ابزار مبارزه با سوداگری در بازار مسکن

طرح اقدام ملی به عنوان موتور محرک بازار مسکن، مدتی است که از سوی وزارت راه و شهرسازی مطرح شده و در دستور کار معاونت‌ها و سازمان‌های زیربط وزارت راه و شهرسازی قرارگرفته است. طرحی که قرار است ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را پوشش دهد و جامعه هدف خود را که افراد کم درآمد جامعه هستند، صاحب خانه کند.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام کیلید، این طرح نیاز به مطالعه دقیق بازار دارد تا از نظر جانمایی همچون مسکن مهر انتقادهای بی‌شماری را در سال‌های متمادی به دوش نکشد و با مرکز شهر که محل کار بسیار از متقاضیان خواهد بود، فاصله دور و بین‌شهری نداشته باشد. از طرفی اینکه تمام پروژه را دولت برعهده بگیرد و بخش خصوصی نقش پررنگی در آن ایفا نکند، نمی‌تواند آنطور که باید برای حوزه ساختمان کارساز باشد؛ ‌چرا که ۴۰۰ هزار واحد مسکونی می‌تواند چرخه تولید را به گردش دربیاورد و علاوه بر خانه‌دار کردن اقشار کم درآمد، اشتغال بسیاری از فعالان ساختمانی را نیز به حالت قبل از رکود بازگرداند.

از این رو نیاز است تا در آیین‌نامه اقدام ملی بازنگری شود و بخش خصوصی را تشویق به ورود به این طرح کند. البته معاونین و مدیران سازمان‌های متولی ساخت و ساز در این طرح معتقدند که منافع بخش خصوصی در این طرح دیده شده، ولی کانون سراسری انبوه‌سازان به نمایندگی بخش خصوصی بارها اذعان داشته هیچ مشوقی برای ورود و سرمایه‌گذاری در این طرح ندارند و حتما باید بازنگری در آیین‌نامه روی دهد تا بتوان از ظرفیت‌های بخش خصوصی در این طرح بهره برد. گفتنی است یکی از اصلی‌ترین نهادهای خصوصی که می‌تواند کمک شایانی به این طرح کند انبوه‌سازان هستند و ایرادات آیین نامه را طی نامه‌ای رسمی به وزارت راه و شهرسازی ارسال کرده‌اند.

یکی از ایرادات مطرح شده مبحث پیش فروش است که مدتی است اصلاحیه آن در دستور کارمجلس قرارگرفته و انبوه‌سازان منتظر پاسخ این نامه و درخواست هستند. ایراد دیگری که به این طرح وارد است، ورود انبوه‌سازان به عنوان پیمانکار است. این امر مشکلات زیادی برای انبوه سازان به همراه خواهد داشت و باید پس از اصلاح آن منافع انبوه‌ساز به صورت کامل دیده شود.

اما موضوع مهمی که مطرح است این است که آیا این طرح می‌تواند توازن بین عرضه و تقاضا را در بازار مسکن برقرار کند؟ آیا ۴۰۰هزار واحد مسکونی پاسخگوی این تعداد تقاضا است و طرح اقدام ملی به کاهش قیمت مسکن و افزایش تعداد معاملات منتج می‌شود؟ طبیعی است که نیاز یک میلیون واحد مسکونی در کشور کم نشده و باید این طرح تداوم یابد تا بتوان به عنوان عامل محرک بخش مسکن از آن نام برد. بخشی که به واسطه رکود، افزایش بسیار زیاد قیمت‌ها را به همراه داشته و به نقطه‌ای رسیده که در برخی موارد، نرخ ودیعه برای اجاره آپارتمان در فرشته به قیمت خرید آپارتمان در مرزداران رسیده است. از سوی دیگر توان مالی برای پرداخت اجاره آپارتمان در مرزداران هم از بین رفته و این محله‌ها با کمبود تقاضای بازار اجاره مواجه شده‌اند.

اما چگونه می‌توان این طرح و روند ساخت و ساز انبوه این‌چنینی را مداوم کرد و رونق را بدون اینکه سوداگری در بازار رخ دهد به بازار مسکن بازگرداند. گفتنی است سوداگری در بازار مسکن، همانند ویروسی است که اینگونه طرح‌ها را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند و مانع تداوم آن می‌شود. یکی از راه‌های جلوگیری از سوداگری در بازار ایجاد شاخص قیمت است. شاخصی که بتواند به عنوان مبنای قیمت‌ها از آن بهره برد و به عنوان ارزش واقعی یک ملک به آن استناد کرد.

فن آوری روز دنیا این مشکل را تا حدودی حل کرده و فعالان و سیاستگذاران بازار مسکن ایران نیز می‌توانند از آن پیروی کنند. تخمین قیمت مسکن که مدتی است توسط مجموعه‌ای دانش بنیان به نام کیلید راه‌اندازی شده است، ارزش واقعی یک ملک را توسط هوش مصنوعی محاسبه و ارائه می‌دهد. گفتنی است این تخمین قیمت توسط هوش‌مصنوعی محاسبه می‌شود و به راحت‌ترین روش ممکن که وارد کردن کدپستی ده‌رقمی است، ‌در اختیارکاربران قرار می‌گیرد. مدنظر داشته باشید کیلید اطلاعات معاملات مسکن را از سامانه اطلاعات بازار مسکن (سابا) استخراج و طبقه‌بندی و پردازش می‌کند که منبع معتبری به شمار می‌رود.

کیلید این تخمین قیمت‌ها را با در نظر گرفتن شاخصه‌هایی که نیروی انسانی هم برای تخمین قیمت یک واحد در نظر می‌گیرد، در کنار آخرین معاملات رخ داده در مجاورت واحد مورد نظر، محاسبه و منتشر می‌کند. گفتنی است کیلید در بخش خرید و فروش خانه نیز به بازار مسکن و کاربران کمک می‌کند و تسریع و تسهیل در معاملات مسکن را با جدیدترین تکنولوژی دنیا که همان هوش‌مصنوعی است، فراهم کرده است.

می‌توان اینگونه برداشت کرد که کیلید اطلاعات کامل و طبقه‌بندی شده‌ای از معاملات مسکن دراختیار دارد و همسو بودن این سامانه با تکنولوژی روز دنیا، ‌ باعث ایجاد ابزارهای متعددی برای کاربران و فعالان بازار مسکن شده است. ابزارهایی که به ارائه آمار از روند رشد و کاهش معاملات، فرصت‌های سرمایه‌گذاری و ارائه اطلاعات بازارمسکن در بازه‌های زمانی مختلف و به تفکیک محلات منتهی می‌شود.

در نتیجه کیلید می‌تواند منبعی قابل اعتماد برای تعیین شاخص قیمت در محلات مختلف، واحدهای ساخته شده در طرح اقدام ملی مسکن و بخش‌های دیگر همچون بهسازی شهری و نوسازی بافت فرسوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *