ترمز افزایش قیمت مسکن کشیده می‌شود؟

قیمت مسکن در حالی افزایشی بیش از ۴ میلیون تومان در هر متر مربع را به طور متوسط در تهران پذیرا شده است که بررسی ها نشان می دهد بازار مسکن یکی از کم رونق ترین و کم مشتری ترین سال های خود را پشت سر گذاشته است.

در سال گذشته حجم معاملات مسکن با افت شدیدی همراه بود، در شهر تهران نزدیک به ۸۴ هزار قرارداد خرید و فروش منعقد شد که در قیاس با سال قبل از ان کاهشی نزدیک به ۳۵ درصد را نشان می دهد.

بازار مسکن ایران اما به رغم کاهش شدید معاملات با افزایش ۶۷ درصدی قیمت همراه بود، اتفاقی که بسیاری از کارشناسان بدان رکود تورمی لقب می دهند.

مسکن یکی از مهمترین کالاها در سبد مصرفی خانوار ایرانی است که بخش مهمی از درآمد خانوار را از آن خود می کند. از این رو خرید خانه، یکی از اولویت های اصلی خانوارها در ایران محسوب می شود چرا که غالبا میزان رشد اجاره بها از تورم پیشی می گیرد و در بسیاری موارد اجاره یک واحد مسکونی در منطقه ای متوسط چندین برابر حداقل دستمزد مصوب آب می خورد.

این وضعیت سبب شده است سیاست های دولتی همواره توجهی ویژه به مسکن و تین آن را مد نظر قرار دهند.   افزایش شدید قیمت در سال ۱۳۹۷ و خروج مسکن از دسترس طبقه متوسط در کنار کاهش قیمت ارز در بازار سبب شده بود در نیمه اول سال گذشته قیمت مسکن روندی کاهشی را تجربه نماید.

در برخی از مناطق تهران این ریزش قیمت حتی به ۵ میلیون تومان در هر متر مربع نیز رسیده بود و فعالان بازار معتقدند بودند پول لازم ها بیش از این رقم نیز حاضر به تخفیف هستند اما از اواخر آبان ماه با تغییر قیمت بنزین سیگنال های اقتصادی نیز تغییر کرد.

 ارز، این پیشران بازار ایران با رشد قیمت مواجه شد و به تبع آن قیمت سکه و مسکن و خودرو و … نیز رو به افزایش نهاد. تعداد معاملات مسکن در اذرماه و دی ماه افزیشی را نسبت به ماه های قبل تجربه کرد اما در نهایت رکورد همیشگی پایان سال با وضعیت رخ داده در اثر شیوع کرونا، سبب شد معاملات مسکن با افت شدیدی مواجه شود.

خصوصا آنکه مشاوران املاک نیز در رسته مشاغل غیر ضروری قرار گرفته و تعطیلی آنها در ابتدای فروردین اعلام شد.

بازار مسکن تهران

بازار به کدام سو می رود؟

مسکن امسال گران می شود یا ارزان؟ این سئوالی است که بسیاری این روزها مطرح می کنند، سئوالی که البته پاسخی صریح بدان نمی توان داد. متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در فروردین ماه سال گذشته برابر با ۱۱ میلیون و ۴۱۷ هزار تومان بود که در ماه پایانی سال به ۱۵میلیون و ۶۵۸ هار تومان افزایش یافته است.

این رشد قابل توجه البته این روزها، زیر علامت سئوال بزرگی قرار رگفته است چرا که شیوع کرونا سبب شده است بخش مهمی از خریداران فعلا تقاضای خود را وارد بازار نکنند. برخی معتقدند در این شرایط احتمال تکرار وضعیت سال گذشته در بازار وجود دادر.

در سال گذشته قیمت مسکن در اردیبهشت ماه بار شدی یک میلیون و سیصد هزار تومانی به طور متوسط به ۱۲ میلیون و ۷۱۲ هزار تومان در هر متر مربع رسید. مسکن در ماه های پس از آن وارد کانال ۱۳ مییون تومان شد اما از نیمه مرداد شرایط رو به تغییر گذاشت و قیمت ها با کاهشی آشکار مواجه شد.

قیمت توسط هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در شهریور ماه در کانال ۱۲ میلیون قرار گرفت و تغییرات قیمتی در این کانال سه ماه به طور انجامید تا اینکه معادلات در بازار دستخوش تغییر شده و بار دیگر مسکن پیشروی در کانال ۱۳ میلیون تومان را آغاز کرد و تا پایان سال به نیمه کانال پانزده میلیون تومان رسید.

 برخی معتقدند کاهش شدید تقاضا در کنار نامعلوم بودن زمان پایان کرونا می تواند سبب شود تقاضا در کف قرار داشته باشد.

همین امر می تواند در نیمه اول سال به کاهش قیمت ها منجر شود. در کنار این تحلیل های فعالان بازار براین نکته استوار است که رشد شدید قیمت ها سبب شده است بسیاری توان وارد کردن نقاضای خود به بازار را نداشته باشند از این رو کاهش تقاضا در کنار فعال شدن پروژه ای مسکن ملی می تواند ترمز رشد قیمت ها را بکشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *