افزایش ۱۰ برابری قیمت مواد اولیه یونولیت در ۴ ماه اخیر

عضو انجمن تولیدکنندگان یونولیت گفت: در حالی که قیمت پایه منومر (ماده اولیه تولیدیونولیت) در بورس ۳۲ هزار تومان اعلام شده است، اما در بازار آزاد تا ۳۵۰ هزار تومان هم معامله می‌شود.

به گزارش بازار، محمدرضا فرتاش افزود: از ابتدای شهریور ۱۴۰۱ شرکت پتروشیمی پارس اعلام کرد که امکان تولید و تامین منومر را برای تولیدکنندگان پلی استایرن انبساطی ندارد که این مسئله موجب کمبود و کاهش عرضه این ماده اولیه در بورس شد.

وی ادامه داد: پس از این اتفاق، تنها پتروشیمی تبریز توانست مقداری منومر در بورس عرضه کند که آن هم به این دلیل بود که این شرکت منومر را وارد و در بورس با قیمت پایه ۳۲ هزار تومان عرضه می‌کرد.

فرتاش با بیان اینکه کمبود عرضه، افزایش رقابت در قیمت این ماده اولیه را به دنبال داشت، گفت: کاهش عرضه این ماده اولیه و بالا بودن تقاضا برای آن، باعث شد تا رقابت قیمتی افزایش یابد و منومر عرضه شده در بورس به رقم ۱۸۰ هزار تومان برسد و در صورتی که این رقم به ۲۰۰ هزار تومان می‌رسید نیز معاملات ابطال می‌شد و همین موضوع موجب چند برابر شدن قیمت منومر در بازار آزاد شد.

این تولیدکننده یونولیت افزود: قیمت منومر در بازار آزاد تا ۱۰ برابر افزایش داشته و ۳۲۰ تا ۳۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید، در حالی که قیمت پایه آن در بورس ۳۲ هزار تومان تعیین شده بود.
وی با بیان اینکه تامین مواد اولیه در حال حاضر مهمترین مسئله و چالش تولیدکنندگان یونولیت است، گفت: کمبود عرضه منومر در بورس و افزایش قیمت این ماده در بازار موجب شده تا بسیاری از تولیدکنندگان، خطوط تولید خود را تعطیل کنند و کاهش تولید نیز، افزایش قیمت یونولیت را از حدود ۸۰ هزار تومان به ۸۰۰ هزار تومان در بازار رسانده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *