روند بازار مسکن در یک سال گذشته

آمار تکان‌دهنده از تعداد معاملات مسکن تهران در شهریور ماه سال 98 نشان از افت بازار مسکن در یک سال گذشته دارد.

گزارش‌های میدانی گویای افت بازار مسکن در دوازده ماه گذشته است به طوری که در شهریور ماه امسال فقط ۲۹۰۰ مورد معامله در شهر تهران ثبت شده است؛ یعنی کاهش ۷۳ درصدی معاملات نسبت به شهریور سال گذشته.

به گزارش مجله دلتا ، وزارت راه و شهرسازی در گزارشی اعلام کرده که میانگین قیمت مسکن شهر تهران در شهریورماه سال جاری به ۱۲میلیون و ۷۲۰ هزار تومان به ازای هر متر مربع رسیده است. براساس گزارش ماهانه دفتر اقتصاد مسکن پس از خرداد ماه امسال که میانگین قیمت مسکن شهر تهران وارد کانال ۱۳ میلیون تومان شد، در شهریورماه، مجددا قیمت‌ها به کانال ۱۲میلیون تومان بازگشت. شاخص سالانه رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن نیز گویای آن است که نقطه اوج بازار مسکن طی ۱۲ ماه گذشته، اردیبهشت ۹۸، با ۱۱۲ درصد افزایش بوده و ماه‌های پس از آن با افت بازار مسکن نمودار رو به پایین حرکت کرده، به طوری که در شهریورماه امسال این رقم به ۵۷ درصد رسیده است.

افت بازار مسکن

شاخص ماهانه نیز نشان می‌دهد میانگین رشد ماه به ماه ۱۲ماهه منتهی به شهریورماه ۹۸ در شهر تهران ۳.۹ درصد بوده است؛ به طوری که در اردیبهشت ماه امسال بیشترین رشد معادل ۱۱.۴ درصد و در شهریورماه کمترین رشد معادل منفی ۳.۵ درصد را تجربه کرده است.

میانگین نرخ رشد ۱۲ ماهه مسکن در شهر تهران منتهی به شهریورماه ۹۷ حدود ۴.۷ درصد بوده است که سرعت رشد قیمت در ۱۲ ماهه اخیر در مقایسه با ۱۲ ماهه سال قبل از آن ۰.۸ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین در شش ماهه نخست سال 98، تعداد معاملات خرید و فروش و رهن و اجاره شهر تهران به ۳۳.۱ هزار واحد رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۵۷.۳ درصدی همراه بوده است.

در نیمه نخست امسال، میانگین قیمت یک متر مربع واحد مسکونی آپارتمانی به ۱۲.۸ میلیون تومان رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۹۰ درصد افزایش داشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *