طرحی که به تنهایی قیمت مسکن را ۱۰ درصد کاهش می دهد!

این روز ها بازار مسکن از طرح مهمی با نام کارت اعتباری خرید مصالح ساختمانی غفلت کرده است، طرحی که حدود ۱۰ درصد منجر به کاهش حباب مسکن می شود.

علاالدین ختایی مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان در گفت وگو تفصیلی با خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، به بررسی تاثیر کارت مصالح در قیمت گذاری مسکن و همچنین کاهش نرخ در این بازار پرداختیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مزیت های خرید متمرکز مصالح توسط تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در چیست؟

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان: بازار تهاتر ایرانیان با ایجاد مزیت های مختلف در تمامی خریدهای متمرکز مصالح ساختمانی از تولیدکنندگان و هم چنین انعقاد تفاهم نامه با کارخانجات مختلف به موازات نیز نمایندگی هایی را در استان های مختلف در حوزه تهاتر ایجاد کرده است یکی از ظرفیت سازی هایی که در حوزه اقتصادی کشور ایجاد کرده مربوط به عرضه مصالح ساختمانی و تجهیزات ساخت و ساز بصورت اقساط و با قیمت های پایه تولید به مصرف است.

باشگاه خبرنگاران جوان: وزارت راه و شهرسازی برای تامین مصالح و تجهیزات ساختمانی یک تفاهم نامه ای را امضا کرد. جزئیات این طرح به نفع کدام یک از طرفین بازار مسکن می شود؟

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان: در سال گذشته تفاهم نامه ای با وزارت راه و شهرسازی در حوزه تامین مصالح و تجهیزات ساختمانی از طریق تهاترکارت ثمین شهر برای ١٠٠ هزار واحد مسکونی اقدام ملی منعقد کردیم، در این تفاهم نامه که از طریق آن انبوه سازان و و تعاونی های مسکن و متقاضیان مسکن می توانند با تهیه تهاتر کارت مصالح ساختمانی مورد نیاز خود را با شرایط اقساط و نیز تهاتر با آپارتمان تامین کنند و چنانچه تمایل داشته باشند. بجای بخشی از اقساط خود در مقابل واحدهای مسکونی احداثی خود در هرنقطه کشور؛ ویا خدمات پیمانکاری خود را واگذار کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اجرای این طرح چه تاثیر در بازار مصالح ساختمانی خواهد داشت؟

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان: با اجرای این طرح و تهاتر کالا به ویژه مصالح ساختمانی تحریم ها و نوسانات اقتصادی اثرات بسیار ناچیزی خواهند داشت و با استفاده از تولیدات داخل بخش عمده ای از مواد اولیه مورد نیاز در داخل کشور تامین میشود و با اجرای این طرح و همچنین خرید از طریق تهاتر کارت مواد اولیه در این بخش تامین می شود. همچنین با اجرای این طرح ظرفیت های خالی که کارخانجات فعال می شوند. این اقدامات زمینه ساز کاهش قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی می شوند چرا که با استفاده از کارت اعتباری مصالح ساختمانی علاوه بر آنکه حتی تا ۷۰ درصد از ظرفیت های خالی کارخانجات فعال می شود شاهد کاهش قیمت تمام شده ساخت و همچنین ارزان تر شدن مصالح ساختمانی می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: اجرای چنین طرح های آیا باعث می تواند نقشی در جهش تولید مسکن داشته باشد؟

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان: اجرای چنین اقداماتی به جهش تولید مسکن کمک و باعث فعال تر شدن بخش عمده ای از کارخانجات و در نتیجه جهش تولید در صنعت ساختمان و طیف گسترده ای از صنایع وابسته ساختمان در این حوزه خواهد شد. هدف اصلی ما “جهش تولید” “توسعه اشتغال””مسکن ارزان” در کشور است و با فعال شدن کارخانجات در حوزه مصالح ساختمانی بخش عمده ای از واردات کالا در این زمینه کاهش می یابد و از سوی دیگر شاهد افزایش اشتغال در تمامی بخش های کشور می شویم. همچنین بازار تهاتر ایرانیان می تواند از طریق انعقاد تفاهم نامه با کارخانجات و تامین کنندگان مصالح ساختمانی مورد نیاز اشتغال را در این بخش ها رونق بخشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تاکنون بازار تهاتر با وزارت راه وشهر سازی درباره تامین مصالح ساختمانی قراردادی منعقد کرده است؟

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان: تفاهم نامه با وزارت راه و شهرسازی درباره تامین مصالح ساختمانی طرح اقدام ملی مسکن داشته ایم و در این طرح مقرر شده که انبوه سازان و سازندگان این واحدها در قالب کارت اعتباری مصالح ساختمانی یعنی تهاتر کارت ثمین شهر مصالح مورد نیاز واحدهای مسکونی را تهیه کنند؛ اما در این طرح نیاز به همکاری بانک مسکن برای اعطای تسهیلات و پرداخت پیش پرداخت مردم به انبوه سازان برای خرید مصالح ساختمانی است. البته بخشنامه وزارت راه و شهرسازی به ادارات کل راه و شهرسازی استانها برای خرید از بازار تهاتر ایرانیان صورت گرفته و تلاش سازمان مرکزی بازار تهاتر ایرانیان برای آماده سازی پلت فرم تهاتر کارت و نرم افزارها و سخت افزارها و سامانه شبکه محور همه انجام شده و انجام خریدهای متمرکز از کارخانجات صنعت ساختمان به صورت کامل محقق شده و آماده بهره برداری است.

 

فروش اقساطی مصالح ساختمانی در حال پیگیری است
باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تاکنون در زمینه فروش اقساطی مصالح ساختمانی اقدامی صورت گرفته است؟

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان: ایجاد زمینه فروش اقساطی مصالح ساختمانی با قیمت پایه تولید به مصرف و همچنین تلاش های نمایندگی های بازارتهاترایرانیان برای خرید بومی مصالح و انعقاد قرارداد با انبوه سازان استان ها در حال پیگیری است. هم اکنون بیرجند، ارومیه، شیراز، ساری ،خرم آباد و رشت جلودار هستند. تلاش های شبانه روزی ٢٠٠ نفر از مدیران و کارشناسان سازمان مرکزی و شبکه نمایندگی های استانی بازار تهاتر ایرانیان جای تقدیر دار و حدود ۱۰ هزار عضو شبکه بازارتهاترایرانیان و وجود ۳ هزار عضو از کارخانجات و تامین کنندگان و تولیدکنندگان و مهندسان مشاور در شبکه حاصل تلاش های انجام شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: نحوه استفاده از کارت مصالح ساختمانی به چه صورت است؟

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان: در اجرای این طرح درمقابل دریافت شارژ تهاترکارت باید انبوه ساز و یا سازنده اقساط خود یا واحد مسکونی و یا خدمات خود را به ما بدهند و بانک مسکن هم از انبوه سازان پشتیبانی کنیم .از تمامی کارخانجات صنعت ساختمان دعوت میشود که محصولات خود را بصورت انبوه با قرارداد سالیانه به بازارتهاترایرانیان عرضه کنند تا هم شاهد مشارکت در احداث مسکن ارزان شوند و هم شاهد افزایش فروش خود گردند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تاکنون قراردادی با انبوه سازان درباره کارت مصالح ساختمانی منعقد شده است؟

مدیر عامل بازار تهارتر ایرانیان: تاکنون انبوه سازان استان های مختلف مراجعات بسیار زیادی به نمایندگی های بازارتهاترایرانیان داشته اند اما لازم است ادارات کل راه و شهرسازی و بانک مسکن همکاری کنند که منابع مالی لازم از طریق پرداختهایی که مردم در طرح اقدام ملی مسکن دارند؛ در اختیار آن ها قرار گیرد و مابقی را از طریق اقساط بتوانند با تضامین لازم بانک مسکن خرید کنند. تلاش کرده ایم برای تعاونی های مسکن نیز تهاترکارت هایی را فعال کنیم که خوشبختانه از طریق این اقدام کارخانجات مختلفی در این حوزه فعال شده و ما شاهد کنترل قیمت ها در زمینه هایی که خرید انجام شده؛ هستیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: قیمت مسکن با اجرای این طرح کنترل و یا مهار می شود؟

مدیرعامل بازار تهاتر ایرانیان: اجرای چنین طرحی می تواند قیمت ها را مهار و یا کنترل کند به شرط آنکه یک منابع حمایتی در این بخش وجود داشته باشد . باید در این حوزه وزارت راه و شهرسازی حمایت های لازم را از انبوه سازان داشته باشد و تا زمانی که این حوزه فعال نباشد نمی توان این طرح را به مرحله اجرایی رساند. باید وزارت راه و شهرسازی تقاضا را در این بخش فعال کند و خریدار را توسعه دهد. نوسانات ارزی در کارت اعتباری مصالح ساختمانی هیچ تاثیری ندارد چر اکه ما بسیاری از سیمان ها مورد نیاز را از طریق منابع و تولیدات داخل کشور تامین می کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: مصالح ساختمانی را چند درصد می توانید ارزان تر تهیه کنید؟

مدیرعامل بازار تهاتر ایران: ۴۰ درصد کاشی و سرامیک و سنگ بسیاری از اقلام در این بخش را می توانیم ارزان تر تامین کنیم و این به نفع مردم است. به شرط آنکه تمامی بخش ها در این زمینه به ما کمک کنند، البته در چند ماه گذشته قیمت بسیاری از مصالح ساختمانی حدود ٣٠٪؜ افزایش یافته است. همین موضوع باعث شده در طی چند ماه گذشته بسیاری از ساخت و ساز های صورت گرفته در حوزه مسکن با افزایش قیمت رو به رو شود.

مصالح ساختمانی انبوه سازان به چه شکلی تهیه می کنید؟ مصالح مورد نیاز انبوه سازان در حوزه ساخت و ساز را در قالب یک سبد کالا در اختیار انبوه سازان قرار می دهیم. قاعده پرداخت را در این بخش به نحوی طراحی کرده ایم که مابقی مبلغ غیر از پیش پرداخت بصورت اقساط پرداخت می شود و با توجه به آن که تمامی این مصالح ساختمانی را در قالب اقساط و تهاتر از کارخانجات و تولید کنندگان اصلی بصورت مستقیم تهیه می کنیم بنابراین اجازه ورود دلالان و یا سوداگران را نمی دهیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا تاکنون دستگاهی در این زمینه با شما همکاری داشته است؟

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان: خرید به صورت مستقیم بدون ورود دلالان به عنوان یک مزیت بزرگ در حوزه ساخت و ساز به شمار می رود برخی از دستگاه ها از جمله بنیاد مسکن و یا ستاد اجرایی فرمان امام برای اجرای برخی از طرح های خود تاکنون همکاری های بسیار خوبی با بازار تهاتر ایرانیان داشته و اعلام داشته اند مصالح مورد نیاز خود را ارزان تر و با اقساط و تهاتر از بازار تهاتر ایرانیان تهیه خواهند کرد.

بسیاری از قراردادها و تفاهم نامه ها منعقد شده در این زمینه باعث می شود که پای واسطه گران و دلالان در این زمینه حذف شود و از سوی دیگر شاهد کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن هم شویم به طوری که آمارها نشان می دهد که با توجه به افزایش مصالح ساختمانی استفاده از این روش باعث می شود که در مجموع دوره ساخت؛ ۶۵ درصد قیمت تمام شده در این بخش به نفع سازندگان و نهایتا به نفع مردم و مصرف کنندگان نهایی باشد.

باشگاه خبرنگاران جوان: برای تهیه این کارت ها چه ضمانت های لازم است؟

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان: برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن هم باید بانک مسکن ضمانت های لازم را در اختیار انبوه سازان بگذارد. بازار تهاتر ایرانیان آماده است مصالح ساختمانی را در اختیار سازندگان قرار دهد. این درحالی است که متقاضیان بسیار زیادی برای دریافت تهاتر کارت مراجعه داشته اند.

باید وزارت راه وشهرسازی ومعاونت مسکن برای جذب بیشتر مردم و متقاضیان مسکن شرایط پذیرش برای طرح اقدام ملی مسکن را سهل تر کنند. بسیاری از مردم و متقاضیانی که در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده اند به دلیل آنکه شرایط مقرر به ویژه شرایط بند “ج” را ندارند؛ از این طرح حذف شده اند در حالی که بسیاری از شرایط این طرح مربوط به ٤٠ سال قبل است که هم اکنون فایده ای برای اجرایی شدن ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا پیشنهادی برای بهبود طرح اقدام ملی مسکن دارید؟

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان: بله حتما به طور مثال بنیاد مسکن استان تهران در اجرای این طرح از ۱۹۰۰ نفر ثبت نام به عمل آورده اما از این تعداد تنها ۴۴ نفر مورد تایید قرار گرفته و بسیاری از آنها به دلیل نداشتن برخی شرایط مقرر، حذف شده اند. با آسان تر شدن شرایط برای متقاضیان در طرح اقدام ملی مسکن تعداد متقاضیان بیشتر شده و در نتیجه و در نتیجه منابع بانک مسکن بهتر تجهیز می شود.

سخن آخر

مدیر عامل بازار تهاتر ایرانیان: از تمامی کارخانجات صنعت ساختمان دعوت می شود که محصولات خود را بصورت انبوه با قرارداد سالیانه به بازار تهاتر ایرانیان عرضه کنند تا هم شاهد مشارکت در احداث مسکن ارزان شوند و هم شاهد افزایش فروش خود باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *