رشد قیمت‌ مسکن به زیان مستاجران/تعیین قیمت برای اجاره‌بها نتیجه عکس می‌دهد

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان با تاکید بر اینکه افزایش 110 درصدی قیمت مسکن از سال گذشته نشان می‌دهد، نرخ اجاره‌بها تا حدودی افزایش خواهد یافت، گفت: دخالت و تعیین قیمت برای مسکن و اجاره‌بها جواب منفی می‌دهد.

حسن محتشم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در مورد برنامه وزارت راه‌ و شهرسازی برای اجرای تعیین سقف اجاره‌بها گفت: اقتصاد دستوری نیست و اگر دخالتی در آن شده و نتیجه داده، قطعا موقتی بوده است، پس این دخالت‌ها تا به حال جواب منفی داده است.

وی با اشاره به اینکه برای تحویل و کاهش نرخ اجاره بها و حتی قیمت مسکن روش‌های این چنینی موقت هستند و اتفاقا باید نگرانی‌های وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی نرخ اجاره‌بها را قدر دانست، اظهار داشت: تعیین سقف اجاره‌بها با ابزارهای مالیاتی شاید بتواند کمکی به مستاجرها باشد، اما قطعا گذاشتن الزام و اجبار نمی‌تواند این طرح را موفق کند.

محتشم با اشاره به اینکه به هر حال ارزش پول ملی کاهش یافته و به موازات آن ملک و مسکن افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: قطعا تعیین سقف‌ها برای اجاره‌بها نمی‌تواند مفید باشد، اما اگر این اقدام پیشنهاد و اجباری در آن نباشد و مشوق‌هایی برای موجران در نظر گرفته شود، می‌تواند به نفع مستاجران باشد.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان قیمت مسکن از سال گذشته تاکنون 100 درصد افزایش یافته است و طبیعتا نرخ اجاره‌بها نیز متاثر از این افزایش قیمت مسکن رشد خواهد داشت، گفت: بهترین روش در درازمدت افزایش ساخت و ساز و پاسخگویی به تقاضا است.

وی افزود: در شرایط تورمی افسارگسیخته بالای 20 درصد به نظر می‌رسد، اجاره‌بها نیز در همین حد و یا کمتر نمی‌تواند جبران رشد نرخ تورم را کند، چرا که اگر یک ملک یک میلیارد تومان ارزش داشته و نرخ اجاره آن اگر ماهانه 4 میلیون باشد، سالانه 50 میلیون تومان خواهد شد، پس این اعداد در مقابل نرخ تورم پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه نگرانی وزارت راه و شهرسازی از بابت اجاره نگرانی معقولی است، گفت: وقتی قیمت مسکن 100 درصد رشد کرده، قطعا نرخ اجاره بها نیز افزایش خواهد یافت، بنابراین این رشد قیمت‌ها تنها به ضرر مستاجران بوده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *