قیمت مسکن در سال ۹۸ افزایش می‌یابد یا کاهش؟

از تابستان سال ۹۸ شاهد رکود بیشتری در بازار مسکن خواهیم بود و از شیب قیمت‌ها کاسته خواهد شد. منظور از کاهش شیب قیمت‌ها، کاهش قیمت نیست و صرفا قیمت‌ها به میزان کمتری افزایش پیدا خواهند کرد.

رویداد۲۴ یک کارشناس حوزه مسکن گفت: «با توجه به اینکه در سال ۹۷ افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن با شیب بسیار تند جلو رفت و از قدرت خرید مردم بسیار فاصله گرفت، قطعا شرایط در بازار به گونه‌ای پیش خواهد رفت که قیمت‌ها در بلند مدت با قدرت خرید مردم کمی تناسب پیدا کند. به همین دلیل من فکر می‌کنم که روند افزایشی با سرعت بسیار کمی پیش خواهد رفت تا این هماهنگی و همخوانی ایجاد شود. ولی باز هم تاکید می‌کنم که این اصلا به معنی کاهش قیمت‌ها نیست و صرفا در خصوص شیب افزایش صحبت می‌کنم.»

مهدی سلطان محمدی تحلیلگر بازار مسکن درباره چشم انداز قیمت مسکن در سال ۹۸ عنوان کرد: «به نظر من بعید است که شیبی که بازار در سال ۹۷ تجربه کرد در سال آینده همچنان ادامه پیدا کند یا در برهه‌های مختلف مشابه آن را تجربه کند. احتمالا از حوالی تابستان سال ۹۸ آرام آرام شاهد رکود بیشتری در بازار مسکن خواهیم بود و از شیب قیمت‌ها نیز کاسته خواهد شد. البته تاکید کنم که منظور از کاهش شیب قیمت‌ها به هیچ وجه کاهش قیمت نیست و صرفا قیمت‌ها به میزان کمتری افزایش پیدا خواهند کرد. اینکه می‌گویم از حوالی تابستان به این دلیل است که به نظر می‌آید با توجه به برنامه‌های دولت، ما در این زمان با کاهش تورم مواجه خواهیم شد و این مسئله بر بازار مسکن هم تاثیر خواهد گذاشت. البته مشخص نیست که این کاهش تورم مسکن تا چه اندازه باشد. ممکن است به به میزان نرخ تورم باشد یا کمتر از نرخ تورم خواهد بود.»

وی ادامه داد: «با این حال اصلا نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت و بدون شک یک افزایشی خواهد داشت، ولی این افزایش قطعا به اندازه سال ۹۷ نخواهد بود. زیرا به هرحال مادامی که تورم در کشور وجود داشته باشد، مسکن هم متناسب با آن یا بعضا کمتر از ان قیمتش افزایش پیدا می‌کند. اما اتفاقی که رخ داده این است که در سال ۹۷ قیمت مسکن خیلی فراتر از نرخ تورم افزایش پیدا کرد به همین دلیل الان پیش‌بینی می‌شود که سال آینده این رشد یا همپای تورم باشد یا مقداری کمتر از آن.»

او در پاسخ به این سوال که چرا با وجود رکود زیاد در بازار مسکن طی سه ماه پایانی سال ۹۷ مجددا قیمت‌ها افزایش پیدا کرد، گفت: «ببینید فاکتور‌های تاثیرگذار در قیمت مسکن بسیار متعدد هستند. یکی از آن‌ها همین تورم عمومی است که به آن اشاره کردم. یکی دیگر وضعیت سایر بازار‌ها است. یعنی مثلا وقتی نرخ ارز با افزایش شدیدی روبرو می‌شود، قاعدتا روی بازار مسکن هم تاثیر می‌گذارد و قیمت‌ها را بالا می‌برد. یکی دیگر از فاکتور‌های تاثیرگذار، نرخ بهره است. زیرا وقتی نرخ بهره کاهش پیدا می‌کند به دلیل اینکه مردم سرمایه‌های خود را از بانک خارج می‌کنند و وارد بازار‌های مختلف از جمله بازار مسکن می‌کنند، میل به افزایش قیمت‌ها در این بازار بالا می‌رود.»

سلطان محمدی تاکید کرد: «اما با توجه به اینکه در سال ۹۷ همانطور که عرض کردم افزایش قیمت‌ها با شیب بسیار تند جلو رفت و از قدرت خرید مردم بسیار فاصله گرفت، قطعا شرایط در بازار به گونه‌ای پیش خواهد رفت که قیمت‌ها در بلند مدت با قدرت خرید مردم کمی تناسب پیدا کند. به همین دلیل من فکر می‌کنم که روند افزایشی با سرعت بسیار کمی پیش خواهد رفت تا این هماهنگی و همخوانی ایجاد شود. ولی باز هم تاکید می‌کنم که این اصلا به معنی کاهش قیمت‌ها نیست و صرفا در خصوص شیب افزایش صحبت می‌کنم.»

این کارشناس حوزه مسکن در پاسخ به این سوال که آیا احتمال اینکه افزایش بسیار زیاد قیمت مسکن در سال ۹۷ ایجاد حباب کرده باشد و این حباب در سال ۹۸ از بین برود، وجود دارد یا خیر، اظهار کرد: «در موضوع حباب دیدگاه اقتصاددانان بسیار متفاوت است. یعنی مثلا بعضی اصلا معتقد به حباب نیستند و تاکید دارند که میزان قیمت‌ها منعکس کننده واقعیات و اطلاعات و انتظارات موجود در بازار است. اما گروهی که به وجود حباب تاکید دارند، معتقددند که قیمت‌ها چنان افزایشی پیدا کرده که در آینده نزدیک و قابل انتظار با ترکیدن این حباب ما شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. اما این مسئله بیشتر شبیه پیشگویی است و خیلی قابل اعتنا نیست. معمولا زمانی می‌توان عنوان کرد که بازار دچار حباب شده بود که مدت کوتاهی بگذرد و قیمت‌ها روند کاهش به خود بگیرند.»

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *