پنج هزار و ۶۳۰ واحد سهم خراسان رضوی از طرح ملی مسکن

مشهد- ایرنا- ثبت‌نام شهروندان برای برخورداری از طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در چارچوب برنامه‌ وزارت راه و شهرسازی امروز ۱۹ آذر ماه همزمان با استانهای سمنان، ایلام، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی در خراسان رضوی نیز آغاز شد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا سهم این استان را از “طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن” پنج هزار و ۶۳۰ واحد اعلام و بیان کرد: شهروندان خراسانی متقاضی برخورداری از این طرح، از امروز ۱۹ آذر تا پایان وقت بیست و یکمین ۲۱ همین ماه مهلت دارند تا با مراجعه به پایگاه اینترنتی به آدرس www.tem.mrud.ir پس از آگاهی نسبت به شروط ثبت‌نام، در صورتی که واجد شرایط باشند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

محمدرضا اخوان عبداللهیان افزود: دولت تدبیر و امید طرح اقدام ملی مسکن را زمستان پارسال مطرح و وزارت راه و شهرسازی از شهریور ماه امسال اجرای آن را در نخستین استان کشور با ثبت‌نام متقاضیان در کرمان آغاز کرد.

وی ادامه داد: ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در سطح کشور در چارچوب این طرح برنامه‌ریزی شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: در این چارچوب ساخت ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید با مشارکت بخش خصوصی، ۱۰۰ هزار واحد در مناطق بافت فرسوده توسط شرکت بازآفرینی شهری و ۱۰۰ هزار واحد بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته شده است.

۳۵ شهر در اولویت اقدام

وی افزود: در قالب نخستین مرحله از اجرای طرح اقدام ملی مسکن در خراسان رضوی، امکانات ساخت پنج هزار و ۶۳۰ واحد در ۳۵ شهر استان با دو روش شامل “اجاره‌داری بلندمدت و فروش اقساطی زمین” تامین شده است. ساخت این واحدها با تسهیلات بانکی و آورده نقدی متقاضیان واجد شرایط صورت می‌گیرد.

اخوان عبداللهیان ادامه داد: در مورد سایر شهرهای استان خراسان رضوی که هنوز نامشان در پایگاه اینترنتی www.tem.mrud.ir اعلام نشده نیز پس از فراهم شدن امکانات لازم، زمان ثبت‌نام شهروندان ساکن آنها برای اجرای طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن در مراحل بعدی اعلام خواهد شد.

وی گفت: برای “طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن” وام ۷۵۰ میلیون ریالی با نرخ کارمزد ۱۸ درصد، دوره مشارکت حداکثر دوساله و بازپرداخت ۱۰ ساله در نظر گرفته شده است. همچنین برای شناسایی افراد دارای مسکن ملکی، سامانه استعلام وزارت راه و شهرسازی به سازمان ثبت اسناد و املاک متصل شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی به قیمت تمام شده خانه‌های طرح اقدام ملی مسکن نیز اشاره و بیان کرد: طبق اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی، در مرحله نخست ۳۰ درصد قیمت تمام شده باید توسط متقاضی پرداخت شود.

وی افزود: پایگاه اینترنتی طرح ملی اقدام مسکن وزارت راه و شهرسازی هشت شرط اولیه را برای پذیرش ثبت‌نام متقاضیان این نوع مسکن اعلام کرده که یکی از آنها لزوم تاهل یا سرپرست خانوار بودن است. زنان سرپرست خانوار هم به شرط حداقل ۳۵ سال سن می‌توانند متقاضی این نوع مسکن شوند.

اخوان عبداللهیان نداشتن منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی مانند چک برگشتی و تسهیلات معوقه، تامین هزینه ساخت مسکن مازاد بر تسهیلات بانکی، امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت مازاد بر تسهیلات بانکی و توانایی پرداخت اقساط ماهیانه بانکی تسهیلات دریافتی را از دیگر شروط برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن برشمرد.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس شرایط اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی، متقاضی و افراد تحت تکفل باید از ابتدای فروردین ۱۳۸۴ فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده باشند. همچنین متقاضیان نباید از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تاکنون از هیچیک از امکانات نهادهای عمومی غیردولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه‌ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده کرده باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: افرادی که قصد دارند از شهری خاص متقاضی مسکن ملی شوند بدانند که باید دارای حداقل پنج سال سابقه سکونت اخیر در شهر مورد نظرشان باشند.

خراسان رضوی با وسعت ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع(۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار) معادل هفت درصد مساحت کل کشور شامل ۲۸ شهرستان، ۷۰ بخش و دو هزار و ۵۴۰ روستا است. این استان همچنین با ۸.۱ درصد جمعیت کشور شش میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفر جمعیت در قالب دو میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار دارد. یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.

۵۲،۴ درصد جمعیت استان در شهرستان مشهد، ۱۹،۴ درصد در چهار شهرستان نیشابور، سبزوار، تربت‌جام و تربت‌حیدریه و ۲۸ ،۲ درصد از جمعیت خراسان رضوی در ۲۳ شهرستان دیگر این استان سکونت دارند.

جمعیت بیشتر خانوارهای ساکن در خراسان رضوی چهار نفره است. پس از مشهد شهرستانهای نیشابور، سبزوار، تربت‌حیدریه و تربت‌جام به ترتیب بیشترین جمعیت، و داورزن، زاوه و فیروزه کمترین جمعیت را در خراسان رضوی دارند.
یک میلیون ۸۶۳ هزار و ۷۶۳ واحد مسکونی در سطح خراسان رضوی وجود دارد که ۶۸۳ هزار و ۴۰۰ واحد آن آپارتمانی و یک میلیون ۱۷۸ هزار و ۶۰۳ واحد غیرآپارتمانی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *