دلایل گرانی مصالح ساختمانی در خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی علل افزایش قیمت مصالح ساختمانی طی یک ماه اخیر را قیمت عرضه شده در بورس، تغییرات و نوسانات نرخ ارز در بازار و افزایش هزینه‌های تولید برشمرد.

 

 

عباس اخوان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در تشریح علل افزایش قیمت مصالح ساختمانی گفت: مقایسه قیمت انواع مصالح ساختمانی در مرداد ماه نسبت به تیرماه نشان می‌دهد شن حدود ۴۴ درصد، سیمان ۳۲ درصد، گچ ۲۹ درصد، آجر ۲۸ درصد و تیرآهن ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی دلیل افزایش قیمت آهن را نیز ناشی از نوسانات قیمت بورس و سوء استفاده افراد سودجو دانست و افزود: یک بنکدار کالای فلزی عرضه شده را در بورس از کارخانه خریداری کرده و براساس ضرایب سود مصوب کمسیون هیات عالی نظارت باید کالاها را به واحدهای خرده فروش عرضه کند اما در برخی موارد عرضه کنندگان مبادرت به اخذ مبالغی بالاتر از نرخ‌های مصوب می‌کنند که این مهم در حکم گران فروشی است.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بر قیمت آهن این گونه است که مستندات خرید و ضرایب سود متعلق به آن را بررسی می‌کند و در صورت عدم رعایت ضرایب سود متعلقه ،گران فروشی محرز می‌شود.

وی با بیان اینکه سیمان قیمت مصوب دارد، افزود: در چند سال گذشته صنعت سیمان با رکود خاصی مواجه شد، برای مدتی قیمت سیمان تغییری نداشت اما به یکباره در سال جاری قیمت جدید برای سیمان تعیین شد.

اخوان ادامه داد: انجمن کشوری سیمان در حالی قیمت جدید برای این کالا تعیین کرد که با سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان هماهنگ نکرده بود، زمانی که افزایش نرخ سیمان از سوی انجمن به واحدهای تولیدی اعلام شد، سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده به دلیل عدم اخذ مجوز، لغو این نرخ را خواستار شد.

وی گفت: اعلام نرخ جدید برای سیمان و سپس لغو آن باعث بی نظمی در بازار شد و هر کارخانه‌ای به نحوی قیمتی برای سیمان تعیین کرد، در نهایت انجمن سیمان با هماهنگی سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، قیمتی را تعیین و به تصویب رساند.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: هم اکنون قیمت سیمان در این استان از نرخ میانگین آن در کشور کمتر است، برخی واحدهای تولیدی کشور  نیز به جهت مدیریت فروش، سیمان را ارزانتر از قیمت مصوب نیز عرضه می‌کنند.

وی ادامه داد: انجمن شن استان نیز از سال قبل درخواست افزایش نرخ این کالا را داده بود که ابتدا در کارگروه تنظیم بازار استان مورد موافقت قرار نگرفت اما در نهایت این انجمن افزایش نرخ خود را اعمال کرد.

اخوان گفت: شن در گروه سوم کالایی محسوب شده و هر واحد صنفی می‌تواند اقدام به تعیین نرخ کند اما ثبات در نرخ شن و پیگیری امور اعضا و دیگر موارد از رسالتهای انجمن شن است.

وی افزود: با این حال از آنجا که صاحبان همه واحدهای تولیدی، عضو انجمن شن نیستند، به نظر این روش قیمت گذاری چندان به قاعده نیست و اشکالات ساختاری دارد.

کارشناس مسوول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: نماینده انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان یا نماینده معاونت بازرسی سازمان صنعت و همچنین کمیته مصالح ساختمان و دیگر دستگاه های اجرایی مرتبط باید در جلسات مربوط به نرخگذاری حضور یافته و با یک وحدت رویه مشخص، مسیر حرکت را در حال و آینده مشخص کنند، در غیر اینصورت اعلام قیمت یکطرفه می‌تواند حقوق مصرف کننده را پایمال کند.

وی گفت: اعضای انجمن شن تلاش می‌کنند با افزایش نرخ، صورت مساله را پاک کنند در حالی که باید به دنبال راه حل برای اصلاح فرآیندها باشند تا هزینه‌های تولید را کاهش دهند به این نحو که ترتیبی اتخاذ شود شن از محل کارخانه به مقصد هدایت شود و به دست واسطه‌ها توزیع نگردد.

اخوان اظهار امیدواری کرد انجمن شن در آینده نزدیک بتواند عرضه مستقیم را هم در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: افزایش قیمت گچ و آجر نیز می‌تواند تا حدی ناشی از افزایش هزینه‌های تولید و گرانی‌های اخیر باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *