رئیس کمیسیون عمران مجلس: کیفیت ساخت و سازها ارتقا یابد

شیراز- ایرنا- رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: ضرورت دارد که کیفیت ساخت و ساز را در کشور ارتقا دهیم که در این زمینه شرکت های دانش بنیان می توانند کمک موثری داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد رضا رضایی کوچی، پنجشنبه در حاشیه افتتاح مرکز نوآوری راه، ساختمان و شهرسازی کشور در شیراز افزود: امروز در کشور و بر اساس مصوبه مجلس، قرار است که سالانه یک میلیون مسکن توسط دولت ساخته شود که برای اینکه ساختمان هایی مقاوم و ما کیفیت ساخته شود می توان از ظرفیت شرکتهای دانش بنیان استفاده کرد.
وی ادامه داد: هم اینک افزون بر ۲۰ میلیون نفر از شهروندان کشورمان در بافت های فرسوده زندگی می کنند و حتی ساختمان هایی که ساخته می شود در یک زمان کوتاه به بافت فرسوده تبدیل می شود که این بدان معناست که در زمینه استفاده از مصالح ساختمانی خوب و باکیفیت غافل هستیم.
او اظهار داشت: از آنجا که ممکن است هر لحظه در یکی از شهرهای کشورمان شاهد وقوع زلزله باشیم نیاز است که به بحث کیفی سازی توجه بیشتری شود.
نماینده مردم شهرستان‌های جهرم و خفر در مجلس شورای اسلامی، در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی ساختمان کشور از سوی مجلس هم گفت: در این زمینه هم در بحث کیفیت ساخت و سازها و هم نظارتی که برای نظام مهندسی تعریف کرده‌ایم و پاسخگویی که مهندسان ما باید در قبال ساختمان هایی که می سازند داشته باشند تاکید شده است.
رضایی کوچی افزود: با وجود اینکه در بحث ساختمان سازی تجارب بسیاری داریم و این توان را داریم که تمام مصالح ساختمانی را نیز خودمان تولید کنیم اما ساختمان ها با کیفیت خوب ساخته نمی شوند.
او ادامه داد: این بدان معناست که یا به بحث کیفی سازی توجه نکرده ایم یا مهندسان ناظر ما به خوبی نظارت نمی کنند و یا اینکه گزارش هایی که آنها به شهرداری ها می دهند ضمانت اجرایی ندارد و شهرداری ها توجه نمی کنند.
وی، ابراز امیدواری کرد که با بهره گیری از ظرفیت و توان شرکت های دانش بنیان و همچنین استفاده از مصالح ساختمانی مقاوم و مطلوب بتوانیم ساختمان هایی تولید کنیم که مردم ما با آرامش و آسودگی خیال در آن ساکن شده و زندگی کنند.

لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان و تقویت آنها
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی هم در آیین افتتاح این مرکز گفت: در وزارت راه و شهرسازی به دنبال این هستیم که ‌مسائل را به شکل فناورانه و با استفاده از فناوری های نوین حل و فصل و عملیاتی کنیم و برای موفقیت در این مسیر باید شرکت‌های دانش‌بنیان را تقویت کرده و مورد حمایت قرار دهیم.
محمد مهدی حیدری افزود: باید با احصاء نیازهای فناورانه و ارسال به خانه‌ها و مراکز خلاق، از دستاوردهای آنها استفاده کنیم.
وی ادامه داد: امیدواریم خط ارتباط بین خانه‌های خلاق و وزارت راه و شهرسازی به شکل گسترده تر برقرار شود و چرا که در بحث ساخت مسکن به فناوری‌های نوین برای افزایش سرعت ساخت، افزایش کیفیت و کاهش هزینه ها نیاز داریم.

توجه به مباحث علمی به کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت منتهی می شود
مدیر کل راه و شهرسازی فارس هم گفت: توجه به مباحث علمی علاوه بر کاهش هزینه های ساخت و ساز، منجر به افزایش کیفیت ساخت و ساز نیز خواهد شد.
محمود رضا طالبان افزود: فاصله بین دانش و اجرا، همواره یکی از مشکلات اساسی در کشور بوده و لذا طی نشست‌های متعددی با بسیج مهندسی استان، موضوع استفاده از ظرفیت‌های دانش‌بنیان در دستور کار قرار گرفت.
وی، با اشاره به پیشتازی فارس در راه اندازی نخستین مرکز نوآوری راه، ساختمان و شهرسازی کشور در شیراز ادامه داد: امروز در زمینه‌های راه و مسکن به شدت نیازمند توجه به مباحث علمی و دانش بنیان و نوآورانه با هدف کاهش هزینه‌ها و افزایش کیفیت هستیم.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس، با بیان اینکه هم در بحث صنعت ساختمان و هم راهسازی به تغییر نگاه و تغییر نگرش نیاز داریم گفت: باید دانش را بیشتر در خدمت این ۲ صنعت بیاوریم چرا که ما نه به لحاظ دانش و نه به لحاظ نیروی جوان هیچ کمبودی نسبت به دنیا نداریم و فقط نیاز است که به این مقوله توجه داشته باشیم.
او اظهار داشت: اداره کل راه و شهرسازی فارس در کنار بسیج مهندسی، علاوه بر حمایت مادی، حمایت معنوی از اقدامات خلاقانه، نوآورانه و دانش بنیان را نیز در دستور کار دارد و با جدیت دنبال می شود.
مدیر کل راه و شهرسازی فارس گفت: البته راه اندازی مرکز نوآوری راه، ساختمان و شهرسازی در شیراز به معنای پایان کار نیست و این کار آغاز ریل‌گذاری و زمینه سازی در استفاده مناسب و بیشتر از ظرفیت‌های علمی برای ارتقاء کیفی و کاهش هزینه‌ها در بخش اجرایی است.
طالبان افزود: همچنین ایجاد این مرکز منجر به تامین نیازهای کشور در زمینه مصالح ساختمانی با کیفیت و ارزان قیمت با استفاده از دانش‌های نوآورانه و فناورانه نسل جوان خواهد شد و در عرصه‌ای گسترده از دستاوردهای چنین مراکزی استفاده می‌شود.
وی ادامه داد: این آمادگی را داریم که اگر شرکت های دانش بنیان دیگری هم بخواهند در این زمینه فعالیت کنند از آنها حمایت خواهیم کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *