روند صعودی قیمت در این بازار هستیم که این موضوع منطقی نیست.

رئیس اتحادیه آهنسازان ادامه داد: پرداخت مالیات و اجاره مغازه یکی از اصلی ترین دغدغه های فروشندگان، تولید کنندگان و توزیع کنندگان این کالا است که متاسفانه تاکنون هیج همکاری در این خصوص صورت نگرفته است. انتظار داریم در این شرایط در پرداخت مالیات کمکی شود تا بتوان این بحران سخت را پشت سر گذاشت.

بشارتی با اشاره به افزایش غیرمنطقی قیمت آهن و میلگرد در بازار،گفت: زمانی که مازاد تولید هفت تا هشت میلیون تومانی را داریم و در صادرات نیز مشکلاتی به‌وجود آمده چرا باید در بازار داخلی شاهد افزایش قیمت‌ها باشیم.

رئیس اتحادیه آهنسازان با گلایه از اینکه زمزمه افزایش بیشتر قیمت‌ها باعث شده تا فضا برای حضور دلالان و سوداگران در بازار فراهم شود، تصریح کرد: ما به عنوان توزیع‌کننده آهن، چندین بار مشکلات بازار را به مراجع مربوطه از جمله وزارت صنعت گزارش داده‌ایم، اما متأسفانه در این رابطه هنوز اقدام موثری صورت نگرفته است. بی‌سامانی بازار آهن باعث شده تا دلالان در این بازار حضور داشته و مدام به خرید محصولات و احتکار آن‌ها اقدام کنند.

به گفته کارشناسان اخذ مالیات باید متناسب با سود و درآمد باشد و زمانی که سود و درآمد کاهش پیدا می‌کند حتما به طور متناسب مالیات پرداختی هم باید کاهش پیدا کند. با شرایط کسادی که در اثر گسترش ویروس کرونا در اقتصاد ایجاد شده، باید تغییراتی در میزان مالیات پرداختی ایجاد شود.

حالا انتظار می رود که مسئولان برای پشت سرگذاشتن این شرایط سخت و بحرانی دست به دست هم دهند تا بتوان از آن خارج شد. یکی از بزرگترین همکاری ها می تواند این باشد که مالیات از کاسبان گرفته نشود تا روال کار طبق گذشته پیش رود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *