تأثیر‌ گسترش افقی شهر‌ها در نهضت مسکن‌سازی/‌ مشکل مسکن با ساخت خانه‌های حیاط‌دار رفع می‌شود

علیرضا مهدی‌زاده حکاک در گفت‌ وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: ‌مزایای توسعه افقی شهرها و ساختن خانه‌های حیاط‌دار و یک طبقه ‌در طرح مسکن ملی مورد توجه قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: این روش مزیت‌های بی‌شماری دارد که از آن جمله می توان به سهولت ارائه خدمات به این شهرک ها اشاره کرد؛ ما نمونه های موفقی در این زمینه در کشورمان داریم، مثلاً در یزد و اطراف آن به واگذاری زمین پرداختیم و خانه‌های ویلایی گسترش یافت، یزد شهری 500 هزار نفری است که حداکثر 150 هزار خانوار در آن زندگی می کنند، به این خانوارها زمین واگذار و سخت‌گیری‌های ساخت و ساز هم تسهیل شد، به این ترتیب، پروسه ساخت سریع‌تر اتفاق افتاد و بازگشت سرمایه را با سرعت بالا داشتیم.

این کارشناس حوزه مسکن بیان کرد: یکی از مزیت‌های ساخت خانه‌های یک‌طبقه این است که ساخت و ساز به سرعت اتفاق می‌افتد و سرمایه در گردش است و به این ترتیب صنعت ساخت و ساز در کشور رونق می‌گیرد؛ در این گونه طرح ها سرعت گردش پول و توان خرید مردم افزایش می‌یابد.

مهدی‌زاده گفت: ما در کشوری هستیم که مساحت بالایی دارد و به لحاظ تأمین زمین برای ساخت خانه های تک طبقه و حیاط‌دار مشکلی نداریم؛ اینکه برخی می‌گویند ما برای ساخت خانه‌های ویلایی به لحاظ تأمین زمین به مشکل می خوریم کاملاً اشتباه است، ما فقط در 150 هزار کیلومتر مربع از 1 میلیون و 600 هزار کیلومتر مربع زمینی که در اختیار داریم ساخت و ساز انجام داده ایم که کمتر از 10 درصد زمین های در دسترس است، می‌توانیم از زمین های موجود به نحو بهینه استفاده کنیم و ضمن ساخت خانه‌های ویلایی از مزیت های بی‌شمار آن ها به لحاظ اجتماعی، اقتصادی و غیره بهره ببریم.

وی تصریح کرد: به طور کلی، می‌توانیم به برداشتن محدوده شهرها بپردازیم و با گسترش آنها، کاهش هزینه زمین از هزینه ساخت مسکن محقق می‌شود.

‌این کارشناس مسکن بیان کرد: یکی از راه های تأمین زمین برای ساخت خانه های ویلایی و یک طبقه، این است که به ساخت و ساز در حاشیه‌ شهرها مبادرت کنیم؛ خانه های یک‌طبقه و حیاط‌دار می تواند انگیزه‌ خوبی برای شهروندان ایجاد کند که در این مناطق ساکن شوند، در حال حاضر ما می‌توانیم به راحتی در 700 الی 800 هزار کیومتر مربع از زمین‌های کشور به ساخت مسکن بپردازیم.

مهدی‌زاده اذعان کرد: همواره کارشناسان در مورد ضرورت برداشتن محدوده شهرها و ساخت و ساز در حاشیه‌ آنها صحبت کرده‌اند و در گذشته این موضوع مورد توجه قرار نگرفته بود، به تازگی به این راهکار توجه شده و قرار است اقداماتی در این خصوص انجام شود.

وی یادآوری کرد: در شرایط فعلی و با محدود کردن شهرها، سرمایه بالایی را در بخش ارزش زمین حبس کرده‌ایم که اگر آن را آزاد کنیم می تواند این سرمایه در بخش های تولیدی کشور به کار گرفته شود.

این کارشناس حوزه مسکن گفت: شاید یکی از مهم ترین دلایل مقاومت دستگاه های مختلف از جمله شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی در خصوص لزوم توسعه افقی شهرها و ساختن خانه های حیاط‌دار و یک‌طبقه این است که آن‌ها نسبت به مزیت‌های این موضوع به اندازه ی کافی آگاهی ندارند، البته انگیزه های مالی را هم نمی‌توان در این زمینه کتمان کرد، زیرا با ساخت خانه های حیاط‌دار و پرهیز از آپارتمان سازی، بسیاری از بسترهای سوءاستفاده از جمله امضاهای طلایی از بین می رود.

به گزارش‌ فارس با ساخت خانه‌های حیاط‌دار و پرهیز از آپارتمان سازی بسیاری از بسترهای سوءاستفاده از جمله امضاهای طلایی از بین می رود، منازل ویلایی افراد جامعه را از حق آسمان، آفتاب و باد بهره‌مند ساخته و در سلامت روح و جسم انسان تاثیر به سزایی دارد.

ناگفته پیداست که ساخت مسکن های یک طبقه به دلیل دربست بودن، رعایت حریم‌ها، عدم اشراف خانه‌ها، امکان صله رحم‌، دارا بودن فضای بازی برای بچه‌ها، امکان احداث فضای سبز در خانه‌ها، تامین پارکینگ و حتی مناسب بودن برای مشاغل خانگی، مطلوبیت بسیار بالایی برای خانوارهای ایرانی دارد، عمده مردم ایران از این سبک زندگی استقبال می کنند و از آنجا که خاطره خوبی از این نوع خانه‌ها دارند، احساس رضایتمندی بالایی خواهند داشت.

ویژگی دیگر این خانه ها این است که با سیاست های جمعیتی کشور کاملاً متناسب است زیرا یکی از دغدغه های اصلی زوج های جوان برای فرزنددار شدن، کوچک بودن خانه ها و عدم امکان تعامل با همسایه و نبود هم بازی برای بچه‌هاست که در مدل‌های مسکن یک طبقه همه آنها به راحتی تأمین می‌شود.

با توجه به ‌آنچه در بالا گفته شد، قرار است در طرح ملی مسکن به ساخت خانه‌های حیاط دار و یک‌طبقه به جای آپارتمان های بلندمرتبه و کوچک مبادرت شود.‌

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *