آیا گزارش وزارت راه از قیمت مسکن کشور اشتباه است؟

در حالی اعلام متوسط قیمت مسکن خوزستان از سوی معاون وزیر راه واکنش های متعددی را به دنبال داشته که وزارت راه سابقه انتشار آمار اشتباه در این بخش را دارد.

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، واکنش ها به اعلام متوسط قیمت مسکن استان خوزستان (شهر اهواز) از سوی محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی همچنان ادامه دارد. در جدیدترین نمونه استاندار خوزستان نیز به گزارش تحولات بازار مسکن وزارت راه و شهرسازی واکنش نشان داد.

 

وی البته متوسط قیمت مسکن 23.5 میلیون تومانی اهواز را تکذیب نکرد، اما ورود خارجی ها به بازار مسکن خوزستان را تکذیب کرد: این که خوزستان مسکن گران شده تابعی از سایر مناطق کشور است، این که عنوان می شود خارجی ها ملکی، زمینی  در خوستان خریداری کرده اند، تکذیب می شود. هیچ خارجی در بازار مسکن خرید نداشته و قوانین کشور در همه کشور ساری و جاری است و آنچه مقررات بگوید عمل می کنیم. خرید ملک توسط خارجی ها را تکذیب می کنیم. کارشناسان اگر دنبال افزایش قیمت هستند باید به دنبال دلایل واقعی بگردند.»

پیش از این اظهارات دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور نیز در گفت وگو با تسنیم گفته بود:اساسا آماری که معاون وزیر راه و شهرسازی درباره متوسط قیمت مسکن در خوزستان (اهواز) اعلام کرده با واقعیت های بازار مسکن این شهر همخوانی ندارد. متوسط قیمت مسکن اهواز حدود 10 میلیون تومان است، از تمام کارشناسان بازار مسکن هم اگر سوال بپرسید همین را می گویند.

پورحاجت تصریح کرد: حدود 28 سال است که در شهر اهواز مشغول به ساخت و ساز مسکن هستم، ما نمی دانیم این آمارها از کجا می آید.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان تاکید کرد: بدتر این است که سخنان نادرست و ناثواب درباره دلایل این متوسط قیمت مسکن -23 میلیون تومان- را به رسانه ها اعلام کنیم. معنی ندارد بگوییم خارجی ها دلیل افزایش قیمت مسکن خوزستان هستند. مگر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران این اجازه را به اشخاص خارجی می دهد که در ایران مسکن خریداری کنند. قانون اساسی به صراحت تاکید کرده کسی حق فروش یک متر زمین ومسکن را به اجنبی ندارد.

به گزارش تسنیم، طی 48 ساعت اخیر مسئولان وزارت راه و شهرسازی از جمله معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و مدیرکل دفتر اقتصاد وزارت راه و شهرسازی به انتقاد از گزارش تحولات مسکن و بخش قیمت مسکن خوزستان نشان نداده اند. اما این احتمال وجود دارد که متوسط قیمت مسکن اهواز به دلایلی اشتباه باشد. اتفاقی که مهرماه سال گذشته برای منطقه 21  تهران افتاد.

اوایل مهر 98 وزارت راه و شهرسازی گزارش تحولات بازار مسکن شهریور را منتشر کرد. بر اساس این گزارش متوسط قیمت یک مترمربع در مناطق 22 گانه تهران 12 میلیون و 969 هزار تومان بود.متوسط قیمت مسکن منطقه 21  نیز که در مردادماه  9 میلیون و 761 هزار تومان بود با رشد 117.4 درصدی 21 میلیون و 223 هزار تومان اعلام شد.

چند روز پس از انتشار گزارش تحولات بازار مسکن توسط خبرگزاری تسنیم و اشاره به رشد 117 درصدی متوسط قیمت مسکن در منطقه 21، وزارت راه و شهرسازی جدول منتشر شده این گزارش را اصلاح کرد. مطابق این اصلاحیه  متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در منطقه 21 10 میلیون و 113 هزار تومان اعلام شد.

با توجه به سابقه انتشار آمار اشتباه از سوی وزارت راه و شهرسازی، این احتمال نیز وجود دارد که داده های جمع آوری شده از متوسط قیمت مسکن اهواز صحت لازم را نداشته است. محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری شنبه گذشته وعده داد گزارش تحولات بازار مسکن چند ساعت دیگر در سایت وزارت راه و شهرسازی (دفتر اقتصاد مسکن) بارگذاری می شود.

فعلا 48 ساعت از این وعده گذشته و واکنش ها به متوسط قیمت مسکن خوزستان همچنان ادامه دارد؛ شاید وزارت راه و شهرسازی در حال بررسی گزارش تحولات بازار مسکن بوده و دلیل تاخیر نیز اصلاح احتمالی متوسط قیمت مسکن است. در هر صورت باید منتطر ماند و دید که آیا وزارت راه و شهرسازی اصلاحیه جدیدی را منتشر می کند. انتظار برای انتشار گزارش بازار مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی 5 ماهه شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *