آغاز ساخت ۴۵ هزار واحد مسکونی تا پایان شهریور ۹۹

عبوری گفت: در نظر داریم نهایتا تا ۶ ماه ابتدایی سال جاری ساخت ۴۵ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز شود.

به نقل از شرکت بازآفرینی شهری ایران، مهدی عبوری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با حضور در یک برنامه تلویزیونی از تامین تسهیلات و زمین برای ساخت ۱۴۵ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر‌ها و بافت‌های فرسوده خبر داد و گفت: در سال جدید تسهیلاتی برای نوسازی مردمی یا خودمالکی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت‌های هدف از محل تبصره ۱۸ پیش بینی شده است.

عبوری با بیان این که تاکنون ۲۵ هزار پرونده به بانک مسکن معرفی شده است، گفت: از این تعداد ۲۱ هزار پرونده تشکیل و ۱۱ هزار و ۲۰۰ پرونده نیز قسط اول را دریافت کرده اند.

وی با بیان این که اکنون دو نوع تسهیلات برای این منظور در نظر گرفته شده است، توضیح داد: تسهیلات خودمالکی به افرادی تعلق می‌گیرد که می‌خواهند خانه‌هایشان را نوسازی کنند و تسهیلات دوم نیز به توسعه‌گر و سازنده حرفه‌ای تعلق می‌گیرد.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص میزان تسهیلات ارایه شده نیز توضیحاتی ارایه کرد و با بیان این که تسهیلات به سه صورت معرفی می‌شود، گفت: سقف تسهیلات در تهران ۲۵۰ میلیون تومان است که ۵۰ میلیون تومان آن با سود ۹ درصد و به شکل مشارکت مدنی و ۲۰۰ میلیون تومان نیز با سود ۱۸ درصد و به شکل فروش اقساطی ۱۲۰ ماهه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: برای مراکز استان‌ها و شهر‌هایی که بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، ۲۲۰ میلیون تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که باز هم ۵۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و ۱۷۰ میلیون با سود ۱۸ درصد محاسبه خواهد شد.

به گفته عبوری میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای دیگر شهر‌ها نیز ۱۸۰ میلیون تومان است که ۴۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد و ۱۴۰ میلیون تومان نیز با سود ۱۸ درصد در اختیار متقاضیان قرار خواهد گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که در زمینه ودیعه مسکن نیز کار‌های خوبی انجام شده است، گفت: در این خصوص برای هر نفر که منازل را در بافت فرسوده تخلیه و آن را برای نوسازی آماده می‌کند ۴۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد و در دوره ۴۸ ماهه در نظر گرفته شده است.

عبوری با بیان این که این تسهیلات برای تمام ۳۱ استان کشور در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: هر استانی که بتواند تعداد بیشتری را جذب کند تسهیلات بیشتری خواهد گرفت و در این زمینه محدودیت نداریم و همچنین تفاهم نامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه کشور منعقد کرده ایم، قابل تغییر است.

او درباره میزان بافت‌های فرسوده کشور با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۴۸ هزار هکتار با جمعیت پذیری ۳۰ درصد شهر‌ها را داریم که شامل سه گونه بافت ناکارآمد میانی، بافت تاریخی و سکونتگاه غیررسمی یا حاشیه نشینی است، اظهار کرد: این ۱۰۰ هزار فقره گام جدیدی است که برای نوسازی این بافت‌ها انجام می‌شود و قطعا بعد از این که تسهیلات مورد نظر جذب شود، دولت تسهیلات جدیدی را معرفی خواهد کرد.

او در پاسخ به این که برنامه دولت برای از بین بردن کامل بافت‌های فرسوده در آینده چیست، اظهار کرد: در کنار این تسهیلات بسته‌های تشویقی دیگری هم در نظر گرفته شده است، به عنوان مثال هزینه‌های طراحی، نظارت و اجرا در محلات هدف با هماهنگی سازمان نظام مهندسی تا ۵۰ درصد رایگان شده است. علاوه بر این ۵۰ درصد از هزینه صدور پروانه نیز بر اساس قانون حمایت از تولید رایگان شده است و در نظر داریم تا تفاهم نامه‌ای با سازمان شهرداری‌ها و دهیار‌های کشور امضا کنیم تا ۵۰ درصد هزینه باقی مانده نیز رایگان شود.

وی ادامه داد: همچنین بسته‌های تشویقی برای انشعابات بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده و از طریق سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نیرو پیگیر این هستیم تا این موضوع نیز عملیاتی شود.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص تامین مسکن ۴۵ هزار واحد مسکونی در حاشیه شهر‌ها نیز توضیح داد: در راستای نامگذاری سال جدید، برنامه ریزی کردیم تا املاک در اختیار شرکت بازآفرینی شهری ایران را احصا کرده و حدود ۷۶۵ قطعه زمین در ۲۷ استان و ۵۳ شهر سراسر کشور را آماده کرده‌ایم و ۴۵ هزار واحد مسکونی بر روی آن‌ها در حال بارگذاری است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: تاکنون کار ساخت دو پروژه را شروع کرده ایم که پروژه کرگانه در خرم آباد لرستان با ظرفیت ۷۸۰ واحد مسکونی و پروژه دیگر در شهر اهواز با ۱۶۸۰ واحدمسکونی در حال ساخت است.

رئیس هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که قرارداد اجرایی این پروژه‌ها ۲۴ ماهه است اظهارداشت: نکته مثبت این پروژه‌ها تامین سرانه فضا‌های عمومی و خدمات شامل فضای سبز، فضا‌های آموزشی، درمانی، مذهبی، سوله‌های ورزشی است که هزینه‌های آن را دولت تامین می‌کند.

عبوری افزود: بر اساس برنامه‌ریزی هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران در نظر داریم نهایتا تا ۶ ماه ابتدایی سال جاری تمام ۴۵ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور آغاز به کار کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در قسمت پایانی صحبت‌های خود گفت: سرعت بخشیدن به نوسازی بافت‌ها بستگی به بسته‌های تشویقی دارد که دولت ارایه می‌کند و برای اولین بار این بسته تشویقی با چنین کیفیتی اعلام شده است. پیش بینی ما بر این است که در سه ماه اول سال ۹۹ این کار عملیاتی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *