فروش زیر قیمت آپارتمان‌های نوساز و متراژ بالا

تهران- ایرنا- افزایش دوره انتظار برای فروش آپارتمان‌های لوکس باعث شکست حباب قیمت‌ها شده است وآنطور که واسطه‌های ملکی در پایتخت از وضعیت خرید و فروش نوسازها اعلام می‌کنند، بازار نوسازهای متراژ بالا با شکست قیمتی مواجه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، در پلتفرم‌های فضای مجازی تمدید چندباره آگهی‌های آپارتمان‌های لوکس و متراژ بالا گواه بر وضعیت راکد بازار مسکن است. خانه‌های نوساز در متراژهای بالای ۱۲۰ متر اکنون کمترین مشتری‌های بازار مسکن را به خود اختصاص داده است چرا که از توان خرید خانوار خارج است.

رشد قیمت آپارتمان‌های نوساز تابعی از انتظارات تورمی است. برای همین چند سالی می‌شود که این واحدها با قیمت‌هایی غیرواقعی ناشی ازانتظارات تورمی به فروش می‌رسد و حالا که جریان خرید مسکن رو به کاهش گذاشته، این واحدها تا نصف قیمت نسبت به دوسال اخیر کاهش داشته‌اند.

از آنجایی که کاهش قیمت آپارتمان‌های لاکچری به طور کلی در کاهش معدل قیمت مسکن تاثیرگذار است، می‌توان امیدوار بود که جریان رشد قیمت‌ها در بازار مسکن واحدهای کوچکتر و قدیمی نیز متوقف شود و حداقل شاهد آن باشیم که خانه در رکود، رشد قیمت را تجربه نکند؛ اتفاقی که شهریور امسال برای بازار مسکن پایتخت رخ داد.

کارشناسان معتقد هستند که کاهش دائمی معاملات واحدهای نوساز و بزرگ متراژ، می‌تواند در تداوم رکود غیرتورمی به جای تورمی تاثیرگذار باشد.

رشد ماهیانه قیمت مسکن شهر تهران در شهریورماه ۱.۱ درصد بود که پایین‌ترین رقم از اردیبهشت تاکنون محسوب می‌شود. تعداد معاملات نیز نشان می دهد که هر دو طرف عرضه و تقاضا تحرک کمی در بازار دارند و خبری از شوک‌های قیمتی و یا هجوم سرمایه گذاران برای خریدهای سرمایه‌ای نیست و نوعی آرامش در بازار دیده می‌شود.

تعداد معاملات خرید و فروش خانه از رقم ۱۳ هزار و ۸۷۴ معامله در خردادماه به  ۷هزار و ۸۲۵ معامله  در مرداد و ۶ هزار و۳۳ معامله در شهریور ماه رسیده است که شیب کاهشی داشته است. همین موضوع بازار را برای  قیمت‌های فضایی خانه‌های لوکس نامناسب کرده است.

یک واسطه ملکی در منطقه یک تهران به ایرنا گفت: رفتار بازار اینگونه است که وقتی بازار نوسازها وارد رکود سنگین و غیرتورمی می‌شود پیشنهادات برای فروش زیر قیمت افزایش می‌یابد و در این شرایط شاهد کاهش تدریجی قیمت واقعی مسکن هستیم.

به گفته این واسطه ملکی، روند نزولی بازار مسکن از نظر تعداد معاملات که از تیرماه شروع شده است در اولین ماه پاییز به اوج خود رسیده است و عامل مهمی در شکست حباب قیمت آپارتمان‌های لوکس و متراژ بالا و تثبیت قیمت واحدهای کوچک متراژ شده است.

وی به ایرنا می‌گوید: پیش‌بینی ما این است که کاهش قیمت‌ها تا بهمن امسال ادامه داشته باشد.

این واسطه ملکی اضافه کرد: اوج رونق بازار مربوط به خردادماه امسال بود که خریدهای سرمایه‌ای در این منطقه به اوج خود رسید و از خرداد به بعد جریان معاملات به طور چشمگیری کاهش یافته است. فروشندگان نیز تمایل به عرضه واحدها زیر قیمت دارند و اگر به همین شیوه ادامه یابد می‌توان انتظار داشت در تا بهمن ماه آرامش نسبی بر بازار مسکن حاکم باشد.ش

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *