وجود ۲ هزار دلال مسکن مهر در پردیس/ عملیات اجرایی مترو پردیس امسال آغاز می‌شود

مدیرعامل شهر جدید پردیس با اشاره به اینکه وجود ۲ هزار دلال سرپایی مسکن مهر در پردیس موجب ارائه قیمت‌های نجومی در برخی اوقات می‌شود، گفت: قیمت‌های مسکن مهر شهر جدید پردیس به قیمت‌های واقعی نزدیک شده است، بنابراین فروش عرصه این واحدها می‌تواند به واقعی‌تر شدن قیمت مسکن مهر در شهر پردیس کمک کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدمهدی هدایت امروز در نشست خبری در شهر جدید پردیس با اشاره به اینکه ۳ درصد از مسکن مهر کشور در پردیس بارگذاری شده، اما ۹۷ درصد اخبار مسکن مهر در سطح کشور مربوط به شهر پردیس است، گفت: این آمارها نشان از اهمیت بالای این شهر است، باید به این شهر با نگاه ویژه‌ای به آن توجه شود.

هدایت با اشاره به اینکه اهتمام ویژه‌ای برای اتمام پروژه مسکن مهر پردیس تا پایان امسال وجود دارد، گفت:‌ مدت‌ها قبل بسیاری از پروژه‌های مسکن مهر در شهر پردیس متوقف شده بود اما موفق شدیم، از ظرفیت‌هایی که از محل درآمدهای داخلی ایجاد کردیم، مجدداً پروژه مسکن مهر این شهر را فعال کنیم، به همین دلیل در اولین اقدام، موانع جدی مسکن مهر کوزو در فاز ۱۱ را که تعداد آن ۳۳ هزار و ۳۰۰ واحد بودیم را برطرف کردیم، چرا که عملا این موانع باقی می‌ماند، اتمام پروژه به تأخیر می‌افتاد.

وی با اشاره به اینکه در فاز ۸ تعدادی سازنده داشتیم که به خوبی کار می‌کردند، اما منابع نداشتند، به همین دلیل منابع و اعتبارات افزایش و چهار یا پنج سازنده را که خوب کار نمی‌کردند تعیین تکلیف کردیم، گفت:‌در حال حاضر مشکل جدی در فاز ۵ و ۹ شهر پردیس بود که توسط شرکت توسعه شهرسازی ایرانیان انجام می‌شد که با توجه به مشکلات در این شرکت، این پروژه متوقف بود، بنابراین با ورود جدی و جراحی مشکلات، اقاله کارها به سازندگان واقعی انجام شد.

مدیرعامل شهر جدید پردیس با تأکید بر اینکه تمام منابع مردم به کارهای آماده‌سازی و زیرساخت‌ها و محوطه از منابع داخلی شرکت عمران انجام می‌شود و از آورده مردم به هیچ وجه استفاده نمی‌شود، گفت: قراردادهای خوبی با مجموعه شرکت راه‌سازی ایرانیان انجام شده و تمام کارهای مربوط به آماده‌سازی فاز ۵، ۹ و ۸ شهر پردیس از محل منابع خود شرکت عمران با این شرکت قرارداد بسته شده است.

*تعیین‌تکلیف جامانده‌های مسکن مهر

هدایت در مورد مشکلات جامانده‌های مسکن مهر که ثبت نام کرده و تخصیص واحد برای آنها صورت نگرفته بود، گفت: د ر سه ماه گذشته حدود ۶ هزار و ۴۰۰ نفر متقاضی مسکن مهر داشتیم که از سال ۹۱ ثبت نام و واریز وجه داشتند، اما واحدی برای آنها تخصیص پیدا نکرده بود، بنابراین این افراد که مضطرب و نگران بودند، بیشترین مراجعات را به شرکت عمران داشتند، بنابراین با اتفاقات خوبی که ایجاد شد توانستیم ظرفیت خوبی در پردیس ایجاد کنیم و ۳ هزار و ۳۰۰ واحد در فاز ۸ که معارض داشت، رفع توقیف کرده و ۳ هزار و ۳۰۰ متقاضی از ۶ هزار و ۴۰۰ متقاضی را در این فاز جانمایی کنیم و برای آنها اقدام به احداث واجد خواهیم کرد .

مدیرعامل شهر جدید پردیس ادامه داد: قطعاً تلاش خواهیم کرد کسری ۳ هزار واحدهای پردیس را رفع کنیم به طوری که ۳ هزار نفر از این متقاضیان را مشکل کسری واحد آنها را حل کرده و تا خردادماه ۳ هزار متقاضی دیگر را نیز مشکل‌شان را حل خواهیم کرد.

* قراردادهای پنج برگی واحدهای مسکن مهر پرینت شده است

هدایت با بیان اینکه نگرانی مردم به دلایلی مثل عدم واگذاری قراردادهای پنج برگی باعث شد تا اهمیت ویژه‌ای به قراردادهای پنج برگی صورت بگیرد، گفت: سازنده‌ها را پای کار آورده و تمام سازنده‌ها در حال امضای قراردادهای پنج برگی هستند، بنابراین کل قراردادهای پنج برگی فاز ۱۱ پرینت شده و امضا شده است و روزانه مردم در حال تحویل این قراردادهای پنج برگی هستند، بنابراین بعد از این فاز به سراغ فاز پنج خواهیم رفت تا مردم این قراردادهای پنج برگی را که از لحاظ حقوقی قرارداد محکمی به حساب می‌آید تحویل بگیرند.

وی با بیان اینکه به غیر از واحدهای مشکل‌دار، تا پایان خردادماه قراردادهای پنج برگی تحویل مردم خواهد شد، گفت: امسال تنها سالی است که هیچ مانعی در ارتباط با قوانین در بودجه برای تکمیل مسکن مهر وجود ندارد. پیگیری‌های وزیر راه و شهرسازی و نماینده‌های مجلس باعث شد تا ظرفیت‌های خوبی در لایحه بودجه ۹۸ پیش‌بینی شده است که بنابراین قصد داریم، امسال از محل منابع شرکت عمران و تهاتر ارزی، بخشی از ساخت را هم تخصیص دهیم.

وی افزود: سال گذشته حتی نمی‌توانستیم به پروژه‌ها قیر تخصیص دهیم، بنابراین ما می‌توانیم با این ظرفیت‌ها قیر مناسب به واحدهای مسکن مهر تزریق کنیم، چرا که اگر می‌خواهیم پروژه مسکن مهر تمام شود، باید منابع تخصیص و تأمین شود و ظرفیت‌های لایحه بودجه به طور کامل استفاده کرد.

هدایت اضافه کرد: ردیفی در بند چهار بودجه وجوددارد که به ما اجازه می‌دهد از محل ترهین زمین به شرکت عمران هر میزانی که وام می‌دهند، بتوانیم در تکمیل واحدها از آن وام استفاده کنیم، پس باید منابع تأمین شود، چرا که هیچ انتظار غیرقانونی از دولت نداریم.

وی با اشاره به اینکه ما به مشکلات دولت به طور کامل اشراف داریم، اظهار داشت:‌ اگر نتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم، سرعت ما در تسریع مسکن مهر کندتر خواهد شد.

*تهیه نقشه‌های اجرایی مترو پردیس

هدایت در باره هدایت پردیس نیز گفت: امسال در لایحه بودجه و هم پیوست یک بودجه و تبصره ۱۹ اعتباری دیده شده است تا متروی پردیس سرعت خوبی بگیرد، بنابراین در حال حاضر در مرحله تهیه نقشه‌های اجرایی مترو پردیس هستیم که امسال هم با قراردادی که با قرارگاه خاتم داریم، عملیات اجرایی آن شروع خواهد شد.

هدایت اضافه کرد:‌ موضوع مهمی که وجود دارد این است که مراکز محلات در تمام فازهای مسکن مهر پردیس امسال شروع خواهد شد، به طوری که امسال از محل منابع و تهاتر اراضی به صورت مشارکت با بخش خصوصی، تمام خدمات و مراکز محلات در شهر پردیس در تمام فازها انجام خواهد شد.

هدایت با اشاره به اینکه از ۴۰۰ هزار واحد مسکنی که قرار است وزارت راه و شهرسازی در قالب تولید و عرضه مسکن و مسکن امید احداث کند ۱۵ هزار واحد مربوط به شهر پردیس است، گفت: در حال حاضر عملیات اجرایی ۶ هزار واحد مسکن امید در فاز ۸ و بخشی در سایت ۹۷ هزار هکتاری و بخشی نیز در فاز چهار آغاز شده است.

*واگذاری عرصه در پردیس

مدیرعامل شهر جدید پردیس در خصوص واگذاری عرصه گفت: امکانی که دولت برای مالکان مسکن مهر فراهم کرده است مالکان صاحب عرصه و اعیان شوند، اقدام بسیار خوبی است که باع ث می‌شود قیمت مسکن مهر در پردیس به قیمت واقعی نزدیک شود.

وی با بیان اینکه ۶ هزار و ۵۰۰ واحد از فاز ۱۱ اعلام شده است که مردم برای قرارداد پنج برگی خود مراجعه کنند، گفت: متقاضیان و مالکان می‌توانند با تخفیف مناسبی اقدام به خرید عرصه کنند، چرا که هدف مسکن مهر، خانه‌دار مالکان اولیه بوده است، پس ما به دنبال ایجاد راهکارهای مناسب هستیم تا بتوانیم در بحث خرید عرصه به متقاضیان کمک کنیم، مشروط بر اینکه عرصه و ملک واگذار شود و مابه‌التفاوت تخفیفی را برای مالک اولیه بگیریم.

هدایت ادامه داد: در فاز ۱۱ اگر به صورت نقدی قیمت عرصه پرداخت شود، حدود ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان تخفیف خواهد شد، اما متأسفانه یک تعدادی در گروه‌های فضای مجازی تشکیل شده تا مردم را در این خصوص ناامید کنند و قیمت‌ها را به اندازه‌ای پایین بیاورند تا خودشان بتوانند به راحتی اقدام به خرید و فروش کنند.

وی ادامه داد: در بحث قیمت مسکن مهر، ما با قیمت‌های نجومی مخالف هستیم، اما معتقدیم که قیمت مسکن مهر این روزها به قیمت واقعی خود نزدیک شده است، ما وظیفه داریم که به مالکان اصلی در پروژه‌ها کمک کنیم تا آنها خانه‌دار شوند، هدف ما رساندن قیمت مسکن مهر به قیمت واقعی و تمام شده است.

وی خاطرنشان کرد:‌ مسکن مهر گران نمی‌شود بلکه به قیمت واقعی خود در حال نزدیک شدن است.

وی با اشاره به اینکه امسال ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در شهر پردیس تحویل داده خواهد شد گفت: تقاضا داریم که شرکت‌های آب و فاضلاب،گاز و برق از هم‌اکنون برنامه‌ریزی‌های خود را انجام دهند و خود را با سرعت تکمیل واحدها همراهی کنند.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا فروش عرصه موجب افزایش قیمت مسکن مهر در پردیس خواهد شد یا خیر، گفت:‌فروش عرصه باعث افزایش قیمت خواهد شد چون این اقدام با نگاه حمایتی صورت گرفته و به عنوان مثال؛ قیمت عرصه یک پنجم قیمت اعیان است و قطعا قیمت واحدهای مسکن مهر خودمالکی گرانتر از قیمت واحدهای مسکن مهر ۹۹ ساله است.

به گفته وی، در روزهای هفته‌های آینده ۵ هزار واحد مسکن مهر افتتاح خواهد شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا در گران شدن و ارائه قیمت‌های نجومی مسکن مهر در پردیس، دلالان نقش ویژه‌ای داشتند یا خیر، گفت: دلال به تعداد زیاد در شهر پردیس وجود داد به طوری که می‌توان گفت ۲ هزار دلال سرپایی مسکن مهر در شهر پردیس فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید آیا پیشنهاد شما این است که متقاضیان مسکن مهر واحدهای خود را به فروش برسانند یا خیر، گفت:‌ با توجه به اینکه متروی پردیس در سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود، قیمت مسکن مهر گرانتر خواهد شد، پس توصیه ما این است که هیچ کس مسکن مهر خود را نفروشد، اما به هر حال باید اذعان شود که قبلا مسکن مهر در این شهر زیر قیمت تمام شده به فروش می‌رسید.

وی ادامه داد:‌ پس بعد از تکمیل مترو و فروش عرصه قطعا قیمت مسکن مهر واقعی خواهد شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *