اجرای طرح نهضت ملی مسکن در چهار شهر شرق گلستان ۶۲ هکتار زمین نیاز دارد

گنبدکاووس – ایرنا – رییس اداره راه و شهرسازی چهار شهرستان «مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه» در شرق استان گلستان گفت: برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در چهار شهر اشاره که سه هزار و ۴۶۳ نفر متقاضی واجد شرایط و تایید شده دارد، در مجموع به ۶۲ هکتار زمین نیاز می‌باشد.

محمد سراوانی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: متقاضیان واجد شرایط و تایید شده طرح نهضت ملی در شهر مینودشت هزار و ۲۱۴ نفر، گالیکش ۱۷۵ نفر، کلاله هزار و ۳۴۸ نفر و در شهر مراوه‌تپه ۷۲۶ نفر هستند که به ترتیب ۱۸، ۱۶، ۲۴ و چهار هکتار زمین نیاز دارند.

وی اضافه کرد: با تلاش‌های صورت گرفته توسط راه و شهرسازی، فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های اداری، تاکنون حدود یک سوم از اراضی مورد نیاز در این چهار شهر تامین و بقیه زمین مورد نیاز در دست پیگیری است.

سراوانی ادامه داد: در شهر مینودشت تاکنون هشت قطعه زمین باقیمانده از سایت مسکن مهر این شهرستان به ۴۸ متقاضی واجد شرایط (هر قطعه برای ۶ نفر) واگذار شده که در مرحله اخذ پروانه ساختمانی قرار دارد ضمن اینکه یک عرصه ۱.۶ هکتاری مازاد دستگاه‌های دولتی، شناسایی و سند آن به نام سازمان ملی زمین و مسکن صادر شده و با انجام تغییر کاربری در مرحله تهیه طرح تفکیکی و واگذاری به متقاضیان است.

به گفته وی، یک زمین سه هکتاری متعلق به اداره اوقاف و امور خیریه مینودشت هم در مرحله انجام توافق برای تغییر کاربری و نیز توافق با مالکین عرصه‌های همجوار برای الحاق به بافت توسط شهرداری و فرمانداری در دست اقدام است.

رییس اداره راه و شهرسازی چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه بیان داشت: در گالیکش هیچ یک از دستگاه‌های دولتی در محدوده و حریم شهر عرصه مازاد برای واگذاری به طرح نهضت ملی مسکن ندارند و تنها ۲ قطعه زمین به مساحت کل ۴.۶ هکتار متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن با کاربری مسکونی در داخل شهر وجود داشت که در مرحله واگذاری به بنیاد مسکن (کارگزار ساخت مسکن در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر) قرار گرفته است.

سراوانی گفت: در شهر کلاله نیز ۱۴ قطعه ۳۲۰ متری برای ۵۶ متقاضی واجد شرایط (هر قطعه برای چهار نفر) آماده‌سازی و واگذار شد و متقاضیان با اخذ پروانه ساختمانی در مرحله اجرای فونداسیون هستند.

وی با بیان اینکه در محدوده و حریم شهر کلاله نیز هیچ یک از دستگاه‌های دولتی عرصه مازاد برای واگذاری به طرح نهضت ملی مسکن ندارند، اضافه کرد: تنها یک قطعه ۵۵.۵ هکتاری متعلق به بنیاد مستضعفان (جنب مصلی کلاله) شناسایی و مورد توافق برای الحاق به بافت شهر قرار گرفته که پس از تصویب در کمیسیون ماده پنج، قدرالسهم راه و شهرسازی به متقاضیان مسکن واگذار می‌شود.

سراوانی ادامه داد: در شهر مرزی مراوه‌تپه نیز تاکنون هشت قطعه باقیمانده از سایت مسکن مهر این شهر به ۱۶ متقاضی واجد شرایط (هر قطعه برای دو نفر) واگذار شده که در مرحله اجرای فونداسیون قرار دارد.

رییس اداره راه و شهرسازی چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه بیان داشت: برخی اراضی ملی داخل محدوده و حریم شهر مراوه‌تپه نیز شناسایی و صورتجلسه واگذاری آنها به راه و شهرسازی انجام شده است ضمن اینکه یک قطعه زمین به مساحت ۶.۱ هکتار متعلق به سازمان ملی زمین و مسکن واقع در شمال این شهر (بعد از پل رودخانه اترک) شناسایی که پس از تصویب در کارگروه امور زیربنایی استان به محدوده شهر برای اجرای پروژه نهضت ملی مسکن الحاق می‌شود.

وی تصریح کرد: در مجموع کمبود زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در چهار شهر مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه مشهود است و نیاز به همکاری و همراهی بیشتر دستگاههای دولتی با اجرای طرح نهضت ملی مسکن دارد.

سراوانی، همکاری ضعیف بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات مسکن به متقاضیان خودمالک، تمکن مالی ضعیف تعدادی از متقاضیان برای تامین سهم آورده ۴۰ میلیون تومانی، نرخ بالای تسهیلات نهضت ملی را از مشکلات اساسی اجرای این طرح دانست و بر لزوم همکاری بیشتر شهرداری‌ها و نظام مهندسی برای اعمال تخفیف‌های قانونی و تسریع در فرایند صدور پروانه ساختمانی و نیز برنامه‌ریزی و اجرای به موقع خدمات زیربنایی سایت‌های نهضت ملی مسکن توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان تاکید کرد.

چهار شهرستان مینودشت، گالیکش، کلاله و مراوه‌تپه در مجموع ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *