سود اقساط وام مسکن افزایش یافت/ مبلغ اقساط چقدر شد؟

اقساط وام مسکن ملی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر با توجه به شیوه قسط‌بندی پلکانی در سال اول ماهانه ۴.۳ میلیون تومان است.

به گزارش 9صبح،اقساط وام مسکن ملی در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر با توجه به شیوه قسط‌بندی پلکانی در سال اول ماهانه ۴.۳ میلیون تومان است.خریداران مسکن ملی نسبت به مبلغ زیاد اقساط وام مسکن ملی اعتراض داشتند و خواستار پیگیری از سوی مسئولان مربوطه شدند.

یک نوع متداول پرداخت اقساط بازگشتی تسهیلات بلند مدت، استفاده از شیوه پلکانی است که با نرخ سودهای پلکانی متفاوت ۳ درصد، ۵ درصد و ۹ درصد قسط بندی می‌شود.

در شیوه پرداخت اقساط ساده، میزان رقم بازگشت اقساط در طول دوره بازپرداخت ثابت در نظر گرفته می‌شود، اما در شیوه بازگشت اقساط پلکانی، تسهیلات به صورت متفاوت در هر سال و از رقم کم به زیاد قسط‌بندی می‌شود.

بر همین اساس در شرایطی که یک متقاضی شیوه پرداخت پلکانی ۹ درصد را به شیوه پرداخت ساده ترجیح دهد، در سال اول پرداخت تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید ۴.۳ میلیون تومان را به صورت ماهانه پرداخت کند. این رقم پرداخت در سال دوم به ۴.۷ میلیون تومان افزایش می‌یابد و در سال سوم متقاضی دریافت وام ۴۵۰ میلیون تومانی تنها باید مبلغ ۵.۱ میلیون تومان را بپردازد.

بر این اساس در شیوه پلکانی پرداخت تسهیلات متقاضی در اقساط سال هفتم به رقم پرداخت تسهیلات معادل ماهانه ۷ میلیون تومان می‌رسد.علاوه بر این اکبر نیکزاد، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به عنوان متولی اصلی مسکن روستایی در کشور معتقد، است، رقم اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن روستایی با نرخ سود ۵ درصد مطابق مصوبه هیئت وزیران تنها ۱.۴ میلیون تومان است.

با توجه به اطلاعات یاده شده به نظر می‌رسد، ضعف اطلاع‌رسانی دولت در مورد بیان شیوه‌های پرداخت اقساط به شیوه پلکانی سبب شده تا متقاضیان نهضت ملی مسکن تصو کنند، این تسهیلات نیز مشابه سایر تسهیلات قسط‌بندی می‌شود، اما تعیین شیوه پلکانی سبب کاهش قسط اقساط در سال‌های ابتدایی خواهد شد.

منبع:تجارت نیوز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *