سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش نمی‌یابد/موافقت بانک مرکزی با انتشار 75 هزار میلیارد تومان صکوک

مدیرعامل بانک مسکن از پیشنهاد این بانک به شورای پول و اعتبار برای پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و سپس انتقال آن به نام خریدار از محل اوراق تا سقف 300 میلیون تومان خبر داد و گفت:‌ افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن و کاهش نرخ سود مسکن از محل اوراق فعلا امکانپذیر نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بانک مسکن در 80 سال گذشته تأثیرات مناسب و اثرگذاری در تأمین مالی مسکن برای اقشار متوسط داشته است،‌گفت: در 81 سال گذشته بانک رهنی و سپس بانک مسکن توانسته 10 میلیون واحد مسکونی را تأمین مالی از جهت خرید و احداث مسکن کند.

وی با بیان اینکه یک میلیون واحد مسکونی در دوره بانک رهنی انقلاب تا قبل از انقلاب تا سال 58 و 9 میلیون واحد مسکونی بعد از انقلاب در 41 سال گذشته تأمین مالی شده است و این نشان می‌دهد بانک مسکن با توجه به افزایش جمعیت توانسته با شرایط جدید خود را تطبیق بدهد.

رحیمی‌انارکی ادامه داد: موفق شدیم در این مدت در خانه‌دار شدن یک سوم خانوارهای شهری موفق عمل کنیم و 500 هزار واحد مسکونی را در قالب منابع مالی عملیاتی کنیم.

وی در خصوص عملکرد بانک مسکن در سال جاری گفت:‌در سال جاری کل تسهیلات عرضه اعطایی پرداخت شده 20 هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک درصد رشد داشته است از این تسهیلات در حوزه مسکن 171 هزار میلیارد ریال است که از لحاظ مبلغ 4 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.

* رکود قابل توجه حوزه مسکن

وی با بیان اینکه امسال با یک رکود قابل توجه و شدیدی در حوزه مسکن مواجه هستیم خاطرنشان کرد: از لحاظ تعداد مسکن نیز 427 هزار واحد مسکونی از تسهیلات استفاده کرده‌اند که 8 درصد کاهش داشته است و در تقسیم‌بندی صورت گرفته در مشارکت مدنی نیز 33 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که 54 درصد رشد داشته است و از لحاظ تعداد به واحد مسکونی نیز با 19 درصد افزایش 56 هزار واحد مسکونی را برای ساخت آنها تسهیلات داده شده است.

به گفته وی 58 هزار میلیارد ریال برای خرید مسکن تسهیلات داده‌ایم که از لحاظ مبلغ 34 درصد کاهش داشته است؛ همچنین برای ساخت مسکن 115 هزار تسهیلات پرداخت شده که 37 درصد کاهش داشته است.

* اعطای 60 هزار فقره تسهیلات مسکن به زوجین

رحیمی‌انارکی در خصوص آخرین وضعیت صندوق پس‌انداز یکم تا 18 دی ماه نیز گفت:‌ تعداد واحدهایی که از تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز یکم استفاده کرده‌اند 140 هزار واحد است که مجموع مبلغ اعطایی 109 هزار میلیارد ریال بوده است و تعداد واحدهای تسهیلاتی برای زوجین 60 هزار واحد بوده و مبلغ اعطایی به زوجین 60 هزار میلیارد ریال بوده است.

وی افزود: 642 هزار فقره افتتاح حساب در صندوق پس‌انداز یکم داشته‌ایم که امسال 108 هزار فقره از سوی متقاضیان و دارندگان حساب اخذ شده است.

وی با اشاره به این که کماکان روند استفاده از تسهیلات مسکن نسبتا مطلوب است و در هفته‌های اخیر تعداد مشتریان از حساب پس‌انداز یکم و تعداد واحدهای خریداری شده بالای هزار واحد بوده است اظهار داشت: این روند با توجه به شرایط کنونی بازار مسکن روند مطلوبی است؛ نسبت به مدت مشابه قبل و 10 ماه گذشته 20 درصد کاهش بر روی تعداد واحدهای مسکونی داشته‌ایم.

* آخرین وضعیت تسهیلات مسکن مهر

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص پرداخت تسهیلات به پروژه مسکن مهر نیز گفت: تعداد واحدهایی که برای پروژه مسکن مهر تسهیلات داده شده است 2 میلیون و 387 هزار واحد مسکونی است که از این عدد یک میلیون و 926 هزار واحد مسکونی فروش اقساطی شده و تعدادی که تعیین تکلیف کرده‌اند و بدهی خود را تسویه کرده‌اند 89 هزار واحد مسکونی است.

به گفته وی، تعداد واحدهای باقیمانده که هنوز تقسیط نشده‌اند 373 هزار واحد مسکونی است که از این تعداد 328 و احد شهری و 35 هزار واحد روستایی است.

* افزایش تسهیلات مسکن از محل اوراق

وی در خصوص مصوبه‌ای که جدیدا ابلاغ شده در خصوص افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق حق تقدم گفت: بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار افزایش سقف تسهیلات از محل اوراق افزایش یافت که مبالغ آن در انفرادی در شهر تهران از 60 میلیون تومان به 100 میلیون و در زوجین از 100 میلیون تومان به 200 میلیون تومان رسید. با این حساب متقاضیان می‌توانند تا 40 میلیون تومان نیز از محل اوراق تسهیلات جعاله دریافت کنند و در بخش زوجین سقف این تسهیلات با نرخ سود 17.5 درصد به 240 میلیون تومان رسید.

به گفته وی، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار جمعیت سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق از 50 میلیون تومان به 80 میلیون تومان برای زوجین و از 80 میلیون تومان به 160 میلیون تومان و در سایر شهرها از 40 میلیون تومان به 60 میلیون تومان و برای زوجین از 60 میلیون به 120 میلیون رسید.

وی با بیان اینکه برای واحدهای بیش از 25 سال و تا 30 سال نیز سقف جداگانه‌ای برای دریافت تسهیلات در نظر گرفته شده گفت: در شهر تهران این سقف قبلا 45 میلیون تومان بود که الان به 80 میلیون تومان رسیده و برای زوجین از 80 میلیون تومان به 160 میلیون تومان افزایش یافته است.

* پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مشارکت مدنی تا 300 میلیون تومان و انتقال به نام خریدار

رحیمی‌انارکی گفت: پیشنهادی را هیأت مدیره بانک مسکن مصوب کرده و آن را به شورای پول و اعتبار اعلام کرده است که بر اساس آن سقف تسهیلات مشارکت مدنی افزایش یابد.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: بر اساس این مصوبه هیأت مدیره بانک مسکن از محل اوراق حق‌تقدم تا 80 درصد هزینه باقیمانده اجرای طرح را تا سقف هر واحد مسکونی 300 میلیون تومان از محل اوراق مشروط به اینکه 20 درصد طرح انجام شده باشد پرداخت خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید این تسهیلات قرار است با چه نرخ سودی پرداخت شود و اینکه آیا احتمال دارد به خریداران مسکن منتقل شود گفت:‌ فعلا این پیشنهاد ارائه شده است اما می‌توانیم این تسهیلات 300 میلیون تومانی را برای هر واحد مسکونی سازنده‌ها به نام خریدار منتقل کنند و نرخ سود این تسهیلات نیز 17.5 درصد خواهد بود.

* امضای تفاهم‌نامه با ستاد اجرایی و بنیاد مسکن برای طرح اقدام ملی

وی در خصوص طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت:‌ بانک مسکن آماده است تا در مرحله اول تا 140 هزار واحد مسکن اقدام ملی را پوشش تسهیلاتی بدهد از این 140 هزار واحد مسکونی تا کنون 25 هزار واحد مسکونی با ستاد اجرایی فرمان امام تفاهم‌نامه امضاء شده و سهمیه 50 هزار بنیاد مسکن به ما ابلاغ شده است که در حال انجام مقدمات انعقاد تفاهم‌نامه هستیم.

به گفته وی برای مابقی نیز منتظر مشخص شدن سهمیه‌ها هستیم. این سهمیه‌ها مربوط به شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن هستند که اگر به ما ابلاغ شود تفاهم‌نامه‌های آن را نیز مبادله خواهیم کرد.

* آیا سقف تسهیلات خرید مسکن افزایش می‌یابد؟

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید با توجه به اینکه سرمایه بانک مسکن 5 هزار میلیارد تومان افزایش یافت آیا بانک مسکن قصد این را ندارد که سقف تسهیلات خرید مسکن در صندوق پس‌انداز یکم را افزایش دهد،‌گفت: در مورد افزایش سرمایه بانک مسکن باید گفت که این افزایش سرمایه ناشی از تبدیل بدهی بانک مسکن بابت خط اعتباری مسکن مهر به بانک مرکزی است و بدهی دولت به بانک مرکزی است. پس این افزایش سرمایه و نقدینگی به بانک مسکن تزریق نمی‌شود.

وی ادامه داد: این افزایش نقدینگی از سال 1402 می‌تواند اعمال شود که از محل اقساط وصولی بابت مسکن مهر نقدینگی 5 هزار میلیارد تومان وارد بانک مسکن می‌شود؛ در مورد صندوق پس‌انداز یکم همانطور که پیش‌بینی می‌کردیم و با آن مواجه هستیم صندوق پس‌انداز یکم با کسری مواجه است چرا که 46 هزار میلیارد ریال مانده این صندوق است در حالی که 110 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده و اقساطی که برمی‌گردد اصل سود آن 6 هزار میلیارد ریال است که بیش از مانده از سایر منابع استفاده کرده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه الان امکان افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از صندوق پس‌انداز یکم نیست گفت: باید منابع جدید برای افزایش سقف تسهیلات مسکن صندوق یکم پیش‌بینی شود که فعلا در این خصوص برنامه‌ای نداریم البته یک سری اقدامات شده است اما به دلیل تنگناهای مالی این موضوع در حال حاضر امکانپذیر نیست.

* امکان کاهش نرخ سود اوراق مسکن وجود ندارد

وی تصریح کرد: البته ما پیشنهاد داده بودیم برای افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق یکم از محل صندوق توسعه کسری صندوق پس‌انداز یکم را تأمین کنیم که متأسفانه نشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پرسید نرخ سود اوراق حق تقدم مسکن که 17.5 درصد است که اقساط آن بسیار بالا بوده آیا برنامه‌ای برای اینکه پیشنهادی به شورای پول و اعتبار بدهید تا نرخ سود اوراق مسکن نیز کاهش یابد دارید یا خیر گفت: در مورد نرخ سود اوراق در مناطق بافت فرسوده بانک مسکن به صورت داوطلبانه نرخ سود را به 16 درصد رساند.

وی افزود:‌ در حال حاضر چون قیمت تمام شده سپرده برای بانک مسکن این امکان را فراهم نمی‌کند که نرخ سود تسهیلات را از محل اوراق کاهش دهد ما نمی‌توانیم نرخ سود اوراق مسکن را کاهش دهیم.

* پاسخ مدیران بانک مسکن در خصوص 4 پرونده بزرگ بانک مسکن

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص 4 پرونده بزرگ بانک مسکن گفت: 4 پرونده بزرگ بانک مسکن اواخر دهه 80 و اواخر دهه 90 است؛ یکی از این پرونده‌ها سرمایه‌گذاری خارجی است که به یک جمع‌بندی مناسبی رسیده است.

وی ادامه داد: البته پرونده دیگری داریم که در دادگاه هم مورد رسیدگی قرار گرفته است یک پرونده دیگر مربوط به گروه عظام است که در حال جمع‌بندی هستیم.

وی در خصوص میزان این پرونده‌ها گفت: 4 پرونده بزرگ بانک مسکن که یکی از آنها سرمایه‌گذاری خارجی است 109 میلیون دلار پرونده دیگر نیز 280 میلیون درهم که در دست تصمیم است و در خصوص گروه اعظام نیز 470 میلیون درهم است.

*‌آماده انتشار اوراق رهن ثانویه هستیم

وی با اشاره به اینکه در کشور نزدیک به 99 درصد تأمین مالی به بازار پول مربوط است که بانک‌ها آن را تأمین می‌کند گفت:‌ در سایر کشورها بازار سرمایه فعال‌تر است در حالی که در کشور کمتر از یک درصد در بازار سرمایه تأمین مالی صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم پتانسیل‌هایی که در بازار سرمایه برای تأمین مسکن و ساختمان وجود دارد از آن استفاده کنیم که می‌توانیم به اوراق رهن ثانویه و یا مشارکت رهنی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پرتفوی بانک مسکن 120 هزار میلیارد تومان پرتفوی رهنی مسکن است گفت:‌ این ظرفیت خوبی است و اگر آن را به اوراق بهادار تبدیل کنیم یک اقدام خوبی در بازار برای تأمین منابع مسکن ایجاد می‌کنیم.

وی ادامه داد: الان یک سال است هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کردیم اما مشکلاتی که وجود دارد یک مقدار آن را دچار کندی کرد؛ بانک مسکن آماده است 25 تا 30 هزار میلیارد تومان پرتفوی خود را به اوراق تبدیل و در بازار سرمایه منتشر کند اما فعلا بانک مرکزی مجوز آن را نمی‌دهد وگرنه ما آماده هستیم تا قبل از پایان سال اگر مجوز بدهند آن را منتشر کنیم.

* موافقت بانک مرکزی با انتشار 75 هزار میلیارد تومان اوراق صکوک

وی تأکید کرد: ما بدنبال آن هستیم برای صندوق مستقلات مجوز بگیریم؛ تمام این‌ها در بازار سرمایه می‌تواند رخ دهد البته بانک مرکزی دو روز پیش با انتشار اوراق صکوک به مبلغ 73 میلیارد تومان موافقت کرده است امیدواریم در سال آینده شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه باشیم.

مدیرعامل بانک مسکن در خصوص پیشنهادی که برای اجاره‌نشین‌ها داده بود گفت:‌پیشنهاد داشتیم که به بانک مرکزی کمکی به مستأجران صورت بگیرد اما در مورد عقد آن ابهاماتی وجود داشت که بانک مرکزی آن را به ما برگردانده تا ابهامات آن برطرف شود و در قالب جدیدی پیشنهاد دادیم و آن را در اختیار بانک مرکزی گذاشتیم.

وی در خصوص اینکه آیا افزایش سقف تسهیلات موجب افزایش قیمت مسکن نمی‌شود گفت: افزایش قیمت مسکن نشأت گرفته از متغیرهای کلان اقتصادی مثل ارز و طلا است پس تسهیلات بخش مسکن نمی‌تواند تأثیری بر روی قیمت مسکن بگذارد.

وی در پاسخ به این سوال که تسهیلات اوراق مسکن با توجه به اینکه متوسط قیمت مسکن در تهران 13.5 میلیون تومان است آیا می‌تواند کفاف خرید مسکن را بدهد گفت:‌ بانک مسکن تسهیلات پرداخت شده خود را معطوف به اقشار کم درآمد جامعه کرده پس بنابراین تسهیلات اوراق مسکن که در حال حاضر 240 میلیون تومان است می‌تواند تا 50 درصد قیمت یک مسکونی 75 متری در نقاط پایین شهر و حتی مرکزی شهر را پوشش دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *