آخرین وضعیت عرضه مسکن در شهر‌های جدید

ساخت نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی در ۹ شهر جدید کشور آغاز شده است.
آخرین وضعیت عرضه مسکن در شهر‌های جدیدبه گزارش خبرگزاری صداو سیما و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید ، درباره وضعیت و مراحل ساخت و پیشرفت طرح‌های مربوط به طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در شهر‌های جدید گفت: در مرحله اول ساخت ۱۱۰ هزار واحد مسکونی از برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در ۹ شهر جدید مشخص شده است.
حبیب الله طاهرخانی افزود : البته این جانمایی در وضعیت فعلی به معنای عدم ساخت و ساز در سایر شهر‌های جدید نیست، بلکه متناسب با پیشرفت کار و نیازسنجی و همچنین مراحل بعد برنامه، برای دیگر مناطق شهری نیز تصمیم مناسب اتخاذ خواهد شد.
وي با بیان اینکه ساخت و ساز‌های مسکونی در شهر‌های جدید در قالب برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن یک فرق اساسی با طرح مسکن مهردر این شهر‌ها دارد، گفت: در طرح مسکن مهر، سازنده‌های مسکن به نوعی نقش پیمانکار داشتند و سرمایه گذار تلقی نمی‌شدند؛ ضمن آن که در آن طرح، نوعی تضمین فروش به سازنده‌ها داده شده است.
طاهرخانی افزود: واحد‌های مسکونی ماه‌ها قبل از تکمیل فرآیند ساخت، از طرف دولت به متقاضیان واجد شرایط، پیش فروش شده بود. اما در برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، زمین‌های متعلق به شرکت عمران شهر‌های جدید به عنوان سهم دولت به سازنده‌ها واگذار می‌شود و ساخت و ساز به شکل مشارکتی خواهد بود.
وي تصریح کرد: سازنده‌ها بعد از اتمام فرآیند ساخت مسکن در این برنامه، بخشی از واحد‌های مسکونی را به عنوان سهم خود در اختیار می‌گیرند و بخش دیگری از واحد‌ها در ازای زمین‌های دولتی اختصاص داده شده به برنامه، در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار می‌گیرد تا به متقاضیان واجد شرایط و خانوار‌های نیازمند مسکن عرضه شود.
طاهرخانی، دومین تفاوت این برنامه با طرح مسکن مهر را فروش واحد‌های مسکونی سهم سازنده‌ها به قیمت متعارف بازار عنوان کرد و افزود: هر چند همه هدف صفر تا صد برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، عرضه مسکن ارزان قیمت برای حمایت از خانه دار شدن اقشار ضعیف و متوسط جامعه است، اما این هدف با اختصاص زمین دولت به طرح‌های خانه سازی و همچنین پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن محقق می‌شود.
وی گفت : سازنده‌ها نیز در فضای رقابتی می‌توانند واحد‌های ساخته شده را به فروش برسانندکه این رقابت باعث می‌شود سازنده‌ها از کم فروشی در کیفیت و خدمات ساختمان‌ها پرهیز کنند و ساختمان‌هایی که در برنامه اقدام ملی ساخته می‌شود، همانند همه ساختمان‌های مسکونی در شهر‌های مختلف، از کیفیت لازم و مشتری پسند برخوردار باشد.
طاهرخانی افزود : این در حالی است که طرح‌های قبلی سال‌های گذشته که سازنده، نقش سرمایه گذار داشت و پیمانکار دولت بود، طرح‌هایی احداث شد که از کیفیت و خدمات مناسب و قابل رقابت با یک ساختمان مسکونی شخصی ساز برخوردار نبود.
مدیر عامل شرکت عمران شهر‌های جدید درباره جزئیات و آخرین وضعیت عرضه مسکن در این شهر‌ها در راستای برنامه اقدام ملی تولید مسکن گفت: کار ساخت نزدیک به ۲۰ هزار واحد مسکونی (۱۹ هزار و ۹۳۶ خانه) در ۹ شهر جدید کشور شروع شده و همزمان مراحل آماده سازی زمین برای شروع ساخت ۵۹ هزار واحد مسکونی دیگر نیز در شهر‌های جدید آغاز شده است.
وی افزود : از این ۲۰ هزار واحد مسکونی جدید در حال ساخت در شهر‌های جدید ، کمترین واحد‌ها به شهر جدید پردیس اختصاص دارد
طاهرخانی گفت : در پردیس علاوه بر ساخت و ساز‌های مسکن مهر که در جریان است، به تازگی ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی جدیدنیز در چارچوب برنامه اقدام ملی تولید و عرضه مسکن آغاز شده است.
وی افزود : یکی از مهم‌ترین دلایل تعریف حجم کم ساخت واحد مسکونی جدید در پردیس به ظرفیت مسکونی قابل بارگذاری در این شهر مربوط می‌شود.
طاهرخانی گفت : بیشترین طرح مسکونی جدید تعریف شده در برنامه ۱۱۰ هزار واحدی شهر‌های جدید ،​ برای فولادشهر اصفهان است که بر این اساس ساخت هفت هزار و ۱۳۴ واحد مسکونی به تازگی در این شهر آغاز شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *