قیمت یونولیت ساختمانی پایین نیاید وعده مسکن ارزان شبیه شعار است/ قیمت یونولیت از ۸۰ به ۵۰۰ هزار تومان رسیده است

مجتبی یوسفی گفت: سه ماه است که موضوع یونولیت را پیگیری کرده‌ایم و درباره افزایش قیمت آن تذکر داده‌ایم، اما الان یونولیت از چیزی حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان به ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است؛ این موضوع یعنی سقفی که می‌خواهد در یک ساختمان ساخته شود، قیمت آن ضرب در چند برابر شده است. با این روش می‌شود مسکن ارزان قیمت ساخت؟

تاثیر افزایش قیمت یونولیت ساختمانی در ساخت مسکن

اقتصاد۲۴- زهرا ظهروند: ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، یکی از شعار‌ها و وعده‌های دولت سیزدهم بود و مجلس یازدهم نیز همسو با دولت، طرحی را مبنی بر اقدام ملی مسکن تصویب کرد که به دنبال آن، دولت موظف است سالی یک میلیون مسکن بسازد. وعده‌ای که البته مهرداد بذرپاش در جلسه رأی اعتمادش در مجلس زیراب آن را زد و از عهده گرفتن این وعده شانه خالی کرد و گفت که برای ساخت چهار میلیون مسکن ۲۸۰۰ میلیارد تومان یعنی بودجه‌ای معادل نیمی از بودجه سالانه کشور را می‌خواهد!

در این میان نیز هراز چندگاهی، شاهد گرانی یکی از مصالح اصلی ساخت و ساز هستیم؛ چندی پیش خبر آمد که سیمان گران شده و البته بعدها تکذیب شد و حالا قیمت یونولیت سر به آسمان کشیده است.

به گزارش اقتصاد۲۴ ، بر اساس گزارش‌های منتشر شده قیمت یونولیت ساختمانی سه برابر شده است و همین مسئله احتمال رکود ساخت و ساز یا افزایش قیمت را تشدید کرده است. قیمت مسکن به اندازه‌ای طی چند سال اخیر رشد داشته است که بسیاری از افراد جامعه از فکر خرید آن تا آخر عمر بیرون آمده‌اند و برخی دیگر به سختی، مسکن رهن یا اجاره می‌کنند. از طرفی، کارخانه‌های یونولیت‌سازی می‌گویند پتروشیمی‌ها از عرضه مواد اولیه تولید پلاستوفوم (یونولیت سقفی) خودداری می‌کنند. طبق گفته‌های برخی کارشناسان حوزه مسکن در پی همین موضوع، هزینه ساخت هر متر مربع واحد ملی مسکن، ۲۷۰ هزار تومان افزایش داشته است.

مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: باید بپذیریم که امروز، مسکن با سبد خانوار حدود نیمی از جمعیت ایران در ارتباط است. طبق سرشماری سال ۹۵، حدود شش و نیم میلیون خانوار مستاجر در کشور وجود داشت که اگر سالی یک میلیون هم به این تعداد اضافه شده باشد، شاید هم‌اکنون حدود ۸ یا ۹ میلیون خانوار مستاجر داشته باشیم.

وی افزود: این عدد یعنی حدود ۴۰ درصد از این جمعیت ایران، مستاجر هستند. در این بین هستند کسانی که ممکن است خانه داشته باشند، اما آن را رهن داده باشند و برای سکونت، مسکن دیگری را اجاره کرده باشند.

نماینده اهواز تصریح کرد: در حال حاضر با این افزایش قیمت‌ها و رخوت و کندی که در دولت قبلی وجود داشته و اینکه حدود هفت سال حوزه مسکن تعطیل بوده است، هرچند اقداماتی طی یکی، دو سال اخیر انجام شده است، اما با حل مشکل، این حوزه خیلی فاصله داریم. آقای رییس جمهور شخصاً به این حوزه ورود کرده است و در بالاترین سطح، با حضور ایشان یا معاون اول او، شورای عالی مسکن طی یک سال و چند ماه گذشته، شش جلسه برگزار کرده است.

یوسفی گفت: از سوی دیگر با شعار نمی‌توانیم مشکل مسکن را حل کنیم. با وجود پرداخت تسهیلات، بازآفرینی و نوسازی بافت فرسوده و اختصاص زمین یا ودیعه مسکن، اما هرازچندگاهی شاهد افزایش قیمت متریال یا مصالح ساختمانی هستیم.

وی اظهار کرد: سه ماه است که موضوع یونولیت را پیگیری کرده‌ایم و درباره افزایش آن تذکر داده‌ایم، اما الان یونولیت از چیزی حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان به ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان در بازار آزاد رسیده است. این موضوع یعنی سقفی که می‌خواهد در یک ساختمان ساخته شود، قیمت آن ضرب در چند برابر شده است. با این روش می‌شود مسکن ارزان قیمت ساخت؟

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: این اتفاق به دلیل این بوده که بخشی از ماده اولیه یونولیت سقفی در داخل تولید می‌شده یا بخشی را وارد می‌کردیم که الان متاسفانه انجام نمی‌شود. یعنی نیاز بازار کم شده و هر زمان بین عرضه و تقاضا فاصله‌ای ایجاد شود، دیگر به قبل برنمی‌گردد و سازنده مسکن الان نمی‌تواند سه ماه بلاتکلیف بماند. نمی‌دانم چه زمانی این موضوع حل می‌شود. ما هم هر چه تذکر می‌دهیم هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

یوسفی در ادامه بیان کرد: وزیر صمت به ما قول داده است و ما گفته‌ایم اگر در داخل امکان تولید این ماده اولیه وجود ندارد، مجوز واردات بدهیم، چراکه الان در خصوص ماده‌ای که تبدیل به مواد اولیه یونولیت می‌شود، کمبود داریم. این مسئله را مجدداً تذکر می‌دهیم و وزیر صمت و مجموعه وزارت نفت باید تلاش کنند در کوتاه مدت این موضوع را حل کنند، در غیر این صورت از ابزار‌های نظارتی در مجلس استفاده می‌کنیم.

وی تصریح کرد: البته متولی اصلی این موضوع وزارت راه و شهرسازی می‌شود، چون متولی حوزه مسکن است و ضمن تبریک به آقای بذرپاش برای مسئولیت جدیدش در وزارت راه و شهرسازی، انتظار ما این است که اولین موضوع پیگیری ایشان این مسئله باشد، چون موضوعی کوتاه مدت است و اگر ساختمانی در یک بازه محدود هم با این یونولیت قیمت ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومانی ساخته شود، نباید انتظار داشته باشیم که بعداً سازنده ضرر کند و ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برساند.

نماینده اهواز گفت: وزیر راه و شهرسازی باید این مسئله را برای حمایت از موضوع ساخت و ساز در اولویت کار‌های خود قرار دهد، البته ضمن پرداختن به کار‌های دیگر. در غیر این صورت وعده ارزان شدن مسکن بیشتر شبیه یک شعار است.

یوسفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارخانه‌های تولید یونولیت سقفی اذعان می‌کنند پتروشیمی‌ها مواد اولیه را به کارخانه‌ها نمی‌دهند و پتروشیمی‌ها که کارگاه‌های زیرپله‌ای نیستند که نتوان بر عملکرد آن‌ها نظارت داشت، گفت: بله همینطور است و این مسئله در حد کلان است. تولید ما در داخل محدود بوده است و یکی، دو پتروشیمی مواد اولیه یونولیت سقفی تولید می‌کردند که آن‌ها هم به دلایلی همچون اورهال و مسائل دیگر، یا تولید نمی‌کنند یا خیلی کم تولید می‌کنند.

وی یادآور شد: یکی از وظایف تنظیم بازار همین موارد است و وزارت صمت باید این مسئله را قبل از اینکه اتفاق بیفتد، انجام می‌داد و بایستی مجوز واردات می‌داد یا اگر می‌توانند، تولید را به همان وضعیت قبل برگردانند، چراکه تکنولوژی پیچیده‌ای ندارد و ما به واسطه متخصصین ماهری که داریم، کار‌های سخت‌تر از این انجام داده‌ایم و الان هم می‌توانیم تولید کنیم، نه اینکه سه ماه در این خصوص تعلل ایجاد شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *