ساخت خانه‌های ویلایی طرح نهضت ملی مسکن در ۱۲۰۰ شهر/ هزینه و زمان ساخت کمتر می‌شود

تهران- ایرنا- سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هزینه‌های ساخت و مدت زمان واحدهای یک طبقه حیاط دار در طرح نهضت ملی مسکن کمتر از هزینه‌های ساخت واحدهای آپارتمانی است و گفت: در ۱۲۰۰ شهر با کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت، ساخت و ساز به صورت یک طبقه انجام می‌شود.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، ابوالفضل نوروزی در گفت‌وگوی ویژه خبری که شب گذشته، با بیان اینکه سیاست اصلی وزارت راه و شهرسازی ساخت واحدهای یک طبقه حیاط دار در شهرهای واجد شرایط است، افزود: تاکید و دستور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی نیز تراکم ۶۰ نفر در هر هکتار و یک طبقه سازی است.

وی درباره وضعیت ساخت واحدهای یک طبقه و حیاط دار در طرح نهضت ملی مسکن با اشاره به تلاش‌های انجام شده طی پنج ماه اخیر، گفت: در تمام شهرهای استان یزد فرایند ساخت واحدهای یک طبقه شروع شده و تعدادی واحد هم در سفر اخیر رئیس جمهور به این استان تحویل مردم شد.

نوروزی خاطرنشان کرد: همچنین در تمام نقاط استان خراسان جنوبی ساخت واحدهای یک طبقه شروع شده است، اما در شهر بیرجند مرکز این استان، آپارتمان‌های سه الی چهار طبقه ساخته شده که با توجه به درخواست‌های مردم این شهر مبنی بر ساخت واحدهای یک طبقه حیاط دار، در یکی از شهرهای نزدیک بیرجند که ۲۰ دقیقه با آن فاصله دارد، واحدهای یک طبقه حیاط دار ساخته و تحویل مردم می‌شود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: در استان بوشهر تمام نقاط ساخت واحدهای یک طبقه آغاز و فرایند واگذاری‌ها هم شروع شده است‌.

به گفته وی، در سایر نقاط در عموم شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر که حدود ۱۲۰۰ شهر است، فرایند ساخت واحدهای یک طبقه شروع شده و در برخی موارد نیز زمین تحویل مردم شده تا خودشان به ساخت و ساز بپردازند.

نوروزی ادامه داد: به منظور جلوگیری از ورود سوداگران به این حوزه، زمین‌ها به صورت اجاره ۹۹ ساله است، به عبارت دیگر ابتدا زمین‌ها به مدت ۲ سال اجاره موقت داده می‌شود و به شرط ساخت، این اجاره تا ۹۹ سال تمدید می‌شود که اگر ساخت و ساز انجام نشد زمین از آن‌ها پس گرفته می‌شود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: امکان واگذاری زمین قبل از آغاز فرایند ساخت وجود ندارد، اما بعد از ساخت و ساز می‌توانند آن را به فروش برسانند.

وی با اشاره به ۳ روش واگذاری زمین، تحویل واحد آماده و تحویل تا مرحله قبل از نازک کاری در طرح نهضت ملی مسکن، گفت: در بیشتر ۱۲۰۰ شهر زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت، ساخت و ساز به صورت یک طبقه ساخته می‌شود.

نوروزی افزود: علاوه بر شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر، در روش سوم که در شهر یزد نیز این شیوه ادامه می‌یابد تا مرحله فونداسیون، اسکلت و سفت کاری توسط دولت انجام شده و مرحله نازک کاری توسط خود مردم انجام می‌شود.

سرپرست دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی درباره تفاوت قیمت و متراژ واحدهای مسکونی آپارتمانی با واحدهای یک طبقه و ویلایی در طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: در آپارتمان‌ها ۴۰ متر مشاعات وجود دارد که اگر هزینه ساخت را متری ۸ میلیون تومان محاسبه کنیم، هزینه واحدهای آپارتمانی حدود ۳۲۰ میلیون تومان بیشتر از واحدهای یک طبقه است که هزینه‌های دیگری مثل آسانسور، پروانه‌های ساختمانی و تورم‌های سالانه نیز بر افزایش قیمت ساخت تاثیر خواهند گذاشت.

وی تاکید کرد: آپارتمان‌ها حدود دو سال زمان برای ساخت نیاز دارند، اما ساخت واحدهای یک طبقه طی مدت یک سال به پایان می‌رسد و مشمول تورم سالانه نمی‌شود.

نوروزی در خصوص هزینه‌های زیرساخت گفت: نتایج مطالعات دفتر اقتصاد مسکن نشان می‌دهد به طور میانگین هزینه‌های زیرساخت (آماده‌سازی، آب، برق، گاز انشعابات و معابر) ۱۶۵ میلیون تومان برای هر واحد ۲۰۰ متری یک طبقه و حیاط دار خواهد بود، اما برای واحدهای آپارتمانی حدود ۷۰ میلیون تومان می‌شود.

این مقام مسوول بیان کرد: با توجه به سایر هزینه‌ها مجموع هزینه ساخت و زیرساخت در واحدهای یک طبقه حیاط دار کمتر از واحدهای آپارتمانی خواهد بود و از لحاظ اقتصادی به صرفه است که به سراغ تامین زمین و ساخت واحدهای یک طبقه حیاط دار در مناطقی که امکان دارد، برویم.

وی درباره تفاوت شهرهای و استان‌ها در میزان زمین اختصاص یافته برای این طرح، گفت: در بسیاری از استان‌های کشور مشکلات چندانی از لحاظ زمین وجود ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *