پیگیری تأمین مسکن مقرون به صرفه برای کارگران در کارگروه مشترک

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر کار با بیان اینکه در نظر داریم برای سهم آورده و تسهیلات مسکن کارگران و بازنشستگان اقداماتی انجام دهیم، گفت: این موضوع در کارگروهی مشترک پیگیری می شود.

ابراهیم صادقی فر در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره سیاستگذاری وزارت کار برای تأمین مسکن جامعه کارگری که روز گذشته در قالب تفاهم نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی منعقد شد، اظهار داشت: طرح تأمین مسکن کارگران دو بخش اصلی دارد. بخشی از این نیاز در قالب برنامه اقدام ملی مسکن تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: در قالب این طرح تلاش می‌شود با یکسری تسهیلات هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ سیاستی تأمین مسکن برای کارگران تحقق یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اما در بخش دوم، برنامه ما این است که از ظرفیت اراضی متعلق به هر دو وزارتخانه، اراضی مسکونی شرکت شهرک‌های صنعتی که مرکز تجمع صنایع و کارفرمایان هستند، یا اراضی دستگاه‌های دولتی در جوار شهرها استفاده شود تا با تسهیلاتی از جمله بکارگیری منابع مالی بانک‌ها، تخفیفاتی در عوارض شهرداری و تخفیف مالیاتی بخش دیگری از نیاز مسکن کارگران را خارج از برنامه اقدام ملی مسکن تأمین کنیم.

وی با اشاره به هدفگذاری ساخت ۲۰۰ هزار مسکن کارگری تا سه سال آینده در قالب طرح اقدام ملی مسکن با امضای تفاهم نامه بین وزرای کار و راه و شهرسازی گفت: با احتساب تأمین بخشی از مسکن کارگران، از خارج از برنامه اقدام ملی چه بسا بیش از این میزان مسکن برای گروه کارگری، مستمری بگیران و بازنشستگان ساخته شود.

صادقی فر همچنین درباره تأمین منابع مالی مسکن کارگران و بازنشستگان اظهار داشت: در نظر داریم برای سهم آورده و تسهیلات مسکن کارگران و بازنشستگان اقداماتی انجام دهیم که البته این موضوع در کارگروهی مشترک متشکل از نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مسکن، سازمان تأمین اجتماعی، بانک توسعه تعاون، بانک رفاه کارگران و صندوق توسعه ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون باید تصمیم گیری شود.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: حدود ۱۰ مدل برای تأمین مسکن کارگران تهیه شده که از روش‌های مختلف از جمله اجاره به شرط تملیک یا مسکن اجاره‌ای بلندمدت برای تأمین مسکن کارگران اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای تسهیل تأمین مسکن کارگران همه دستگاه‌ها را بسیج کردیم تا سهم آورده کارگران به حداقل برسد گفت: ما در معرفی اولیه کارگران ورود نکردیم اما شاخص بندی خواهیم کرد و کارگران را اولویت بندی می‌کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *