روش‌ های کلاهبرداری در بازار مسکن

روش‌ های کلاهبرداری در بازار مسکن

فروش صوری مسکن با روش‌های عجیب یکی از کلاهبرداری‌های بازار مسکن است. در همین زمینه رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور درباره برخی کلاهبرداری رایج هنگام خرید و فروش مسکن هشدار داد.
به گزارش فرتاک نیوز،

کلاهبرداران با شگردهای تازه وارد بازار مسکن شده‌اند. مبایعه‌ نامه‌ و سندهای جعلی یکی از این روش‌هاست. مصطفی‌قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران املاک در این زمینه به اقتصاد آنلاین می‌گوید که مواردی در بازار مسکن بوده است که افراد با فریب مستاجر ملک، مشتریان را برای بازدید خانه‌ای برده و خانه را با بنچاق جعلی فروخته است.

او ادامه می‌دهد: موارد دیگری وجود دارد که مشتریانی که برای بازدید از خانه‌های عرضه شده، می‌روند، کلاهبردار یا سارق بوده و در فرصت بعدی اقدام به سرقت از آن خانه و حتی جنایت کرده‌اند یا مواردی وجود دارد که افراد خارج از دفاتر مشاوران املاک دارای پروانه، اقدام به نوشتن قولنامه‌ها و قراردادهایی کرده‌اند که دردسرهای پیچیده حقوقی برای خریدار یا فروشنده ایجاد کرده است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک همچنین در ادامه می‌گوید: برخی از مشاوران املاک هم با عنوان «دپارتمان مسکن» دفاتری در آپارتمان‌ها و مجتمع‌های تجاری گرفته‌اند و حق کمیسیون بیشتری از مشتریان مطالبه می‌کنند.
حتما بخوانید

به جز این موارد، گزارش‌هایی وجود دارد که افرادی آگهی‌های جعلی فروش مسکن منتشر کرده‌اند و با تماس مشتریان از آنها درخواست می‌کنند که مبلغی را به عنوان بیعانه به حساب صاحب آگهی بریزند تا آگهی را حذف کند و پس از واریز پول پاسخگوی تماس مشتریان نیستند.

علیزاده، کارشناس حوزه مسکن هم درباره سایر روش‌های کلاهبرداری در بازار مسکن به ایلنا توضیح داده است: برخی افراد با طراحی نقشه قبلی و سندسازی وارد بازار مسکن می‌شوند و با بکارگیری مبایعه‌نامه‌های جعلی معامله انجام داده و اقدام به فروش ملک اعم از زمین یا ساختمان می‌کنند و نوع دیگری کلاهبرداری از افرادی است که بدون تجربه و سرمایه کافی وارد بازار می‌شوند و در دام ظاهر فریبنده بازار مسکن می‌افتند. در واقع کلاهبرداران بازار مسکن با ارائه محاسبات واهی، تئوری‌های گذشته و با بررسی اینکه چه زمانی و در چه تاریخی بازار دچار تورم می‌شود، افراد را دعوت به ورود می‌کنند سرمایه‌ای که برای ساخت یک زمین ۲۵۰ متری در نظر گرفته شده، وارد مشارکت در ساخت یک زمین ۵۰۰ متری می کنند این اقدام که به امید قرار گرفتن بازار مسکن در دوران تورم، پیش‌فروش آپارتمان و به دست آوردن سود خوب انجام می‌دهد در نهایت موجب بروز مشکلات جدی برای شخص و شرکا می‌شود.
چگونه در دام کلاهبرداران نیفیتم؟

اما چکار کنیم تا در دام کلاهبرداران نیفتیم؟ مصطفی‌قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش توصیه می‌کند که متقاضیان معامله املاک برای بازدید ملک مسکونی حتما از مشاوران املاک دارای مجوز کمک بگیرند و خودسرانه وارد هر ملکی نشوند یا مشتریان را بدون حضور مشاوران املاک صاحب مجوز، در منازل خود نپذیرند.

او ادامه می‌دهد: افراد باید تایید اصالت اسناد را از وکلا و مشاوران حقوقی دریافت کنند و درباره بند به بند قولنامه یا قراردادها اطلاع کافی داشته باشند. ضمن اینکه حتی برای بازدید از ملک از صحت هویت مالک با تحقیقات محلی آگاه شوند.

خسروی تاکید می‌کند: بسیاری از افراد برای جلوگیری از پرداخت حق کمیسیون معامله از بستن قرارداد در بنگاه‌های مشاور املاک خودداری می‌کنند و گرفتار سودجویان می‌شوند. این در حالی است که انجام معامله در دفاتر ثبت شده مشاوران املاک، نه تنها ریسک کلاهبرداری را کاهش می‌دهد که شکایات مشتریان از فرآیند معامله را قابل ردیابی می‌کند.

منبع خبر: اقتصاد آنلاین

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *