حق کمیسیون بنگاه‌های املاک باید یکسان شود

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه موافق یکسان شدن نرخ حق کمیسیون بنگاه‌های معاملات املاک در سراسر کشور هستیم،‌ گفت:‌بارها پیشنهاد شده است تا نرخ کمیسیون‌ معاملات املاک سراسری شده و نیم درصد تعیین شود.

مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سوال که چرا حق کمیسیون بنگاه‌های معاملات املاک در کشور یکسان نیست، گفت: پیشنهاد ما این است که حق کمیسیون معاملات املاک در سراسر کشور یکسان شود و ملک با هر قیمتی که معامله شد حق کمیسیون نیم‌درصد باشد.

وی با اشاره به اینکه در دوره وزارت نیکزاد در نهم و دهم پیشنهاد شد تا حق کمیسیون معاملات املاک در تمام شهرستان‌ها نیم درصد و یکسان باشد اظهار داشت:‌ اگر این موضوع مورد تأیید دولت قرار بگیرد و حق کمیسیون یکسان شود و به نیم درصد برسد قطعا از هر مشاور املاکی و یا هر صنفی حق کمیسیون سوال شود همه یک پاسخ واحد خواهند داد.

خسروی در پاسخ به این سوال که چه کسانی مخالف این یکسان شدن نرخ و حق کمیسیون مشاوران املاک هستند تأکید کرد: قانون نظام صنفی باید چند موضوع را در خصوص تخلفات اصناف روشن کند چرا که به هر حال تخلف صنف میوه‌فروش با صنف مشاوران املاک متفاوت است و باید نوع برخورد با این اصناف نیز متفاوت باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: باید قوانین صنف میوه‌فروش‌ها با صنف مشاوران املاک از هم جدا شوند چرا که شغل مشاور املاک در تمام دنیا یک شغل خاص است و باید در مورد آن نیز به شکل خاص تصمیم‌گیری شود.

خسروی تصریح کرد: قانون باید به شکلی باشد که هیچ مشاور املاکی جرأت تخلف نداشته باشد پس امیدوار هستیم که حق کمیسیون معاملات املاک در سراسر کشور یکسان شود.

*نرخ کمیسیون در هر شهرستانی متفاوت است

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سوال که در حال حاضر نرخ حق کمیسیون معاملات از سوی مشاوران املاک در سراسر کشور چگونه محاسبه می‌شود، گفت: این نرخ در هر شهرستانی متفاوت است.

وی افزود: نرخ کمیسیون معاملات در اوایل انقلاب یک درصد بود اما در حال حاضر در هر شهرستانی بر اساس ابلاغیه و بخشنامه یک نرخ مشخص دریافت می‌شود.

*نرخ کمیسیون معاملات املاک در تهران

وی در پاسخ به این سوال که این نرخ در تهران چگونه محاسبه می‌شود، گفت: نرخ کمیسیون معاملات املاک در تهران تا 500 میلیون تومان نیم درصد و از 500 میلیون تومان به بالا یک چهارم درصد است.

به گزارش خبرگزاری فارس، کاربران این رسانه در بخش فارس من خواستار پیگیری حق کمیسیون بنگاه های معاملات املاک را نظارت کنید ، افزایش عجیب حق کمیسیون بنگاههای مسکن از یک درصد به دو درصد و الزام به درج مبلغ حق کمیسیون مشاورین املاک شده بودند‌.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *