بدون دریافت یک ریال از دولت و بانک‌ها، خانه می‌سازیم

تفاهم‌نامه همکاری برای ساخت پروژه‌های مسکونی در مناطق کم برخوردار تهران، بین اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران و اداره موقوفات مروی منعقد شد.

‌به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، دکتر تورج فرهادی شهردار منطقه ۱۹ شهرداری تهران در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه اداره موقوفات مروی با اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران جهت اجرای پروژه مسکونی در منطقه ۱۹ ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون برای تحقق اهداف تولید مسکن توسط دولت و شهرداری گفت: با توجه به تأکیدات دکتر زاکانی شهردار تهران و ایده ویژه ایشان مبنی بر ایجاد شهرک‌های الگو و درنهایت تحقق شعار «تهران؛ شهر الگوی جهان اسلام» در منطقه ۱۹ شهرداری تهران دو پروژه مسکونی تعریف و عملیاتی شد.

به گفته شهردار منطقه ۱۹ احداث این دو پروژه که باهدف تأمین نیازهای هر پروژه در خود آن، با مطالعات و بررسی‌های کارشناسی در شهرداری منطقه ۱۹ و با همکاری و همراهی اداره موقوفات مدرسه مروی آغاز شد، می‌تواند در تأمین مسکن برای اقشار کم برخوردار مناطق جنوبی تهران بسیار مؤثر بوده و با امکانات و اقدامات صورت گرفته می‌توانیم تعداد پروژه‌ها را به‌مرور افزایش دهیم.

فرهادی با تأکید بر عزم ملی برای تولید مسکن گفت: لازم است همه افراد، شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در هر پست و مقام دولتی و خصوصی برای حل معضل مسکن که نیاز واقعی مردم است همکاری و همراهی جدی داشته باشند.

وی تأکید کرد: شهرداری‌ها یکی از ارکان اصلی تولید مسکن هستند که در مباحث مختلفی اعم از صدور مجوزها، عوارض، پهنه‌ها و کاربری‌ها، جمعیت‌پذیری، مدیریت و خدمات شهری می‌توانند در کنار دولت قرار بگیرند.

شهردار منطقه ۱۹ در خصوص حضور بخش تعاون در حوزه تولید مسکن اظهار کرد: قطعاً تعاونی‌ها نیز می‌توانند تسهیل‌کننده این اقدامات بوده و در کنار این مجموعه‌های دولتی قرارگرفته و به‌عنوان زنجیره اتصال بین مردم، سرمایه‌گذاران و دولت نقش خود را ایفا کنند. از تجمیع ظرفیت‌های ارکان دخیل در تولید مسکن و کنار هم قراردادن هدفمند این بخش‌ها، می‌توان به‌زودی شاهد اتفاقات بسیار مثبت و مؤثری در راستای تولید مسکن بود.

وی در پایان افزود: اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران هم در راستای جلب و جذب مخاطب و کسانی که نیازمند واقعی مسکن هستند نقش مؤثری خواهد داشت. این اتحادیه می‌تواند در این مسیر با جذب سرمایه‌های خرد به اجرای هرچه بهتر مأموریت بزرگ دولت کمک کرده و اتفاقات خوبی را رقم بزند. ما نیز در کنار موقوفه و بخش تعاون اراده داریم که در این مسیر با تمام توان گام برداشته و بخشی از معضلات مسکن مردم عزیزمان را برطرف نمائیم.

در ادامه این مراسم حسین منفرد معاون اقتصادی اداره موقوفات مروی، ضمن تأکید بر عزم و اراده ملی بر تولید مسکن در تشریح جایگاه موقوفات در این صنعت گفت: رسالت معاونت اقتصادی موقوفات مروی که تقریباً یک سال از تشکیل آن می‌گذرد ایجاد ارزش‌افزوده برای اراضی تحت اختیار موقوفات است.

وی افزود: طی یک سال گذشته طرح جامعی نگارش شد که به‌جای خام فروشی و واگذاری زمین به مستاجرین با مجموعه‌هایی که در حوزه‌های مختلفی ازجمله تولید مسکن و یا شهرسازی فعالیت خوبی داشته‌اند تعامل و همکاری کنیم و ارزش‌افزوده قابل‌توجهی برای این اراضی با ساخت مسکن ایجاد نمائیم.

معاون اقتصادی اداره موقوفات مروی تاکید کرد: همکاری با اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران و استفاده از تجارب و تخصص این مجموعه در جهت جذب مشارکت‌های عمومی یکی از اقداماتی است که اداره موقوفات مروی بسیار به آن خوش‌بین بوده و امیدواریم در مسیر جذب منابع و تولید و عرضه مسکن به متقاضیان واقعی از ظرفیت‌های موجود در این اتحادیه استفاده کنیم.

خشایار باقرپور مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران نیز در این مراسم با تشریح جایگاه تعاون در اقتصاد کشور گفت: با توجه به اینکه مقوله مسکن یک مقوله چندوجهی است و با اقدامات یک ارگان یا یک نهاد نمی‌توان آن را اجرا کرد، ما در بخش تعاون در نظر داریم در کنار دولت سیزدهم قرار داشته و با تمام توان و ظرفیت برای حل مشکل مسکن مردم، بخصوص اقشار ضعیف جامعه که به دلیل تورم روزافزون توان خرید خود را از دست می‌دهند گام برداریم.

وی تأکید کرد: ما در این اتحادیه با تکیه‌بر زیرساخت‌های قانونی و اسناد بالادستی کشور، آمادگی داریم بدون دریافت یک ریال نقدینگی از دولت و یا شبکه بانکی متقاضیان را خانه‌دار کنیم.

باقرپور تأکید کرد: به ازای هر خانوار ایرانی ۱.۱ واحد مسکونی در کشور وجود دارد. این معضل از پیش از انقلاب اسلامی وجود دارد، دلیل آن‌هم این است که نظام توزیع عادلانه‌ای در کشور برای مسکن ایجاد نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: ما آمادگی داریم در نخستین جلسه‌ای که با وزیر راه و شهرسازی داشته باشیم طرح و ایده خود را ارائه داده و با صراحت می‌گوئیم بدون دریافت یک ریال از دولت حاضریم مسکن حمایتی و باکیفیت برای مردم بسازیم.

در پایان مراسم انعقاد تفاهم نامه، جلال بهرامی مدیر پروژه‌های اجرایی موقوفات مروی نیز ضمن تأکید بر نقش تعاونی‌ها در تأمین منابع پروژه‌های مسکونی گفت: ما نقشه راه‌های مختلفی را بررسی کردیم اما حضور تعاونی‌ها با توجه به تجاربی که در مباحث سرمایه‌گذاری، سرمایه پذیری و مدیریت منابع دارند می‌تواند در راستای پیشبرد اهداف ما بسیار مؤثر باشد.

وی تأکید کرد: با مذاکراتی که با مدیران اتحادیه داشتیم به این نتیجه رسیدیم که در کنار آن‌ها ریسک عملیاتی ما بسیار کم شده و ما می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های تعاونی‌ها و مدیران مجموعه زمان ساخت هر پروژه را بین ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش داده و سرعت بیشتری به ساخت و تحویل پروژه‌ها بدهیم.

گفتنی است، نخستین پروژه همکاری بین اداره موقوفات مروی و اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران، پروژه پونه واقع در جنوب غرب تهران و منطقه ۱۹ بوده که شامل ۸۸۰ واحد مسکونی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *