شاخص بورس به یک میلیون واحد می‌رسد؟/ بازارهای طلا، ارز و مسکن قادر به رقابت با بورس نیستند

شاخص بورس به یک میلیون واحد می‌رسد؟/ بازارهای طلا، ارز و مسکن قادر به رقابت با بورس نیستند
بازار سرمایه طی یک سال گذشته پر بازده‌ترین بازار در اقتصاد کشور بوده است. دی، ماه پر تلاطم بورس بود که همزمان با افزایش تنش‌ها در مقطعی ریزش عجیبی را تجربه کرد اما با آرام شدن فضای سیاسی، به روند صعودی خود بازگشت. شاخص بورس توانست به ۴۰۰ هزار واحد برسد و نوید روز‌های بهتر را به سرمایه گذاران بدهد، روندی که گفته می‌شود با حمایت‌های دولت ادامه دار باشد.

  بازار بورس
اقتصاد۲۴- کارشناسان معتقدند دولت در تلاش است تا با هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه از تلاطم در سایر بازار‌ها جلوگیری کرده و همچنین با کنترل نرخ ارز تورم را کنترل کند، اتفاقی که به زعم برخی از تحلیلگران ممکن است تا شهریور ۹۹ شاخص به یک میلیون واحد برسد، یعنی افزایش ۱۵۰ درصدی. اما آیا می‌توان با قاطعیت گفت که این رشد واقع بینانه است؟

کنترل تورم و ابزار‌ها و زیرساخت‌های آن بحث مهمی است که می‌تواند مسئولان مربوطه را به چالش بکشاند. عده‌ای از تحلیلگران بر این باورند که حرکت نقدینگی‌های سرگردان به سمت بازار سرمایه می‌تواند تا حد زیادی از دلالی و سرگردانی نقدینگی مردم جلوگیری کرد. طبق گفته آنها، اگر بانک مرکزی بتواند سیاست‌هایی را به کار بگیرد تا نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کند هم نقدینگی سرگردان جمع‌آوری شده و اقتصاد کشور را تهدید نمی‌کند و هم در پی تامین مالی مناسب بنگاه‌ها از طریق بازار سهام می‌توانیم شاهد بهبود وضعیت اقتصاد باشیم.

شاخص بورس به یک میلیون واحد خواهد رسید اگر…

در این زمینه حمیدرضا میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: رسیدن به شاخص یک میلیون واحدی در شهریور ۹۹ صرفاً با هدایت جریان نقدیندگی به سمت بازار سرمایه کمی سخت به نظر می‌رسد، مگر اینکه سایر عوامل مانند کاهش تنش‌های سیاسی و تحریم‌ها، حرکت نرخ ارز حداکثر تا ۱۵ هزار تومان و یا بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها بتواند به افزایش ۱۵۰ درصدی شاخص بورس تا شهریور ماه 99 کمک کند.

وی افزود: در صورتی که تنش‌های سیاسی کاهش یابد و دروازه‌های سرمایه گذاری باز شود و به سمت کاهش محدودیت‌ها حرکت کنیم باز هم داده‌های اقتصادی عدد ۱۵ هزار تومان برای نرخ ارز را حمایت می‌کند.

میرمعینی با اشاره به حمایت‌های دولت از بازار سرمایه اظهار کرد: آنچه شواهد در حال حاضر نشان می‌دهد دولت به شدت از بازار سرمایه حمایت می‌کند و مسیردهی نقدینگی به سمت بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از جمله این حمایت‌ها می‌توان به اعطای تسهیلات و فروش اقساطی سهام، انجام معاملات آنلاین به تمام اشخاص حتی زیر دیپلم‌ها و جلوگیری از عرضه‌های سنگین توسط حقوقی‌های دولتی، اشاره کرد.

وی با بیان اینکه دولت بی رغبت نیست که بازار سرمایه رشد کند، افزود: دولت با این کار پول‌های خرد را به سمت بازار سرمایه هدایت می‌کند و بازار می‌تواند در صورت داشتن برنامه این پول‌ها را به سمت بازار اولیه و افزایش سرمایه شرکت‌ها و راه اندازی طرح‌ها هدایت کند و چرخه اقتصاد را با این امکان جدید به حرکت درآورد.

میرمعینی یادآور شد: از دیگر نکات مثبت حمایت دولت از بازار سرمایه این است که سایر بازار‌ها مانند ارز، طلا و مسکن و… مورد هجوم سفطه بازان قرار نخواهد گرفت.
بازار مسکن می‌تواند بورس را تحت تاثیر قرار دهد؟

وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت رونق بازارهای موازی نظیر مسکن و ارز، ممکن است نقدیندگی از بازار سرمایه خارج و به این بازارها سوق پیدا کند؟ گفت: در حالت عادی این اتفاق رخ نخواهد داد. عوامل اثرگذار در قیمت مسکن مشخص هستند. بازار مسکن در حال حاضر و در شرایط طبیعی به مرز اشباع رسیده است، مگر اینکه قیمت نهاده‌های تولید افزایش پیدا کند که آن بستگی به افزایش فشار تحریم‌ها و افزایش نرخ ارز و تورم دارد.

میرمعینی تصریح کرد: از سوی دیگر پول‌هایی که به سمت بازار سرمایه سرازیر می‌شود عمدتا پول‌های خرد هستند که حتی در صورت بیرون آمدن نمی‌توانند بازاری مانند مسکن را تکان دهند. ضمن اینکه بازار مسکن قابلیت نقد شوندگی پایین تری نسبت به بازار سرمایه دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بازار سرمایه قابلیت پذیرش پول‌های خیلی خرد را دارد و هر فرد با هر توان مالی می‌تواند وارد بازار شود که حمایت از آن می‌تواند یک عامل مهم در کنترل تورم ناشی از رشد نقدیندگی باشد.

آینده بازار سرمایه چگونه خواهد بود؟

میرمعینی در ادامه گفت: عرضه اولیه‌های جدید، افزایش سرمایه‌ها از محل آورده و افزایش سودآوری شرکت‌ها می‌توانند بهانه‌هایی برای رشد بازار سرمایه باشد.

وی با بیان اینکه روند بازار طی دو ماه اخیر بسیار منطقی‌تر از گذشته شده است، افزود: نقدیندگی عمدتا به سمت سهام ارزنده و دارای بنیاد قوی رفته است. ریسک بالای شرکت‌های کوچک و یا بازار پایه سبب شده تا سهامداران در سهم‌های بنیادی سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند چرا که برخی از شرکت‌های غیربنیادی بالاتر از ارزش ذاتی‌شان در حال معامله هستند و اکثر مشاوران و تحلیلگرانی که به تازه وارد‌ها آموزش می‌دهند، به سهامداران در خصوص پر ریسک بودن برخی از این شرکت‌ها هشدار‌های لازم را می‌دهند. از سوی دیگر سهم‌های بنیادی هم بر روی شاخص و هم بر روی اقتصاد اثر مثبت بیشتری دارند و سرمایه گذاری در این سهم‌ها معنادارتر است.

میرمعینی یادآور شد: در نهایت باید گفت دستیابی به عدد‌های بالا در شاخص بورس اگر تنش‌های سیاسی بیشتر از این نشود و با توجه به ورود شرکت‌های جدید به بورس، خیلی دور از ذهن نخواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *