معاون وزیر راه و شهرسازی: ایجاد بندری بزرگ در سواحل مکران در دستور کار است

چابهار- ایرنا- معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر نگاه ویژه‌ این سازمان به توسعه هرچه بیشتر سواحل مکران گفت: توسعه بنادر سیریک، جاسک و ایجاد بندری بزرگ در منطقه مکران در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی اکبر صفایی روز چهارشنبه در همایش تمدن دریایی مسیر پیشرفت که در بندر کنارک چابهار برگزار شد، اظهارداشت: استفاده درست از ظرفیت‌های دریایی و بنادر کشور، سنگ بنای مطمئنی برای تحقق اقتصاد دریا پایه است.

وی مهمترین‌ فعالیت‌های اصلی در اقتصاد دریایی را حمل و نقل و لجستیک دریایی، کشتی سازی، گردشگری، شیلات و آبزی پروری، صید و صیادی و محصولات غذایی، استحصال انرژی و استخراج نفت و گاز و معدن کاری در فراساحل و فعالیت‌های دریایی و بندری عنوان کرد.

معاون وزیر راه وشهرسازی، راه‌اندازی خط کشتیرانی در بنادر شمالی، خط منظم دریایی بین بنادر هند و چابهار، تکمیل فاز اول طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، تکمیل فاز سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی، ادامه احداث تاسیسات زیربنایی جزیره نگین بوشهر، آغاز عملیات اجرایی احیای خلیج گرگان را از جمله مصادیق اجرایی سازمان‌ بنادر در راستای توسعه اقتصاد دریایی اعلام کرد.

وی حمایت‌های تعرفه‌ای، تسهیل ارائه خدمات دریانوردی، سرمایه گذاری مستقیم در توسعه نگهداری و زیرساخت ها و تجهیزات بنادر، حمایت از تولید داخلی و بومی، توسعه سفرهای دریایی و مزیت بخشی به کریدورهای ترانزیتی، تقویت و فعال سازی ظرفیت های رقابتی بانکرینگ و توسعه سواحل مکران را از مهمترین رویکردهای سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه اقتصاد دریایی ذکر کرد.

اقتدار ملی و بین‌المللی توسط گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی

نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیز گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقتدار ملی و بین‌المللی خود را به جهانیان ثابت کرده که نمونه آن اعزام نفتکش ایران به ونزوئلا است که توانست پرچم جمهوری اسلامی ایران را در ۲ فروند کشتی نفتکش عازم ونزوئلا به اهتزاز درآورد.

محمدرضا مدرس خیابانی ادامه داد: گروه کشتیرانی در پشتیبانی و عملیاتی دارای شرکت‌های مختلفی هست که توانسته در زنجیره توسعه ملی نقش بسزایی داشته باشد.

وی بیان کرد: مجموعه دانش بنیان کشتیرانی تمامی سامانه‌های این مجموعه را حمایت کرده که امروز موفقیت‌های چشمگیری در زمینه‌های مختلف را شاهد هستیم که این امر باعث درآمد بیش‌ از یک میلیارد دلاری در سال گذشته بودیم که افزایش ۴۰ درصدی نسبت به مشابه سال گذشته داشته است.

نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه در حوزه حمل و نقل ترکیبی ۱۰۰ دستگاه واگن خریداری شده و ۲۰۰ دستگاه واگن دیگر نیز خریداری خواهیم کرد افزود: با ورود این واگن در حمل و نقل ترکیبی مسیر پیشرفت این حوزه دوچندان خواهد شد.

وی بیان کرد: هم‌اینک ۱۹۴ هزار جعبه کانتینر در اختیار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هست که به موازات این مالکیت سرمایه گذاری‌هایی نیز در این حوزه صورت گرفته است.

مدرس خیابانی با بیان اینکه تکمیل راه آهن چابهار- زاهدان و رشت – انزلی باید در دستور کار جدی برای تکمیل کریدور شمال- جنوب قرار گیرد، گفت: اگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار باشد در مسیر کریدور شمال- جنوب به یک شرکت لجستیکی تبدیل شود باید این بخش از راه آهن تکمیل شود.

وی بیان کرد: تبدیل شدن شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از یک شرکت حمل‌ ونقل دریایی به یک شرکت لجستیکی در دستور کار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که بر این اساس سخت افزارها و نرم افزارهای لازم را در حال فراهم سازی داریم و در قالب آن مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک شرکت لجستیکی به کار خود ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا  همایش ملی تمدن دریایی – مسیر پیشرفت به مدت ۲ روز در منطقه سوم دریابی نبوت کنارک در حال برگزاری است.

سخنرانان روز اول همایش مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، رییس سازمان شیلات ایران، رییس سازمان بنادر و دریانوردی و فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایرانی خواهند بود.

گفتنی است پنل‌های تخصصی این همایش در پنج محور، نیروی دریایی و توسعه سواحل مکران، آمایش توسعه سواحل، اقتصاد، تجارت، توسعه پایدار دریایی، اشتغال آفرینی و تولید دانش بنیان، ژئوپلیتیک، امنیت، دیپلماسی و جغرافیا دفاعی – نظامی دریایی باهدف بررسی ظرفیت‌ها و فرصت‌های توسعه سواحل مکران برگزار می‌شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *