فرصت ۴۵روزه مالکان خانه‌های خالی برای فرار از مالیات

رئیس سازمان مالیاتی کشور با اشاره به اینکه مالیات بر خانه‌های خالی عملا از مرداد وصول می‌شود، گفت: زیرساخت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی تا پایان سال تکمیل خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز،‌ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان مالیاتی در سال ۹۸ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و به دولت ابلاغ شد اما با گذشت چند سال از تصویب آن پیشرفت خوبی در آن حاصل نشده است.

اخیرا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی تکمیل سامانه پایانه‌های فروشگاهی خبر داد و تاکید کرد که به نتیجه رسیدن آن سبب فراهم شدن بستر اطلاعاتی برای مالیات بر عایدی و مجموع درآمد می‌شود.

امیدعلی پارسا، افزود: تا پایان سال ۱۴۰۰ فضای اداری، اجرایی و اجتماعی و همراه کردن اصناف را به‌صورت تدریجی حتما به نتیجه می‌رسانیم و در سال ۱۴۰۱ بحث وصل کردن قابل اعتماد و امن همه صورت‌حساب‌هایی را که اتفاق می‌افتد به نتیجه می‌رسانیم.

وی با اشاره به آخرین وضعیت مالیات بر خانه‌های خالی گفت: در خصوص مالیات بر خانه‌های خالی یک قانون جدید داریم که برای پوشش ضعف‌های قانون قبلی در قانون بودجه لحاظ شد. قانون قبلی اثربخشی لازم را نداشت برای انجام آن رسالتی که وجود داشت اگرچه خود سامانه مربوطه هم آماده نشده بود.

رئیس سازمان مالیاتی کشور ادامه داد: قانون جدید می‌گوید که چهار ماه باید خانه خالی باشد بعد از ۴ ماه طبق اطلاعات آن سامانه که همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی مسئولیتش را به‌عهده دارند اطلاعات و دیتایش را در اختیار سازمان مالیاتی قرار می‌دهند، بنابراین خانه‌ای باید ۱۲۰ روز خالی بوده باشد و بعد از ۱۲۰ روز خالی بودن در سال، باید خالی باشد بعد وزارت راه و شهرسازی با سامانه‌شان به ما اطلاع بدهند و ما می‌رویم دنبال تشخیص و اخذ مالیات، بنابراین حداقل تا پایان تیر ماه و ابتدای برج ۵، گرفتن این مالیات به این شکل تصریح‌شده در قانون امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: از مرداد به بعد هر خانه‌ای که یک روز خالی باشد مشمول این قانون می‌شود، بنابراین، توصیه اکید من به همه مردم این است که حتما خانه‌هایشان را به‌قیمت عادله و متعادل اجاره بدهند تا مشمول آن مالیات نشوند چون آن مالیات بسیار سنگین است یعنی چیزی حدود نصف اجاره ماهانه می‌شود و عدد خیلی بالا و مؤثری است.

پارسا تأکید کرد: مبنای وصول مالیات به میزان روزهایی که یک خانه خالی است مربوط می‌شود، یعنی چهار ماه یک خانه باید خالی باشد تا مشمول این مالیات شود ولی بعد از چهار ماه دیگر به‌تعداد آن مدتی که ملک خالی است مشمول مالیات می‌شود، بنابراین باز هم تأکیدم بر این است که این قانون به‌شدت جرائمش سنگین است و لازم است که تمام کسانی که خانه خالی دارند از همین الآن تدبیر بکنند و خانه‌هایشان را اجاره بدهند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *